Wannabe Influenser!

Jeg har lagt merke til at de siste dagene her på blogg så er det flere som har brukt begrepet ‘Influenser’. Blant annet har «NinaElizabeth», og et par stykker fra «Alliansen», og noen til, husker ikke hvem, brukt begrepet. Noen av disse skriver om hva en influenser er, definisjonen er grei nok, og noen beskriver seg selv som influenser.

Jeg synes det er litt morsomt, ikke bare litt, men veldig morsomt når bloggere på blogg.no omtaler seg selv som influensere. Vi snakker om en plattform hvor de som har aller flest sidevisninger har noen hundre lesere. Thats it!

Eneste på blogg.no som jeg personlig ville omtalt som influenser er vel «MartineHalvorsen» og «Doc&Dask» som opererer litt på andre plattformer, har mange følgere andre steder, som kan passere 10000 sidevisninger på bloggen på én dag dag hvis de ønsket. Uten clickbait! Men disse nevnte er jo delvis passive på blogg.no. Førstnevnte legger kanskje ut et innlegg i uka, og de fleste innleggene er rene reklameinnlegg. Helene Dask (D&D) legger ut et eneste innlegg i døgnet, sent på kvelden rett før midnatt, og det er det.

Her om dagen så jeg en annen blogger, en blogg ukjent for meg, så jeg husker ikke navnet, men tittelen på innlegget var noe sånt som «Hurra jeg er på Topplisten», og da måtte jeg jo se på Topplisten og oppdaget at vedkommende var nederst på lista, altså på plassering nummer 100 med 30 sidevisninger. Men skal ikke kimse av det, det er jo en bragd på blogg.no, altså 30 sidevisninger, da snakker vi muligens 6-8 lesere.

Personlig kaller jeg meg ikke Influenser, jeg er en blogger, jeg skriver en blogg. Jeg har vært her såpass lenge at jeg vet at mange av sidevisningene, klikkene en får, er en del medbloggere som er innom hverandre og hilser på, så har man alle disse som klikker innom av nysgjerrighet og aldri legger igjen en kommentar eller noe, ingen tilbakemeldinger, innspill eller noe som helst whatsoever, ingen av disse nevnte blir influert, påvirket, slik jeg ser det. Jeg har jo gått ut på bloggen og prøvd påvirke til å ikke støtte en bestemt mobber. Folk sier dem er mot mobbing, men støtter mobberen likevel. Jeg leser kommentarfeltene, det er vanskelig å påvirke.

Jeg er veldig usikker på i hvilken grad noen av oss på blogg.no evner å påvirke noen. Hva skulle det vært? Hvordan skrive dårlig norsk? Hvordan drepe en kampfisk langsomt?

Jeg har fått tilbakemeldinger på ting jeg har skrevet i bloggen som har betydd noe for noen. Jeg har fått noen takk, og litt sånn. Men å kalle meg influenser av den grunn, nei. Altså, mennesker påvirker hverandre hele tiden, så jeg mener begrepet influenser handler om mer enn å påvirke et og annet menneske. Hvis ikke så kan samtlige mennesker på hele kloden titulere seg som dette. Som i beskrivelsen over, så står det at influensere kan være bloggere, ikke at man automatisk er det fordi en skriver en blogg. Det er ikke å påvirke når en har noen få faste lesere som helst bare er enten nysgjerrige, eller ganske enkelt bare heiajenter som dilter etter bjellekua.

Jeg skulle gjerne vært influenser, jeg ønsker jo å påvirke folk til å tenke, gjøre riktige valg og den slags. Men så leser jeg at influensere får betalt for å påvirke, og da kan jeg jo ikke være influenser likevel. Jeg er ikke her for tjene penger på dette, klarer ikke å se at her er noe å tjene heller med 6-8 lesere daglig nederst på Topplisten, og helt øverst på Topplisten noen som kanskje har litt over 1000 lesere daglig på gode dager. Det gir kanskje en 100-lapp eller to i uka? Noen tilfører ekstra reklame i bloggen for å tjene på den, så kanskje de dobler gevinsten til to-tre hundrelapper i uka? Selv vil jeg ikke ha mer reklame i bloggen, synes det er irriterende nok med de reklamene som automatisk medfølger. Liker ikke å lese reklameinnlegg. Og jeg er ikke alene om det.

Nei, vi er nok bare et gjeng med wannabees, et gjeng wannabe influencere, noe annet enn blogger vil jeg ikke kalle meg. Og jeg personlig synes det blir for dumt å kalle seg Influenser for å ha tjent en hundrelapp eller to på blogg.no liksom.

Og er det noen her i det hele tatt blir påvirket, eller influert av meg, eller bloggen min, Bunny?? 🤪

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#influenser #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Jeg har drodla litt rundt det der med influensere/påvirkere. En del jenter mellom 20 – 40 år som kaller seg influensere, hva er det egentlig de påvirker andre med? Etter å ha sett et bloggerprogram på tv (ikke Bloggerne) om hvordan de lever og jobber så syns jeg det er en underlig greie. Det virker som om det er viktig for mange av dem å gi inntrykk av at de lever et overklasseliv. Med flotte hjem, dyre klær og ikke minst dyre reiser til eksotiske strøk. Husker at for et par år tilbake kom det fram at noen av dem som hadde lagt ut bilder fra et luksuriøst privatfly, egentlig hadde sittet i en flysimulator. I programmet jeg så opptrådte de som jetsettere med dyre luksusvesker og «rød løper» holdning. Det er ikke egentlig ment som kritikk fra meg, jeg syns bare det er en underlig verden og lurer på hva det er de skal påvirke andre unge voksne til.

    2. Jeg er blogger, selv om jeg tror jeg har “betydd noe” for noen enkelte bloggere opp gjennom mine 10 år på blogg 😊 Jeg har møtt mennesker som har betydd noe for meg, og jeg vet jeg har betydd noe for dem. Men influenser? Nei, da må det vel mengder til, og det har aldri vært meg.. i noen sammenheng. Og jeg er stort sett et menneske 😁

      1. Ja, influensere er jo mennesker de også, hehe.. det er liksom det jeg tenker, vi alle påvirker jo hverandre, det er jo ikke til å komme unna, men i dette tilfellet så er jo Influenser ment som en tittel. En som lager mat og kokkelerer bærer jo ikke automatisk tittelen Kokk, kan ihvertfall ikke skrive det på CVen sin uten fagbrev.

    3. En influenser er for meg en som lever av å påvirke andre gjennom å få betalt for å lage innlegg og bilder og har det som sin hovedinntekt og jobb.
      De fleste av oss som er her på Blogg er ikke i den kategorien, selv om vi av og til kan få tilbud som vi får fint betalt for utenom de vanlige reklameklikkene.
      Men påvirket blir vi jo alle av blogginnlegg, som da du påvirket meg til å høre gjennom Madonnas nye album i helga.🤗👍🏻
      Ha en fin start på uka!🤩

      1. Helt enig med deg, vi påvirker jo alle hverandre, men jeg vil ikke kalle meg Influenser selv om du hørte på Madonna 😜🤪 Jeg vil jo ikke kalle meg lege heller selv om jeg ga ei venninne et par smertestillende.

    4. Influensere er vi kanskje ikke (har iallfall ikke tenkt på meg som det), men det er klart vi påvirker hverandre – med meninger eller handlinger! Jeg trekker iallfall ofte paralleller til ting jeg ser – mot ting jeg har lest hos dere andre! Snakker om dere andre innimellom – og siden jeg er glad i å oppleve ting, planlegger jeg innimellom steder jeg har lest hos andre bloggere. Influert, eller ikke…. alle tips er bra!

      1. Joda, råd og tips kan så være, men jeg tror ikke salget går opp hos Rituals om samtlige på topp 10 på plattformen sier det er bra produkter. I mitt hode er de som kan titulere seg influencere noen som kan påvirke på sådan måte at det har en grad av betydning.

    5. I mine øyne, er en influencer av relevans en som har noe mer tyngde å fare med enn overfladisk piss som redegjørelser over nattkremer og un-boxing av Chanel-vesker. Ikke sånn å forstå at jeg vil disse til livs, men det er vitterlig på sin plass å få satt ting noenlunde i perspektiv her..
      Selv får jeg helt fnatt hver gang dette influencer-begrepet rettes imot meg, selv om jeg skjønner greia. I og med Facebook-kontoen min har en viss size, da det er en del følgere som gjør at den samlet sett når ut til en 2500-3000, slik at det sammen med bloggen (i det minste når jeg har tid til å blogge slik at det kommer opp i en rundt 1000 visninger) og en liten dæsj fra Instagram ender opp med å nå ut til en del folk. Men selv om ordet i seg selv er dekkende for mine intensjoner, er tittelen hovedsakelig rettet inn på betydningsløst svada, hvorpå det snarere er betegnelser som assosieres med det faktisk å ha noe å fare med, som f.eks meningsytrer, samfunnssynser, etc jeg vil bli betraktet som 😉 😛

      1. Som tittel, egentlig en slags «yrkestittel», så tenker jeg det er fjasete å å titulere seg med denne. Altså hadde en bedrift, eller en butikk hatt tusen besøk i døgnet av cirka 350 mennesker hvorav 3-5 kjøpte produktet, så hadde nok de gått konkurs. Særlig mtp at produktet er nesten gratis. Selvfølgelig er det en bra ting at en faktisk når ut til noen, om så bare 1, det kan jo plutselig få en domino-effekt. Men inntil da er kalven fremdeles kalv, ingen okse.

    6. Du må slutte å mobbe andre bloggere. Skjønner at du har store problemer i ditt liv. Og må la det gå utover en annen som det går bra for. SKJERP DEG…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg