Dette er 100 prosent fakta om fenomenet regnbue!

Regnbuen er uten tvil et av naturens mest vakre og fascinerende fenomener. Det er på mange måter et fargerikt lysshow som kan oppleves når man står med solen i ryggen når solen står lavt på himmelen, og det er fine vanndråper i luften. Regnbuer oppstår når sollys brytes i overflaten mellom luft og vann i fallende regndråper, og i dette innlegget skal jeg fortelle litt mer om regnbuen, men først skal jeg fortelle litt om hvorfor.

For to dager siden var det tid for den årlige feiringen av Pride. Jeg stod opp på morningen og gjorde meg klar for turen inn til hovedstaden. Rett før snuppen min og jeg forlot leiligheten vår for å ta buss og tog til Oslo så postet jeg et innlegg om «Regnbuerose» hvor jeg i ingressen skrev «Happy pride alle sammen». Fremfor å ignorere dette, skrolle videre, eller ønske fin feiring, god helg eller «ha en fin dag», så var det enkelte som heller ville «bråke» litt. Da kom det negative ytringer om pride selvsagt, så var det de som kritiserte at jeg kalte regnbuerosen for regnbuerose. De mente at jeg kunne kalt den pride-rose, fordi regnbuen har 7 farger, mens pride-flagget har 6 farger. Som om regnbuerosen er mitt patent.

Altså, enkelte skal diskutere, kverulere, være vanskelige og utidige på alt mulig. Det vanker altså kritikk for noe så simpelt og trivielt som å kalle en regnbuerose for regnbuerose og regnbueflagg for regnbueflagg. Men jeg klarte ikke å dy meg, og jeg måtte svare på påstanden om at regnbuen består av 7 farger, ikke 6. Dermed skrev jeg følgende:

«Regnbuen har et spekter av farger, at man sier at regnbuen har syv farger er en forenkling», å utdype og forklare dette orket jeg ikke, jeg skulle til Oslo og kose meg, men jeg rakk få med meg at jeg ble kalt for løgner. «Jeg har ikke noe imot skeive, men løgnere..»

Hellige kaninmåne.. jeg orket ikke diskutere, jeg logget ut av sosiale media, og så koste jeg meg hele dagen i Oslo med regnbuens glade farger rundt meg, overalt, et helt fantastisk skue. Men nå skal dere få lese om regnbuen..

Barnehagebarn og barneskolebarn lærer at det er syv farger i regnbuen, dette er en forenkling, fordi det er barn. Som voksne mennesker bør man vite bedre, inneha kunnskaper om at regnbuer oppstår når lysstråler brytes og speiles i regndråper, og at under slike omstendigheter oppstår ikke konsekvent 7 helt bestemte farger, men det er et stort spekter av fargenyanser som sklir over i hverandre, og da laaaangt flere enn kun 7 farger.

Jeg skjønner ikke at folk frivillig kaster seg ut i diskusjoner som dette når kunnskapene er på barnehagenivå. Regnbuer har fascinert mennesket i årtusener og opptrer i mange folkesagn og religioner. Med tiden har kunnskap om regnbuen blitt svært omfattende, det å argumentere mot pride og regnbueflagg og bruke 7 farger i regnbuen som argument blir særdeles fordummende.

Som naturvitenskapelig fenomen ble regnbuen første gang forsøkt beskrevet av den greske filosofen Aristoteles allerede 384-322 f.kr. Tenk det!! Når en da i 2024 er blottet for kunnskap om et fenomen som vi faktisk ser, beskuer og beundrer ganske ofte egentlig, og som allerede for nesten 2500 år siden, ble forstått og forklart, blir for dumt.

Aristoteles forklaring, må sies, var nokså vag, men på 1300-tallet ble «mysteriet» om regnbuen ble «oppklart» eller gjort tydelig av dominikanermunken Theodoric av Freiberg hvis eksperimenter avslørte at regnbuer oppstår når lysstråler brytes og speiles i regndråpene. Så deretter, i 1637 fortsatte den franske filosofen og vitenskapsmannen René Descartes (1596–1650) forsøkene og skrev ned oppdagelsene sine.

Descartes noterte at syv farger er mest fremtredende, eller lettest å fange opp for det menneskelige øye. Disse fargene er fra innerst til ytterst: Rød, Orange, Gul, Grønn, Blå, Indigoblå og Fiolett (ROGGBIF).

Men igjen, fargene i en regnbue er faktisk et kontinuum av lysbølgelengder, så det er teknisk sett et uendelig antall farger i en regnbue. Det var fysiker, matematiker og «lysekspert» Isaac Newton (1643-1727) som valgte å dele spekteret inn i syv farger for å matche antall toner i en musikalsk skala, noe som var mer en estetisk enn en vitenskapelig beslutning. I dag burde alle oppegående voksne vite at det synlige spekteret er et kontinuum av farger uten klare grenser mellom dem, noe som betyr at inndelingen i syv farger teknisk sett er mer en kulturell konvensjon enn en nøyaktig representasjon av spekterets natur.

Videre kan jeg informere at regnbuen egentlig er en hel sirkel. Når lyset brytes i en regndråpe, oppstår det nemlig en sirkel med hele lysets fargespektrum. Haha.. altså alle eksisterende farger finnes i regnbuen, derav uttrykket «alle regnbuens farger»!

En regnbue er et optisk fenomen som vi oftes kun ser som en bue av lys. Det skyldes at vi bare kan se den delen av lyset som reflekteres av dråpene i en vinkel på om lag 40 grader. På samme måte som vi ser solen går ned bak horisonten, vi vet solen er der, men siden vi står med beina plantet på jorden så ser vi den ganske enkelt ikke. Med andre ord er en regnbue bare et utsnitt av en sirkel som får form som en bue fordi det meste av sirkelen befinner seg under horisonten og dermed ikke er synlig.

Regnbuen har vært brukt som religiøst motiv i årtusener. Den nevnes blant annet i første mosebok etter syndfloden. Regnbuen var også viktig og blant de mest utbredte motivene i den australske urbefolkningens mytologi. I norrøn kultur er regnbuen broen som går fra Midgard til Åsgard. I irsk folketro heter det seg at man ved enden av regnbuen kan finne en krukke med gull. Muligens er det noe i dette? Prøv å gå til enden av regnbuen!!

Les: «Har gått til enden av regnbuen!»

Kulturelt sett symboliserer regnbuen typisk håp, endring, lykke og mangfold, og allerede på 1600-tallet ble regnbueflagget tatt i bruk i Tyskland som symbol på håp og sosial endring. Og det var i 1978 at kunstneren Gilbert Baker tok i bruk dette flagget til å støtte bevegelsen av homser, lesbiske og biseksuelle etter «Stonewall i 1969» (<— link).

Til slutt kan jeg nevne at det finnes flere ulike regnbuer, blant annet hovedregnbue, sekundærregnbue og en refleksjonsregnbue. Noen regnbuer kalles månebue, andre for tåkebue og regnsirkel. Det finnes også dobbelt regnbue og regnbue som oppstår ved fosser og i fontener.

Men altså, det jeg egentlig ville forklare er at regnbuen er laaaaaangt mer enn 7 farger. Den er alle verdens farger, at noen ikke kan se alle fargene og lever i uvitenhet fordi de ikke har kommet lengre enn barneskolenivå endrer ikke dette faktum. Kanskje er det på tide å se mer nøye på regnbuen?! Noen ser 4 farger, noen ser 6. Mine øyne oppfatter 9 farger i regnbuen, jeg ser turkis mellom grønn og blå, og før fiolett kommer lilla. Noen ser rosa også.

Regnbuen representerer mangfold uansett hvor mange, eller få, farger DU ser!

«Fargebonanza Oslo 29.06.24»

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#regnbue #pride #optiskfenomen #fenomen #symbol #farger #mangfold #bunnytrash #bunny

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg