Ikke dø!!

For tre uker siden var jeg i Harstad i Nord-Norge. Jeg var en tur innom Dyrebutikken der, og de hadde noen utrolig flotte Kampfisker. Den flotteste av dem alle kjøpte jeg og tok med meg på flyet fra Evenes til Gardermoen, og videre med tog til Drammen. Hele veien var han i en pose, oppi en kaffeboks, inni trillekofferten min. En hard ferd for en liten Kampfisk, men han overlevde, og har siden bodd i akvariet hjemme hos meg og snuppen min. Derav navnet ‘Survivor’!

Nå sist lørdag dro vi til Oslo på morgenen, og kom hjem søndags formiddag. Det medførte i cirka 36 timer i mørke for fiskene i akvariet.

Jeg slo på lyset i akvariet da vi kom hjem søndags formiddag, og Survivor så ut til å være i fin form. Men i går så jeg han ikke hele dagen, selv ikke da jeg hadde mat i karet. Jeg lyste med lykten min og fulgte med og leitet, men han var ikke å se. Jeg trakk konklusjonen om at han var omkommet. Triste greier. Veldig trist.

I dag bestemte jeg meg for å skifte vann i karet, klippe ned plantene og ordne. Fjerne liket hvis jeg kunne finne det, og få ‘shinet’ akvariet.

Mens jeg holdt på dukket Survivor opp. Jeg ble såååå glad først. Men så oppdaget jeg at han er veldig pjusk. Etter jeg ble ferdig å ordne i akvariet har han ligget helt stille under pumpen og gjør ikke noe ut av seg. Jeg er redd for at han skal dø, men jeg håper at vannskiftet i dag er en faktor som kan redde han. I skrivende stund ser jeg han ikke i det hele tatt!

Kjære lille fine flotte Survivor, ikke dø!!

Hvis noen har noen gode tips ang Kampfisk, så tar jeg gjerne imot 😉

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#kampfisk #betta #bettasplendens #ferskvannsfisk #fisk #akvariefisk

14 kommentarer
    1. Jeg tror ikke mangel på lys i noen timer er så viktig for kampfiskens trivsel (men viktig for plantene – skaff evt en timer som styrer lyset for deg 😉 ) Kampfisker krever varmt vann, 25 grader, og kan bli slappe og dø hvis de blir utsatt for store temperaturforandringer. Da jeg hadde kampfisk byttet jeg aldri alt vannet på en gang, byttet bare ca 10% av vannet en gang i uka, for å stresse fiskene minst mulig og holde vannkvaliteten mest mulig konstant.
      Viktig å holde øye med temperaturen i karet, og justere på varmekolben – og ikke ha for kaldt vann oppi når du bytter. Kanskje Survivor blir glad og livlig igjen hvis du gir ham noen røde mygglarver? (Kampfisk er kjøttetere, så det er favorittgodis). Eller kanskje han savner dameselskap? Jeg pleide å ha 2 hunner til min hann, og det resulterte i noen skikkelig underholdende paringsskuespill og masse yngel. Kampfisk liker også at det er planter i toppen av karet; liljer som brer seg ut over vannflaten eller flytemose i et hjørne f.eks.
      Håper det går bra med den bereiste lille tøffingen <3

    2. Hanne: En dame skrev dette til meg: “Hei! Kampfisk er en småfisk og min erfaring er at de ikke trives i akvarier med pumper og sirkulasjon. Ville tatt han ut og gitt ham en bolle med stille vann, noen planter og plast over med litt sprekk til luft. Dette fordi der de er skapt til å leve er det dødt vann med fuktig varm luft over vannflaten…. jeg har og har hatt mange kampfisker,- de jeg har hatt i store akvarier dør etter en stund. De som lever som beskrevet lever lenge og lager skumreir. Håper du klarer å redde ham! Lykke til ??”

    3. Det er helt feil at kampfisk trives i små kar med dårlig vann! De kan overleve en stund på denne måten, fordi de har et spesielt pusteorgan som kalles labyrint. Så hvis de er i vann med dårlig kvalitet, så kan de gå opp til overflaten og snappe luft. Det er uansett viktig at vannkvaliteten er god; pumpe (som dog ikke freser i vei på full guffe), filter og god plass er like viktig for en kampfisk som for andre fisk.
      Ut fra mine erfaringer og kunnskaper mener jeg at denne damens uttalelse er sludder og vås og grenser til dyreplageri! Da jeg holdt på med akvarier hadde jeg et 100 liters kar til kampfiskene mine med alt “vanlig” utstyr, og jeg passet NØYE på temperaturen og hadde en stor tigerlotus i karet. Kampfisk liker planter i toppen av akvariet, både for å føle seg trygg og for at hannen skal kunne bygge skumrede der. Det kan hende at han synes det er for lyst og åpent i toppen av akvariet, og derfor driver og gjemmer seg bak filteret f.eks, eller svømmer ned på bunnen.
      Sitat fra et akvarieforum ang samme tema, fra 2013: “Kampfisk tåler dårlig svingninger i temperaturen. Kan være at det ble for mye for han? (Bytte mye vann på en gang). Hvis han ikke viser tegn til å bli bedre og det ser ut som han lider.. burde han nok avlives. Ellers tenker jeg, gode vannverdier, jevn temp og ro. Ville kanskje ha hevet temp veldig forsiktig 0,5 grad daglig til 28gr.”
      Her er en link til generell info om arten: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

    4. Hanne: tror ikke det er dårlig vann hun mener, men dødt vann, altså uten bevegelse..

      For det er det som er så spesielt, alle anbefalingene du kommer med her er slik jeg har gått frem.. det er riktige vannverdier, små vannskifter uten brå endringer i temperatur eller annet, planter som ligger i overflaten, ikke for lyst, skjulesteder, vannet er 25 grader akkurat nå – fusker og planter trives, bare ikke Survivor ser det ut som.

    5. Jeg trekker tilbake uttalelsen om dyreplageri å ha kampfisk i bolle. Det gjelder kun hvis det er en LITEN bolle og dårlig vannkvalitet. Det er ikke noe problem å ha kampfisk i store akvarier, men de liker å ha gjemmesteder og å få slippe å bo sammen med aggressive beboere. Her er en annen link med god info: http://kampfisk.yolasite.com/nyttig-fakta.php

    6. Har du fått noen nye fisker i det siste – som evt mobber ham/napper i finner eller jager ham? Kanskje du kan prøve å heve temperaturen gradvis opp til 28 grader (som han i forumet jeg skrev om over anbefaler), evt ha i litt akvariesalt (som styrker immunforsvaret).

    7. Hanne: Han blir ikke jaget, sløret er helt og vakkert. I akvariet er det tre ancistrus, to siamesiske algespisere, fire røde platy, fem venusfisk, en eplesnegle og Survivor.

      Får prøve øke litt temp og evt litt salt – hvis han overlever natten.

    8. Kampfisk er en labyrintfisk-dvs deler av gjellene er en slags labyrint på toppen av hodet som gjør at de kan puste luft også fra overflaten.
      Det betyr igjen at de er følsomme for forandringer i luften over og selve Flaten av vannet.
      For eksempel kan det at lyset har vert av så lenge forandret temperaturen i luften på overflaten endel. Altså han kan ha blitt bittelitt forkjølet.
      Håper han kommer seg, labyrintfisk er ganske tøffe-de sies å være over 50 millioner år gamle. 🙂 krysser fingrene :*
      http://www.kampfisk.info/fiskene-labyrintfisk.asp

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg