Var i Stavanger forrige helg ser dere, nå på vei til..

Forrige fredag reiste jeg til Stavanger. Tok fly, 40 minutter i luften, så var jeg framme. Det kan jeg like!! På flyplassen ble jeg plukket opp av godeste og snilleste Vibbedille. Den gale tanta som er veteran på blogg.no med sin strikkeblogg som også er full av dill og dall innen hobby, og nå også en inspirasjon til turgåing og toppturer i fantastiske omgivelser i Stavanger og omegn.

Rett fra flyplassen og ut på tur, og på bildene ser dere hvor turen bar. Skjønt, bildene yter ikke disse stedene rettferdighet, dét må sies. Smell the ocean!!

Så kom vi fram til et fint sted hvor der var benker, og Vibbedille tømte ryggsekken sin. Hadde jeg visst hva den inneholdt, hvor tung den måtte ha vært, så hadde jeg plukket sekken fra henne, men så galant var jeg ikke. Dama tømte sekken og fram kom de mest fantastiske herligheter, varm kaffe og iskald brus. Kokte egg, sitron, majones, fint brød og helt ferske reker og krabbe som hun hadde fått rett fra havet. Jeg ble stor i øynene og klappet i hendene. Altså, noe bedre kunne ikke denne kaninen fått. Jeg ELSKER skalldyr, jeg kan ikke få understreket det hardt nok! Samtidig hadde jeg fastet siden onsdag ettermiddag, så smakene kom jo virkelig til det fulle i munnen min!!

Jeg kjenner ingen i Stavanger. Der var en gang et par stykker, men litt research viste at hun ene er nå bosatt i Bodø, og den andre var ikke å spore opp. En annen blogger har mast på meg flere ganger om å komme til Stavanger, men hun glimret med sitt fravær. Ikke en lyd fra den kanten. Men Vibbedille glimret med sin tilstedeværelse. Hellige kaninmåne hvor jeg koser meg sammen med den dama. Vi snakker faktisk om alt mulig, og vi snakker hele tiden. Det bare sklir fra det ene til det andre hva vi snakker om, sånn just like that. I love it!!

Etter en herlig tur langs de kilometerlange strendene av finkornet hvit sand og denne fantabulastiske piknik-lunsjen fra havet tok Vibbedille meg med til «Sverd i fjell». Dette er da et monument innerst i Hafrsfjord i Stavanger kommune. Monumentet er laget av skulptøren Fritz Røed fra Bryne og ble avduket av Kong Olav i 1983. Det er tre store sverd som er satt ned i svaberget til minne om slaget i Hafrsfjord i 872, da Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike. Neset der sverdene er reist heter Mølleberget. Siden jeg aldri har vært der før var dette veldig moro, de sverdene er virkelig et skue. Og Vibbedille fikk seg is!

På kveldene var jeg mye i Stavanger sentrum. Det nærmer seg 30 år siden sist jeg var i Stavanger tror jeg. Da var det midtvinters og uvær. Jeg har ingen minner derfra, men noen kjipe historier i livet mitt som er forbundet til denne byen. Men nå har Stavanger klatret til hva jeg synes er den flotteste byen her til lands. Forbi vakre Fredrikstad, innholdsrike Bergen og gatene i Tønsberg. Fyr faen så sjarmerende og flott. Stavanger har den beste bykjernen, dét er helt klart!

Det ble ikke så mange restaurantbesøk i Stavanger, det får bli neste gang. Men fikk prøvd denne «Illsinte Ingrid» på et sted som heter Døgnvill. Litt overpriset, for ut fra alt som stod skulle være på/med så kan en bli skuffet, for det var næmmen ikke mye av hver ingrediens. Et par biter bacon, merket ikke bønnene, lite ost. Den var likevel god, men ikke «illsint», bare litt småsint. Terningkast tre (med en liten pluss i parantes), hyggelig betjening og grei service.

Fuglelivet i Stavanger skiller seg ut. Måker og svaner tasser rundt på lik linje med menneskene. De tasser rundt i Vågen, sover på torget. Fører samtaler med folk i taxikø. Artige greier. Der er et skilt ved torget, det står «Måker» på det. Hehe.. jadda, jadda, vi ser måkene.. og svanene, og endene, og duene og i det hele tatt. Hvis noen har som hobby og lage drømmefangere, da er det bare å plukke fjær! Se på Vibbe, hun hadde med seg en pose havregryn til fuglene, tenker på alle hu da!

Breiavatnet i byparken. Rett ved stopper bussene og toget. Lett og orientere seg til og fra. Litt verre og orientere seg (som ny) inne i de smale gamle gatene mellom torget/Skagen ved Byparken og Børevigå. Men det er gøy og surre litt rundt der, de har en del små artige butikker også som er utenom alle disse kjedene. Dét er flott!

Havna og Vågen er helt nydelig, lite, intimt med yrende folkeliv og masse farger. Igjen som man også ser i Trønderbyen og Bergen så er folk mer fargerike enn i byene i sør og på Østlandet. Man kler seg originalt og gjerne fargerikt, istedet for nøytralt for å blende inn og ikke vises. Dét liker jeg. Jeg vil ikke blende inn, jeg vil være meg, det trives jeg godt med. Så da ender man ofte opp med å bli sett på som utskudd, særlig i nordnorge, men det får bare være. Heller dét enn sauer som bare dilter rundt og sier bæææ..

Disse bildene er fra Fri Bar i «Fargegaten» i Stavanger. Vegg i vegg med den tyrkiske baren. På den ene siden en homsebar i regnbuens farger med krystaller, glitter og denslags. Kunst med homseikonet Marilyn Monroe og havmenn. Stakittgjerde malt som enden av regnbuen, og på andre siden av gjerdet en tyrkisk bar med vannpiper og tusen (jeg kødder ikke) nazarer hengende utenfor. Nazar er en tyrkisk amulett, som beskytter mot det onde øye. Her snakker vi gate som representerer mangfoldet, og hver bar her har sitt eget konsept og tema. Faktisk er det slik i hele denne delen av sentrum med disse smale gamle gatene. Hver sitt konsept, intimt og koselig overalt, gjennomført interiør, men fargegata topper det hele mener nå jeg. Utrolig atmosfære, med lys og farger som løfter humøret i gledesrus.

Fri Bar er ikke et stort utested, men du og du så stilig. Fincken i Bergen blir som en ungdomsklubb på bygda i Nordnorge på 80’tallet til sammenligning. Og jo senere på kvelden det blir, desto flottere blir denne baren. Jeg snakker ikke om at alkoholen begynner å virke, men hvordan alt er rigget. Utrolig flott!!

Må oppleves!!

Jadda så, her ser dere «Fargegata» når det begynner bli mørkere. Dere skjønner hva jeg mener nå sant?! Jeg skal tilbake til Stavanger, da skal snuppen min være med, dette er akkurat «up his alley», han har ikke vært her før. Så, oh yes, vi kommer Stavanger!!

Så var det ut på tur med Vibbedille igjen. Jeg har ramlet av hva stedene rundt Stavanger heter. Orker ikke google og styre. Det holder med å si at vestlandet er flott, veldig flott! Altså, jeg hører hjemme hvor jeg er, her i Drammen hvor jeg bor, hvor det er varmere og mindre blåst, hvor vi har elva og promenaden, hvor det er lettere å komme seg til og fra forskjellige steder, mellom byene, hvor jeg på en måte er «midt i alt», men Stavanger-området er flottest, ihverfall hvis man tenker by av betydning (Lofoten vil alltid være vakreste området), og jeg er bymenneske!!

Her har svanebarna gåtrening. De gikk sånn 1-2-hvil, 1-2-hvil, hehe.. morsomme da!

Takk alle som tittet innom bloggen her nå, det er koselig. Har dere ikke vært i Stavanger enda? Ta en tur, vakkert, god stemning og mye å se!! Stikk gjerne innom «PhadThai» og spis litt thaimat. Vibbedille og jeg spiste siste måltid sammen der, skravla og koste oss, og maten var kjempegod! En firer på terningen. Bittelitt mer chilli så hadde det blitt en femmer, haha..

Nå skal snuppen min og jeg til Fredrikstad. Det er også en flott by, vi var i Fredrikstad nylig, men fikk ikke sjekket utelivet på kvelden og natten, det skal vi prøve å få til denne gangen.. Riktig god helg og prekas.. plutselig!!

Et siste bilde av Vibbedille og meg. Gleder meg til å begynne på røykalaksen jeg fikk hos henne fra et lokalt røykeri, en slik godt skjult og bevart skatt i Stavanger. Tusen takk Stavanger for opplevelsen og gleden med å besøke fineste byen, og tusen takk til deg Vibbedille («adopterte søster»), for at du er du, fantastiske deg, glad i deg – klemmer 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#stavanger #fredrikstad#bunnytrash #bunny

26 kommentarer
    1. Det var virkelig ei knallgøy helg! 🙂
      Turen på fredag gikk fra Hellestøstrand til Sele Havn, søndag rulet me berget ved Tungenes Fyr 🙂 Det er bare å texte “VibbeTaxi & Turleder Byrå” også neste gang hehe
      Go`klem Vibbe

    2. Jeg har vært i Stavanger. Digget så klart Fargegaten. Den var flott på dagtid også. Vi var der for å gå på Prekestolen 🙂 Men fikk med oss mye annet også 🙂 Så fine bilder fra turen din 🙂 Fint å se du koste deg 🙂

      1. Veldig fin by. Og fargegata er fin på dagtid også, men fantastisk på kvelden. Prekestolen får bli når jeg har flere dager og mer tid. Må vel sette av en hel dag til Prekestolen? Storkoste meg fra begynnelse til slutt 🥰🐰

    3. Har aldri vært i Stavanger, men etter å ha sett alle de fristende bildene du viser oss her, pluss fulgt Vippedilles mange flotte turer, frister det voldsomt.
      Kos dere i Fredrikstad. Får håpe dere ikke blir skuffet over utelivet i byen.
      Liv

      1. Stavanger er opptur, ihvertfall på sommeren utfra hva jeg skjønner.. tror kanskje ikke jeg ville likt meg der på vinteren, tenker ikke finne ut av dét, hehe… nå fikk jeg nesten en følelse av at du ikke synes særlig om utelivet i Fredrikstad? 🤔 men vi får se, vi er klare vi 😜🐰

        1. Er ikke vel bevandret i byenes uteliv, men har en følelse at vi her helt sør ikke er ute med “hæla i taket og tenna i tapenten” Men et lite tips. Vet jo du ikke er den helt store pride-fan, men Halden har vist pride-uke nå. (pride på grensen) Noe underholdning med bl.a Skrellex, parade, stands …lørdag. Men ellers så har vel ikke i det helt store å by på bortsett fra naturen, festningen og Rød herregård.
          Men i godt selskap tenker jeg du får en fin helg. Og var det denne helgen du skulle rømme for å slippe å stelle i stand til fødselsdagsselskap?

          1. Tenker vi holder oss til selve Fredrikstad. Har jentene med også. Familietur, men dem får noen timer alene i morgen kveld. Jo stemmer, vi tar en ny vri i år, vi blir servert istedet for å være de som serverer 😜

    4. Det var mest så eg lengta tilbake til Stavanger, slik du skriv 😜. Kødda 😂😂.
      Budde der i 15 år, og det var vel i grunnen nok. Dropper innom nå og då, for å vitja slekt og venner i området.
      Då du var på Tungenes, ved fyret. Dei øyane du såg ut i havet derifrå, er der eg vaks opp. Kvitsøy heiter det nå. Tidlegare navn er Hviddingsø, Kvitingsøy, og på norrønt Aumar, som betyr øyer i havet.
      Neste gong du er i Stavanger, må du stikke innom Dropp In på Hillevågsveien, og prøve ein pizza som heiter Dropp In Spesial. Det er berre ein pizza som matcher den, og det er Ivar Aasen Spesial på Lille Napoli her i Ørsta 😊. Og så må du sjekke om Christian Bodega eksisterer enda, det var ei oppleving å sitja der eitt par timar. Skikkeleg brun pub.
      Det er berre å slå på tråden, neste gong, så skal du få nokre tips 😜.

    5. Håper jeg får vite det neste gang du er på disse kanter og at vi kan treffes. Er fra dine kanter av landet og veldig glad i bloggen din. Så husk å si ifra neste gang du er her,inviterer gjerne på middag.

      Klem fra Margareth

      1. Takk det var hyggelig. Følg med på bloggen da. De fleste turer som blir foretatt er veldig gjerne ganske så impulsive, i den grad at de blir ikke bestemt så veldig lang tid i forveien 😜 takk igjen 🐰

        1. Vanskelig å sette fingeren på for å forklare, annet enn at jeg får en veldig god følelse når jeg er i Haugesund..ei ro i sjela ☺️ Men nå skal det sies at jeg har jo vært bare en gang i Stavanger og omegn, mot flere ganger i Haugesund. 🤔😊

    6. Du burde skrive reiseblogg! Nå fikk jeg lyst til å dra til Stavanger, og det er noe jeg aldri har tenkt på før. Har vært der, men bare på gjennomreise. Du skriver utrolig bra!!
      Terningkast 6😊

    7. For en flott tur du har hatt, og for et herlig måltid mat Vibbedilla disket opp med 🥰 For en kul dame hun er, og jeg digger buksen hennes med solsikker på 🌻. Ha en strålende lørdag, klems 🤗

    8. Herlig med gjensyn av Stavanger. En nydelig by. Var ei hel uke der for ca 10 år siden, og ei venninne viste meg masse i fra den flotte byen. Ho fikk meg ikke med opp til Prekestolen, jeg har høydeskrekk. Vibbedille kan kunsten med å varte opp. Virkelig digg mat. God tur til Fredrikstad.Kos dere masse.

      1. Prekestolen for bli en gang jeg har flere dager enn ei helg, må vel sette av en hel dag til den turen. Kul by da, likte meg veldig godt der!! Nå er det middagstid i Fredrikstad, prekas 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg