Vi trenger å høre til!

For noen dager siden den 31. august postet jeg innlegget om «Verdens Overdosedag», en viktig markering av Den Internasjonale Overdosedagen hvis formål er å øke oppmerksomheten mot overdoser, redusere stigmaet til rusmiddelrelaterte dødsfall, og vise medfølelse til dem som har mistet noen til overdoser. Markeringen ønsker i tillegg å formidle kunnskap relatert til rusmiddelbruk, med fokus på skadereduksjon. Dagen ble først markert i 2001, og er anerkjent i over 40 land.

Denne markeringen går tett opp mot mental helse, for det er et faktum at rus og dårlig psykisk helse ofte går som hånd i hanske. Innlegget var litt vondt å skrive da tankene omkring alle de skjebner, de menneskene jeg har hatt i livet mitt, i barn- og ungdomstid, og deretter, som har tapt sitt liv til rus, selvmord og overdoser. Dere er ikke glemt!

Jeg var, jeg er, oppriktig skuffet over hvor liten oppslutning jeg syntes det var omkring overdosedagen i år. Ingen media, og få enkeltpersoner lagde særlig oppmerksomhet rundt dette. Rusmisbrukere, rusmiddelrelaterte dødsfall og pårørendes sorg var tydelig ikke så viktig som influenceres salg av sjokoboller eller politikeres trang til å stjele solbriller. Tenk om denne dagen bare kunne fått halvparten av oppmerksomheten som Sophie Elises bilde av seg selv og Nora Haukeland som holdt en liten pose med hvitt pulver og følgende tekst «Livet blir cirka en milliard ganger morsommere når man bare gir faen». En latterliggjøring av problematikken rundt rus, psykisk helse og overdosedødsfall, slik jeg ser det. Og folk fråtset i saken!

Folk sier det er SÅÅ viktig å fremme dette rundt mental helse, få fokus og kunnskap, fjerne stigmaer. Men enda i dag er det slik at det er mye fordommer rettet mot rusmisbrukere og mennesker i denslags situasjoner. Noe som ikke bidrar til skadereduksjon, men heller tvert imot.

Mennesker som sliter med rus og dårlig psykisk helse sliter også med utenforskap, det å bli sett ned på, blir utsatt for den grusomme følelsen av å ikke høre til. Såfremt man ikke er Sophie Elise, Petter Northug, Katrine Sørland eller annen kjendis som får økt popularitet, omsetning og mer status når de har tatt seg en pille eller betalt seg inn på rehab. Disse blir omfavnet og oppnår økt popularitet, mens de som virkelig sliter, de som ikke får hjelp, de som ikke får seg jobb, de som lever på gaten og blir oversett eller sett ned på, blir ignorert av folk som rett og slett later som disse ikke eksisterer når man ser dem på gata. De blir fratatt all tilhørighetsfølelse.

10. Oktober er Verdensdagen for Psykisk helse. Markeringen av denne dagen begynte i 1992 for å fremme økt bevissthet om psykisk helse over hele kloden. Dagen markeres i over 150 land jorden rundt.

I år er tema nettopp dette å høre til. «Vi trenger å høre til», alle trenger det. Ikke bare dem som har oppnådd en viss status, men alle!!

En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse, tilstand og rus, eller seksuell identitet. Personer som er utsatt for diskriminering har høyere risiko for å utvikle depresjon, angst og psykiske plager.

Fordommer om psykiske utfordringer kan forsterke stigma om egne helseplager, og gjøre det vanskeligere å oppsøke livsnødvendig hjelp. Ferske tall fra Mental Helse viste at halvparten av unge med store psykiske utfordringer ikke søker hjelp. En av tre som blir mobbet på skolen, sier at ingen voksne vet om det. Og mobbing er et sterkt økende problem i dag.

For meg vil det alltid være viktig å få fokus rundt disse temaene, og da enhver dag i året. Ikke bare på Verdensdagen for psykisk helse, da for å være politisk korrekt, lage en status i sosiale media for godhetsposering og fremme meg selv. Men heller for å fram hvor en kan henvende seg for å få hjelp, møte forståelse og ikke minst oppleve tilhørighet. Man trenger å høre til, og det finnes steder alle blir godt tatt imot. Her i Drammen kan jeg nevne Fontenehuset og Energihuset blant annet.

Knutepunkt Strømsø og Drammen Frivillighetssentral er også tilstede. Disse arrangerer i år Bruløpet 18. oktober i forbindelse med Verdensdagen for Psykisk helse. Årets tema er: «Vi trenger å høre til», registrering fra klokken 09:00 og løpet starter klokken 11:45.

Påmeldingsfrist: 16. oktober!

Det skjer mye annet denne dagen også. Utstillinger, foredrag, kulturinnslag, lotteri og premier, sosialt samvær og servering. Så for meg, som hvert år, så er denne dagen satt av til dette.

Les mer her: «Bruløpet Drammen 2023»

Håper at dere som leser dette, i det minste vurderer å delta på arrangementer for fokus på mental helse. Det vil bli en del av dem i oktober, uke 39-42. I 2022 var det rett under 3000 registrerte arrangementer landet rundt. Ekstra fint i år hadde det vært om dere vil delta med meg på Bruløpet her i Drammen i år. Alle er velkommen! Dette er ikke et tungt kappløp eller sådan, men en liten mosjonsmars tilrettelagt for alle!

Her er et glimt fra fjorårets arrangement: «Bruløpet 2022».

Hold av 18. oktober og ta turen til Drammen! Lik og del, send budskapet videre, alle trenger å høre til!!

Meg og snuppen min etter å ha fullført Bruløpet i fjor. Drammen 2022.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#verdensdagenforpsykiskhelse #utenforskap #inkludering #fellesskap #psykiskhelse #løftblikket #kunstutstilling #håndarbeidsmesse #kunst #håndarbeid #løftblikket #foredrag #union #unionscene #tilhørighet #vitrengeråhøretil #drammen #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Så bra innlegg. Jeg syntes også at det er for lite fokus ute i gjengen blant de so er stor i sosiale media på dette med psykisk helse og ikke minst rus. Det er ingen tvil om at det henger sammen eller er som hånd i hanske. Hm kanskje jeg skulle hivd meg med på det løpet. La meg tenke på det litt. Uansett så liker jeg at du setter fokus på dette.

      1. Takk! Jeg kan med en gang si at innleggene mine om psykisk helse er de det blir minst oppmerksomhet rundt. Folk bryr seg lite og nada om dette, unntatt rundt verdensdagen for psykisk helse, da kommer profilbilder med logo på FB, og innlegg med lenker og hvor viktig de mener dette er, da er det mange godhetsposører rundt omkring, også på blogg.no.

    2. Takk for at du tar dette opp. Det er så viktig og skulle hatt så mye mer fokus. Jeg følger jo med i politikken og det er et valg straks. Har lurt flere ganger på hvorfor dette ikke blir nevn….knapt et ord. Det er skremmende!
      Petter uteligger syns jeg gjør en fantastisk jobb med å vise “skyggeside” fortelle historier, men tar vi det til oss? Skulle ønske jeg kunne si ja.
      Hadde jeg kommet meg til Drammen i oktober hadde jeg gått med dere. Håper mange markerer all over! ❤️

      1. Det blir ikke nevnt fordi de driter i det, de legger heller ned, fremfor å bygge opp. Veldig mange bryr seg om eldreomsorgen, så da skyver politikerne de eldre foran seg og lover bedring og løft, men det er valgflesk uansett. Lover og lyver. Så her er det viktig at vi vanlige folk står opp for hverandre 🥰🐰

    3. Flott innlegg ❤️.
      Det er to ting eg har/har hatt lyst til. Det eine er å koma til Drammen og hjelpa deg å finne sopp 🍄, og det andre er å vera med på bruløpet. Det trur eg ville vore ei alle tiders oppleving.
      Dessverre er eg stuck her i Ørsta, med svigerforeldre som ikkje klarer seg sjølv.
      Det er ein litt komplisert familiesituasjon, så me er litt åleine om å ta oss av dei.
      Det er litt begrensa kor mykje me kan leige inn folk til å hjelpe oss, og.
      Ellers bruker eg å markera den dagen, med å vitja nokon av mine bekjente som slit, enten med rus, eller med mentale utfordringar. Ja, det gjer eg jo likevel og, men den dagen gjer eg litt ekstra ut av det.
      Ynskjer deg lykke til med bruløpet 😊.

      1. Man blir litt beveget av å være med på denne dagen med Bruløpet og alt rundt. En glede over å se og føle velmenende mennesker rundt seg og at folk virkelig bryr seg om hverandre. Det er atmosfæren rundt som gjør det hele. Selve «løpet» er så som så, men vi bruker være veldig heldige med været, så da er det jo en veldig fin liten tur langs elvebredden og over bruene. Når det kommer til soppen så hadde det vært veldig hyggelig om en sopp-plukker hadde dukket opp. Så du skal ha stjerne i boka for tanken Bernt, det hadde vært hyggelig. I morgen skal jeg ta sekken på ryggen og kikke litt. Oppi sekken ligger boka jeg fikk. Så om ikke den j*vla kantarellen vil vise seg, så skal jeg ihvertfall prøve å sette navn på de soppene jeg faktisk ser, og kanskje lære noe i det minste. Flott å høre om familie som tar vare på hverandre, det er litt utenom hva jeg er vant til, eller rettere sagt, veldig utenom hva jeg er vant til. Takk igjen, glad for at du stikker innom, du er blitt en del av Bunny du nå 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg