Her står ingen utenfor!!

I dag kjenner jeg allerede at blir en lang dag, er jo bare halvveis, og nå gidder kroppen min ikke mer. Men en innholdsrik, interessant, givende og morsom dag har det vært. Det har vært mye å se, en del kunst, flott håndarbeide, dere må se på bildene, dette har folk laget, mye kult!

Vi har møtt kjentfolk man ellers sjelden ser, hørt bra musikk, fått rikelig mosjon, spist og drukket godt og hørt på foredrag/stand up med Per-Christian Ellefsen. Jeg regner med dere vet hvem Per-Christian er, vi kom faktisk i prat, han var kjempehyggelig. Fikk telefonnummeret hans, og nei, jeg prøvde ikke sjekke han opp, han har sin konemor Ana og jeg har snuppen min. Men det må jeg si, sprek mann, etter foredraget kom han ut i tights. Alder er bare et tall skal jeg si dere!

Anyways, bildene dere ser i innlegget her er fra Union Scene i Drammen, anledningen er Verdensdagen for Psykisk Helse. Tema er å se hverandre, løfte blikket og bry seg. Vi trenger hverandre for å motivere til tiltak mot utenforskap, vi trenger å konfrontere de ukulturer som finnes som gjør at vi får mer utenforskap, som blant annet mobbing og indoktrinerende ideologier. Jeg skrev et innlegg her i bloggen i går om nettopp dette. Klikk på linken HER!

Så litt om hvorfor jeg hvert år er med på å markere Verdensdagen for psykisk helse, og hvorfor det er viktig:

  • En er med på å gjøre det lettere å dele tanker med andre, og gi og få støtte. 
  • Viktigheten av å motarbeide stigma og skam rundt psykiske utfordringer.
  • En er med på å skape et mer inkluderende miljø for de en har rundt seg.
  • I et samfunn hvor egoismen råder er det viktig for den psykiske folkehelsen at noen går foran for å få et rausere og mer inkluderende samfunn for de som opplever utenforskap på grunn av hva man ikke kan noe for.
  • Å være med på dette styrker både din egen og andres psykiske helse.

Snuppen min og jeg sto opp grytidlig for å være med på dette, som hvert år er det virkelig verdt det. Jeg ble litt dårlig på vei til, men det ga seg heldigvis. Så da kunne jeg være med å se hjemmelagede Bunnyer og mye mer. De Bunnyene var knallfine, sant?! Yupp, så drakk vi sommerbrus og julebrus, soiste rosinboller og sjokoladeboller, og var med på loddtrekning. Vant ikke noe i år, jeg unner de andre det, selv om det var knallbra premier som jeg hadde lyst på. Blant annet gavekort på Ritualsprodukter, middag for to på sushi-restaurant, familiedag på Drammensbadet, suite på «Magic» til Kiel og mye mer. Helt fantastisk!

Jeg må si at jeg blir rørt og veldig stolt av alle aktørene og deltakerene som bidrar til denne markeringen. Vi ser gang på gang at myndighetene, folkevalgte og «den type» folk ikke ser alle mennesker, de ser ikke vanlige folk som sliter og har det tøft, da er det helt supert å komme på arrangementer som dette sammen med de som faktisk SER!! Det er så bra, det er så jævlig bra!! Noen av de tøffeste menneskene jeg har møtt her i livet var tilstede i dag, løøøøv U!!!

Forresten er dette det første av to innlegg om dette arrangementet. Følg med videre i del 2 —> HER!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#verdensdagenforpsykiskhelse #utenforskap #inkludering #fellesskap #psykiskhelse #løftblikket #kunstutstilling #håndarbeidsmesse #kunst #håndarbeid #løftblikket #perchristianellefsen #foredrag #union #unionscene #drammen #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Når Per-Christian Ellefsen verte nevnt, då tenkjer eg automatisk Elling, og filmatiseringa av bøkene til Ingvar Ambjørnsen 😊.
      Ein vanvittig dykteg skuespelar, som er heilt på høgde med Jack Nicholson i Gjøkeredet.
      Det var masse flotte ting der 😊. Var det gevinster alt, eller var der ting for salg og?
      Den der lille kaninfrøkena, var skikkeleg søt.

      1. Han var Elling i 20 minutter, i tillegg til foredraget, det var moro. Kul type! Kunsten og håndarbeidet var for salg vettu. Likte veldig godt kaninfrøkna jeg også, haha.. 😜👍🏾

    2. Et skikkelig flott og stort arrangement! Og jeg er så enig med deg – herlig at det er så mange engasjerte for en så viktig sak! Og – det var mye fint her altså! 🙂

          1. Det er nok bare dagtid, fra 09:00 til 1500 skjer alt, først foredrag, så løp, deretter underholdning og loddtrekninger. Usikker på om de som bedriver håndarbeid har salget sitt utenom disse klokkeslettene, men maleriene mener jeg henger hele uka så folk som er innom kan se og evt kjøpe.

    3. Veldig viktig å få løfte opp. Det å vise respekt for hverandre, er så viktig. Når mennesket sitter på sin «grønne gren» kan det være vanskelig å se de som ikke sitter der. Jeg tror at det å ha vondt i psyken er mye verre en i fysikken. Det som er så trist er at det finnes så mye annerledeshet/utenforskap.
      Eller veldig mange nusselige ting som var stilt ut. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg