En dag i Skien!

Jeg har et ambivalent forhold til å reise på havet, men når det kommer til å stå ved sjøkanten og se utover havet, så elsker jeg det. Og jeg elsker å reise til syden og være på stranda og kunne gå ut i havet, bade, noe jeg ikke gjør frivillig her til lands. Unntatt i 2018 tror jeg det var. Da var det høye deilige temperaturer her, og jeg var med venner og badet flere ganger.

Anyways, før jeg var fylte 15 år reiste jeg mye på havet, og kan med sikkerhet si at jeg har vært innom alle norske kystbyer fra Tromsø til Halden, og ellers alle tettsteder og småhavner imellom. Men å huske alle byene, stedene, det er en annen sak. Så det å besøke andre byer i dette landet har blitt en litt morsom greie nå de siste årene. Etter å ha reist ganske mye her til lands som barn så har Norge egentlig vært et uinteressant område for meg som voksen.

I år har jeg besøkt noen få byer som det er mange år siden jeg har besøkt. Blant annet vært et par ganger i Fredrikstad, som fremdeles ligger på topp over fineste og beste byer her til lands etter min mening. Og jeg tilbragte noen dager i Stavanger og fikk sett meg litt rundt der med flotteste Vibbedille som guide. Den byen er fantastisk og klatret praktisk talt til topps på listen min over beste byer.

Nylig besøkte snuppen min og jeg Skien. Det er en enkel reise med tog fra Drammen. Man bare setter seg på toget og i løpet av under to timer så er man der. Det er litt digg når man slipper bytte tog, eller ta buss og tog og veksle slik.

Jeg var vel 14 år sist jeg var i Skien tror jeg. Husker ingenting av det. Byen gjorde tydeligvis ikke noe inntrykk. Det har vel muligens noe med at byen er en av Norges eldste og sikkert bare så gammelt og uggent ut for en ung tenåring som den gang var mer opptatt av rølp og rus enn noe annet.

Som tettsted vokste Skien fram rundt år 1000 og var en av få middelalderbyer i Norge som ikke er grunnlagt av en konge. Gjennom industri ble Skien fra 1500-tallet et av Norges viktigste kommersielle og kulturelle sentre, og beholdt posisjonen som en av Norges fremste byer frem til begynnelsen av 1800-tallet.

Det som kan være interessant om jeg skulle havne i Skien igjen er å besøke Ibsenhuset fra 1970årene og da selvfølgelig også Festiviteten som sto ferdig i 1891. Noe jeg ikke fikk gjort denne gang. Og muligens Teater Ibsen på Klosterøya som sto ferdig i 2016. Men om det blir flere besøk til Skien får tiden vise. Det er ikke slik at dét er et must!

Vi ankom, gikk av toget og møtte en stusselig togstasjon. Ventehallen var som om man var i et uland i Nord-Afrika. Slik føltes det også med disse tiggerne med sine flettekurver og pågåenhet mot oss andre. Disse ferdes fram og tilbake med togene, og jeg møtte noen av de samme mennene på Karl-Johan i Oslo noen dager etter.

Vi gikk fra Skien stasjon og nedover til sentrum, til Rådhusplassen og Bryggeparken. Grei spasertur på én kilometer tenker jeg. Ved Rådhusplassen og Bryggeparken var det steike flott, kjempefint. Så tuslet vi litt rundt, opp laksetrappen som var litt kult, der kom vi til Hjellevannet og Strøm mat og bar. Kjempeflott der, fint område.

Skien har så mye potensiale til å være en fantastisk flott by, men jeg tenker at de som styrer og steller der gjør noe helt feil. Jeg fikk følelsen av å være i Harstad (byen jeg vokste opp), som er atskillig mindre enn Skien. Der var intet folkeliv i Skien, og det som var mest sommerslig i sentrum var faktisk en rundkjøring nedenfor Rådhusplassen. Der var det mye flott blomster og velstelt. Vi fant ikke torget engang, alle byer har et torg, haha.. så vi spurte ei dame som var veldig hyggelig og tok oss med dit. Midt på torget stod vi, men vi skjønte det ikke før damen sa at dette var torget. Det var to mennesker der.

Som i veldig mange byer ødelegges bylivet på dagtid i sentrum på grunn av kjøpesentre, men i Skien har de altså bokstavelig talt sugd folket ut av sentrum. Folk er bare der for å gjøre bestemte ærender, ikke for å hygge seg. Så vi gjorde som det var lagt opp til i Skien, vi dro til Herkules kjøpesenter. Der var det masse folk (litt vel mye banditter utenfor). Vi shoppet på New Yorker og vi spiste buffét på Sabrura Sticks & Sushi. Terningkast 3.

Turen til Skien var hyggelig den, og som sagt, slik jeg ser det så har byen utrolig masse potensiale. Men nei, jeg fikk ikke fristelsen til å dra tilbake for å sjekke utelivet på kvelden. Når jeg ikke får den følelsen, så er ikke dette en by for meg. Og spesielt ikke når jeg begynner å tenke på Harstad, som er noe av det kjedeligste sted å være her til lands, med sitt tomme torg, gågate uten mennesker og så videre.

Det beste med Skien var folk vi snakket med. Så utrolig hyggelige og hjelpsomme. Det var ikke bare slik at de pekte ut retninger for oss. De fulgte oss og viste oss. Ei dame vi møtte utenfor Herkules kjøpesenter ble jo nesten ei venninne. Hun var så utrolig koselig, og løsningsorientert. Da vi skulle ta bussen til togstasjonen viste det seg at om vi skulle ta bussen som gikk til togstasjonen ville vi akkurat ikke rekke toget og måtte da ventet en time til. Så hun snakket med en annen bussjåfør som hun fikk til å kjøre en sving utenom ruta og sette oss av utenom busstopp. Slik kan man bare drømme om her i Drammen, og folk er ikke like hyggelige og hjelpsomme her som der. Som ny må man bli litt kjent før man møter samme, først blir man liksom beskuet og målt fra topp til tå. Så tommel opp Skien for vennlighet og hjelpsomhet!

En gjenganger i Skien var at vi ble anbefalt å heller dra til Porsgrunn om vi skulle kose oss på dagstur i områdene på den kanten. Så jeg tenker Porsgrunn blir neste gang. Med det har jeg sagt hva jeg ville si om Skien som by for helt nye besøkende. Og til slutt, tusen takk for at dere er så hyggelige der borte. Det tar jeg med meg videre 🥰🐰

Les også:

«På brygga og sånn i Fredrikstad»

«Bursdagsfeiring i Fredrikstad»

«Helg i Stavanger».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#skien #bunnytrash #bunny

1. FY for skam, Bunny. Her drar du til Skien uten å si fra til meg 🙀! Kunne både guida og kjørt dere omkring jeg altså 😂.

1. Jeg tenkte på deg flere ganger, no bullshit! Og tusen takk for dét. Men vi hoppet på toget den morgenen og bestemte oss der og da 🐰

1. Så koselig at du tenkte på meg, da 😊. Nå veit du hvertfall at du er velkommen til å ta kontakt om dere er på disse kanter. Ville vært gøy å si hei, nemlig 😃

1. Det skal jeg gjøre vettu, nå vet jeg ikke Skien, men vi drar nok til Porsgrunn etterhvert. Men uansett, det hadde vært hyggelig å treffe deg. Så jeg må jo si det samme om du er på disse kanter 😜🥰🐰

1. 👍. Altså, utenbysboere skjønner ofte ikke engang at de har beveget seg mellom Skien og Porsgrunn….🤪 Så tett ligger de.

2. Men Porsgrunn, altså. Kan jeg få anbefale besøk på sommerstid, under uka med Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival (PIT). Hele byen er en scene, og det kryr av folk. Tror du ville likt det !

3. He he, i Skien har eg berre vore ein gong.
      Det må ha vore i – 87. Då henta eg eitt flyttelass som skulle til Stavanger.
      Eg kom litt tidleg på kvelden, og skulle laste dagen etter. Det mest spanande som hendte den kvelden, var at eg fekk sjå kvar broder Åge budde 😜.
      Det frista ikkje til gjentaking med ein kveld i Skien 🤣.

1. Som sagt, masse potensiale som de ikke har benyttet seg av. Det er sjelden jeg er i en by hvor jeg ikke skjønner hva som er torget. Så.. 🐰

4. Har unger som bor i Skien som elsker byen men for meg er Porsgrunn min by😊Har nok noe med at jeg er født og har bodd i Porsgrunn i noen år😊Så i morgen skal vi ta med mamma som bor på sykehjem og er 92år ut på byen å spise lunsj å kose oss det blir ikke Skien men Porsgrunn❤️Gleder meg

5. Må seia meg eineg med Margrethe 😊.
      Larvik er bra, men Stavern er betre.
      Dei har eitt fantastisk hospital der, som eg tilbrakte 3 veker på i 2010.
      På Rikshospitalet påstod dei at eg kom til å vera avhengeg av rullestol resten av livet.
      Etter litt over to veker på Kysthospitalet i Stavern, kunne eg feira 50årsdagen med å parkere både rullestol og krykker.
      Og så har dei minnehallen over falne sjøfolk, under 1. og 2. verdskrig der.
      Den er vel verdt eitt besøk.
      Dessverre var den franske restauranten lagt ned, men me fann ein god indisk restaurant i Larvik.

1. Så fint du opplevde hospitalet der positivt og at de leverte 🥰 drar jeg til Larvik skal jeg sjekke i forkant om den indiske enda eksisterer, yumm yumm 🥰🐰