Verdens overdosedag – håper dere leser!

Den internasjonale overdosedagen, eller verdens overdosedag, markeres 31. august hvert år. Formålet er å øke oppmerksomheten mot overdoser, redusere stigmaet til rusmiddelrelaterte dødsfall, og vise medfølelse til dem som har mistet noen til overdoser. Markeringen ønsker i tillegg å formidle kunnskap relatert til rusmiddelbruk, med fokus på skadereduksjon. Dagen ble først markert i 2001, og er anerkjent i over 40 land.

I dag er verdens overdosedag, og jeg velger å markere denne dagen her til bekjente, venner og nære som har mistet sitt liv til rus. Ikke bare iht overdoser, men også som direkte konsekvens av rusmisbruk. Markerer også i sympati til pårørende.

Mange bekjente, venner og nære jeg vokste opp med, som jeg tilbragte tenårene med og så videre har gått bort som følge av overdose. Andre har fått blodpropp og gått bort av denslags på grunn av misbruk. Noen har druknet seg, skutt seg, noen har hengt seg og noen blitt drept.

Overdoser er én ting, som oftes uhell iht mengde og styrke på det stoffet man injiserer. Men der er andre ting. En gang fant jeg adresserte brev en nær venn hadde skrevet, disse var til hans søster, hans kjæreste, hans mor og tante og onkel. Altså hans nærmeste. Han bodde hos meg da dette hendte, og jeg reagerte på at han hadde skrevet brev til disse. En merkelig ting å gjøre da til eksempel hans søster bodde fem minutter gåavstand fra meg. Jeg skjønte hva dette var, og for å være sikker kontaktet jeg hans søster, så åpnet jeg brevet adressert til henne. Jeg hadde rett, det var selvmordsbrev.

Han ble konfrontert, og han fikk hjelp. På en måte. Men den første samtalen jeg hadde med han om dette forblir alltid med meg. Det han fortalte var at etter han hadde begynt å junke heroin var han blitt mer og mer fascinert av døden. Rett og slett. Det var veldig creepy kunnskap for meg.

Han tok ikke sitt liv da, han levde noen år til, de siste par årene som uteligger og narkoman på gata i Oslo. Jeg lette han opp, og det ble siste gang jeg traff han, da var det såvidt han kjente meg, først etter å ha pratet en liten stund kom han på hvem jeg var og navnet mitt. Vi hadde kjent hverandre nesten hele livet. Noen uker etter hengte han seg i en park..

Andre ting, venner som har ruset seg og utviklet psykiske problemer, depresjon og angst, og dermed valgt å ende sitt eget liv. Og disse som har følt på utenforskapet, dømt og hengt ut, utstøtt og sett ned på av andre mennesker, behandlet dårlig, som om man er mindre verdt fordi man ruser seg og har fått et rusproblem. Denne holdningen folk har om å kritisere og dømme, gjøre livet verre for de som allerede sliter, straffe og på sett og vis mobbe rusmisbrukere, påføre stor skam, det er også direkte konsekvens til at mange har valgt å ende sitt liv. Dette vet jeg, har opplevd det dypt og inderlig selv!

Svært få bryr seg om hvorfor noen har blitt rusmisbrukere, hva som er de bakenforliggende årsaker. Noe som ofte handler om vold i nære relasjoner, overgrep og seksuelt misbruk, psykiske plager, mobbing og utenforskap. Man våkner ikke en morgen og sier til seg selv «nå vil jeg bli rusmisbruker, dét virker kult liksom».

Jeg husker spesielt et år. Gjennom hele året så gikk det bare noen uker mellom hver gang det var noen jeg var glad i, som jeg hadde eller hadde hatt en relasjon til, forlot. Det var slik at en hadde ikke kommet over sjokket eller sorgen da den ene hadde endt livet, før den neste gikk bort.

Jeg står på mitt om at skremselspropaganda om rusmidler, rusmisbruk og rusmisbrukere må opphøre. Dumme uttalelser som ikke henger på greip må opphøre. Man trenger faktabasert kunnskap og forståelse. Jeg husker første året på videregående og skolens klasser var samlet i kantinen for å høre på politiet holde foredrag om rus. De fortalte masse fjas, men det som gjorde at det raknet for meg var argumentet deres om at vi burde holde oss vekke fra narkomane rusmisbrukere fordi «de lukter vondt».

Hva faen??!!

Slutt med sånt piss, prøv å forstå hvor menneskene kommer fra, for rusmisbrukere er mennesker og ikke noe mindre verdt slik samfunnet legger opp til å behandle denne gruppen. Ikke vær fordomsfull. Jeg mener også at politikken rundt må endres, dette med å straffe istedet for å hjelpe er helt bak mål. Jeg har sett liv bli ødelagte pga slik ignorant politikk. Ei venninne ble sendt på ungdomsinstitusjon, barnevernet fant ut at hun røyket hasj og fant ut i sine innsnevrede boble at hun var ute av kontroll. På kollektivet hun ble sendt til møtte hun andre, og etterhvert var hun introdusert for og brukte det meste. Amfetamin, pillere..

Det samme kan jeg si om alle som må inn og sone i fengsel for bøter de ikke kan betale. Man er allerede dårlig økonomisk stilt, har problemer i livet, er uheldig og får en bot for én simpel brukerdose, og da er det i gang. En får større problem med å komme tilbake i samfunnet, i jobb, en møter andre kriminelle, havner i miljø, tester andre rusmidler, veien til et «ikke-liv» er kort.

Der er mange historier og skjebner der ute i samfunnet, både på grunn av det offentlige og vi rundt, er direkte årsak til at folk sliter og liv går tapt.

Til minne om alle som har tapt kampen, og til ære for dem som fortsetter å jobbe med det, så poster jeg dette innlegget i dag. Så håper jeg dere der ute også vil poste innlegg til minne om og til ære for. Eller kanskje lage en status på sosiale media noen timer om du kjenner noen som er eller har vært avhengig, eller du bare vil minne dine venner om at livet IKKE er en selvfølge, men at liv er liv, alle er like mye verdt uansett tilstand 🌹

Dere er også velkommen til å dele dette innlegget!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#verdensoverdosedag #deninternasjonaleoverdosedagen #narkotika #rus #rusmisbruk #utenforskap #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. De son bruker ulovlige narko preparater støtter opp om vold og drap begått av narko karteller i Sør Amerika.
      De som dør av overdose blir straffet for sin medvirkning til kriminalitet.
      De har ofte frivillig startet med narko og får konsekvensen av sine valg når narkotikan dreper dem.

    2. Veldig fint at du løfter fram rus og de som ikke kommer ut av det igjen. Jeg kommer fra en av drabantbyene i Oslo hvor det var mye rus da jeg vokste opp. Veldig mange av de jeg kjente på den tiden er dessverre ikke blant oss lenger. Fine flotte mennesker når du så forbi rusen ❤️

    3. Takk for at du deler og løfter frem. Takk for at du heier på dem som sliter. Takk for at du ser og forstår.
      Tak for at du deler dine erfaringer.

      1. Her var det mye takk.. takk skal DU ha som leser og gir tilbakemelding. Jeg ser enda i samfunnet at folk bryr seg veldig lite om dette, dessverre 💔

    4. Flott innlegg ❤️.
      Eg har og monge bekjente som har gått bort grunna rus. Enten for eiga hand, uhell (overdose), eller regelrett drap
      Det er trist når folk kjem i den situasjonen at dei misbruker rusmidler, men som du seier, enda tristere at der er dei haldningane til dei, som der er i samfunnet.
      Eg har ved fleire høve opplevd at politiet har kome for å jaga dei utslåtte, når eg har såte og snakka med dei, under påskudd av at dei ikkje skal plaga meg.
      Det plager meg mykje meir at politiet har slike haldningar, og slik åtferd, og det får dei ettertrykkeleg beskjed om.
      Eg opplever at utslåtte er stort sett flotte folk, som er greie å snakke med. Mykje greiere enn såkalla normale, kva nå enn det er.

    5. Jeg blir glad-trist over det du skriver. Glad for at du setter fokus, men trist for alle skjebnene som er involvert. Vet ikke om du tok med alkohol, men det er virkelig en rus det også. Min beste venninne tok sitt eget liv i sterk alkohol rus. Hun hadde drukket ofte og mye gjennom maaaange år. Hun valgte bort livet i en alder av 54 år. Mamma til fire farmor ti to og verdens beste venninne for meg. ♥️ Vi har ingen å miste.

      1. Nå vet jeg ikke om alkohol inngår under ordlyden overdose, men alkohol er absolutt ikke uskyldsrent, min far var alkoholiker og det var ikke bare bare. Jeg har aldri sett noen bli så gal som i alkoholrus. Men nå er det nå en gang slik at jeg også mener at rus ikke må forbys i sin helhet, men at en må få kunnskap om, istedet for fordømmelse. Samtidig mener jeg at stoff som heroin burde vært håndtert på en strengere måte. Satt på spissen, enhver som produserer, selger eller smugler mer enn én brukerdose burde få livstid. Én dose er nok til å ødelegge mange liv…

    6. Jeg er helt enig med deg. Kanskje bare følelsene som tok overhånd hos meg, og det er lov . Enten rusen er alkohol eller sterkere stoffer er misbruk og selvmord grusomt. Igjen, takk for at du tar frem og belyser et veldig viktig tema. Håper, tross et alvorlig tema på bloggen, at kveld og natten din blir bra.

      1. Jeg skjønner godt at følelser kan ta overhånd når en har opplevd slikt. Få ting i livet er så tragisk som når noen velger ta sitt eget liv. Og de som sitter igjen er jo de som må leve med dette. Noen ganger dukker spørsmål opp, det mest vanlige er selvbebreidelse. Kunne jeg gjort noe? Jeg burde sett, handlet annerledes.. Rus forsterker ofte problemer, men uten rus eksisterer fremdeles opphavet til problemene. Det er alltid en årsak til at en begynner ruse seg og at det går over til misbruk. De fleste ruser seg for å få avstand til problemer, døyve smerten.. når sant skal sies så er det meget mulig at jeg ikke hadde vært her i dag hadde det ikke vært for rus. For en har også en annen vinkling hvor rus er en bra ting. Jeg hadde ikke klart å håndtere problemene mine uten. På sett og vis ruset jeg meg til jeg var sterk nok til å håndtere de problemene jeg hadde og hva jeg hadde gått gjennom. Jeg vet ikke om det gir mening det jeg skrev nå, var litt vanskelig å ordlegge seg riktig synes jeg..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg