Kirkebesøk, karaoke og bursdagsfeiring i Fredrikstad!

Har vært i Fredrikstad i helga. Tok ikke så veldig mange bilder, men noen ble det, og veldig moro var der! Klikk HER for å se flere bilder fra flotte Fredrikstad!

Snuppen min hadde bestilt hotellrom på Hotel Fredrikstad. Der er de hundevennlige, for jentene våre var (selvsagt) med. Familietur for å feire bursdagen min. Helt greit hotell, hyggelige folk som jobber der.

Nok av drikke har de i baren også, så der er det intet å bekymre seg for, haha..

Litt kunst hist og her hadde de jo også, noe som farget opp da hotellet er gammelt og ikke helt moderne, men det har sin sjarm, så absolutt. Beliggenheten er genial, midt i alt, stor fin park utenfor til å lufte jentene, og Fredrikstad Domkirke som nærmeste nabo, praktisk talt!

Det jeg ikke kunne skjønne var rommene de hadde valgt for de som har hunder med. Rommene ligger der det kommer mest sol gjennom dagen, for sol og nydelig vær hadde vi hele helga i Fredrikstad. Men rommet var varmt, veldig lite, og ingen aircondition. Heldig for de folka var at jentene våre er mops, ikke schaefere, eller i verste fall Grand danoiser, altså da hadde det faktisk talt ikke vært plass til oss fire på rommet samtidig. Helt seriøst!!

Queen size, ikke King size som vi er vant til hjemme, men senga var god likevel. Vi sov godt, så det ble veldig bra på tross av disse tingene med varme og størrelse. Men dette bør de på hotellet seriøst ta til seg tilbakemeldingene på!

Snuppen min hadde også ordnet bord på Divan Restaurant. Veldig fint lokale. Grei service. Estetisk flott servert, og elsker man tyrkisk mat er dette veldig bra. Samtidig vil jeg si at det er veldig dyrt til tyrkisk mat å være, og maten er egentlig ikke noe bedre enn vår tyrkiske restaurant Cappadocia på Strømsø her i Drammen hvor vi betaler under halve prisen for samme rettene. Så dét er greit å tenke på før man besøker Divan Restaurant. De bør justere prisene! Koste oss masse da likevel, det var veldig flott å sitte der, bare slappe av, og nyte oppvartningen! Jeg spiste entrecôte, snuppen min gikk for Mixed grill.

En spesiell ting. Normalt på tyrkiske restauranter så bruker man få litt brød og dipp før maten kommer. Appetittvekker. Det hører liksom med. Her var det to biter brød, et til hver, ikke større enn vanlige flatbrød. Og fire dæsjer med dipp. Dette kostet faktisk 200 kroner. Så, ja da skjønner dere resten, 100 kroner flatbrødet, hahaha.. men dette var hjemmelaget og godt, vel og merke..

Her ser dere hovedrettene, entrecôte øverst, og Mixed grill under. Hjemmelaget kremet peppersaus, den var veldig god!

Så var det tilbake til hotellet da. Tok noen drinker og shots der, så ikke man skulle bli helt fattigmann på ei helg i Fredrikstad. Og da fikk jeg plutselig bursdagsgaver fra snuppen min og jentene. Hellige kaninmåne, så utrolig kult.. bling-ring!! Lekker sant?!!

Og Karl Lagerfeld veske. I love it, utrolig praktisk når en skal ut på byen! Min lille familie er verdens beste, ingen tvil om det, og snuppen min vet å finne ting som jeg liker! Og så ble jeg jo veldig overrasket da. Greit at vi dro til Fredrikstad for å feire bursdagen min, men hadde ikke forventet gaver, for bursdagen min er jo ikke før i dag. Det er i dag som er min fødselsdag!!

Nevnte jeg at senga på hotellet var god! Jentene kosa seg masse i den, så de hadde det veldig godt når solen hadde gått ned og snuppen min og jeg dro ut på byen!

Hadde vært gøy og hatt den leiligheten dere ser på bildet, i rosa og neon-blå!! Midt i Fredrikstad sentrum!!  Vi drakk noen Aperol Spritzers på utestedet «Heim», stort og populært sted hvor der var egne køer for å bruke toalett og pissoarer. Fellestoaletter for kvinner og menn, vilt kaos, hahaha!! Jeg likte plassen, da spesielt en liten italiensk bartender, han var helt konge!! Skal dere på «Heim», gå til han!! Der mange bartendere først heller Aperol i glasset for å lage Spritzers, deretter prosecco, for så å fylle opp med brus til slutt, så hadde denne karen brus før proseccoen, han fylte glasset til randen med prosecco. De ble jævlig gode! For saken med Aperol Spritzer er at der skal være 1 del Aperol og minimum 3 deler prosecco!! Veldig bra av Heim og italieneren!!

Jupp jupp.. utelivet i Fredrikstad er bra. Ihvertfall på denne tiden. Mange steder en kan sitte ute og kose seg. Nok å velge mellom. Fredrikstad/Sarpsborg heter seg å være litt større enn Drammen i antall innbyggere, men Fredrikstad sentrum er merkbart større enn Drammen. Mye å utforske der. Gleder meg allerede til neste gang!!

Etterhvert havnet vi på puben Dragen. Det er helt sikkert den bruneste kneika i hele byen. Men du og du så trivelig vi hadde det. Stedet har kapasitet til 110 mennesker, men de hadde bare 1 vakt denne kvelden, og slapp inn kun 60. Så med det var det full kontroll, man kunne prate med, og bli kjent med folk. Vi traff to jenter som vi hadde det kjempehyggelig med ut i natten til det stengte. Snuppen min sang karaoke med dem og det kunne ikke vært bedre avslutning å gå derfra til et sted som het «Nellys» som serverte kebab på løpende bånd. Fy faen de var effektive, helt rått å se på. 30 sekunder fra de hadde fått bestillingen din til du stod med maten i hånden. Vi snakker gjester som sild i tønne, og kebabene etc var gode.

Før vi dro hjem til Drammen igjen besøkte jeg Drammen Domkirke. Veldig fascinert av religiøse bygg, det på tross min ateisme og avsky for indoktrinerende ideologier som enda den dag i dag, i 2023 ødelegger samfunn og menneskeliv. Nok om det, domkirken var flott den. Ikke noe som skilte seg sånn veldig ut ift andre slike bygg, men flott er den.

Dere ser selv. Klassisk flott og solid. Alteret var jo veldig flott da. Jeg ville skiftet ut løperen opp, det hadde hevet inntrykket betraktelig.

Anyways, nok en gang tusen takk til Fredrikstad som leverte. Fantastisk fin helg, en super bursdagsfeiring. Har virkelig kosa meg. Slike dager overvelder meg litt, disse påminnelsene om hvor heldig jeg er når det kommer til menneskene rundt meg. Min lille familie, være sammen med dem og oppleve ting, det betyr alt for meg.

Så var det hjem da. Smekkfullt tog fra Fredrikstad til Oslo. Ett sete ledig på «gangen», snuppen min og jeg måtte bytte på å sitte og stå. Jentene greide ikke helt og slappe av der og ble veldig slitne. De har vel sovet stort sett hele tiden etter vi kom hjem. Sov litt lengre i dag jeg også. To busser og to tog hver vei, dét tar litt på, selv om det ikke er så langt. Nå skal de få seg luftetur, deretter stikker jeg ned til sentrum. Ut å spise med snuppen min igjen, for det er i dag jeg har bursdag!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#fredrikstad #bursdagsfeiring #bunnytrash #bunny

26 kommentarer

Siste innlegg