Ut på tur, sopp og Imagine Dragons til Nordbytårnet!

I dag har jeg vært ute og gått tur. Første ordentlige turen min etter jeg var på besøk hos medblogger Vibbedille i Stavanger for et par uker siden, og vi gikk et par turer der i helt nydelige omgivelser, spiste deilig sjømat og koste oss. Men det var turer på flat mark, mest sand vel og merke. I dag har jeg gått i skikkelig terreng. Topptur! Gikk i 3 timer og 45 minutter. Andre er så flinke å fortelle hvor mange kilometer og skritt det blir, men jeg er ikke der. Jeg bare gikk jeg. Ned herfra skråningen fra Fjell hvor jeg bor, det er nesten på en av byens topper. Ned til flate marka, som går sikk-sakk nedover, så bratt oppoverbakke til Nordbykollen og opp i tårnet der.

Jeg fortalte på søndag i bloggen her at forrige uke har jeg omsider kommet innenfor det som kalles «normalvekt» iflg Grete Rhoedes BMI-kalkulator. Et delmål oppnådd! For å ikke komme over grensa igjen og da bli «litt overvektig» bestemte jeg meg for at én tur til Nordbytårnet måtte det bli denne uka, for da mener jeg ganske sikkert å kunne holde vekta, kanskje til og med redusere den ytterligere. Jeg faster jo fremdeles tirsdager og torsdager.

 Med været som har vært, ehhh, eller rettere sagt, ekstremværet som ble meldt også her i Drammen, så ble det ikke før i dag jeg kunne ta turen. Og jeg har ikke flere muligheter denne uka. Jeg begynte å gå, så kom smertene i høyre lår og lysk. Typisk. Faen altså, det var ille, men jeg gikk likevel. Bare i roligere tempo. Har heldigvis krykkene mine hjemme nå om det skulle bli skikkelig ille. Uansett, jeg kom meg opp til tårnet, det var utrolig digg!

Dette er tårnet på Nordbykollen hvor jeg var i dag.
Dette er Gjerpenkollen hoppbakke, dit skal jeg gå snart, har ikke vært der i år. Tror det vokser mye kantareller i den skogen der.

Aldri før har jeg sett så mye sopp i skogen. Synd jeg ikke vet hvilke som er matsopp og hvilke som er blæh. Aner ikke hva de soppene heter, har ikke peiling, og det var utallige varianter av dem. Jeg vet bare hvilke sopper man kan ruse seg på, og så kjenner jeg kantarellen. Det er kantarellen jeg helst vil ha, men jeg er ikke helt sikker på den, men uansett, kantarell var vel helt sikkert den eneste soppen jeg ikke så på turen, haha.. den og fleinsopp!

Utsikt over Drammen fra Nordbytårnet.
Det nye sykehuset i Drammen bygges. Tro hvordan det skal bli med det neste gang det blir ekstremvær? Hellige kaninmåne..

Etter å ha vært på toppen, kosa meg med en photoshoot, Solo Super og en røyk i solgløtten, gikk jeg ned igjen. Da jeg kom ned på flata var beina mine som semulegrynspudding, helt jævlig. Vagget meg til en benk og hadde fem minutters pause før jeg fortsatte til Strømsø Senter hvor posten har slike post-skap. Der hentet jeg en eske med kaffe som jeg hadde bestilt. Så gikk jeg hjem, og etter det har jeg holdt sofaen. Har morsomme planer for morgendagen som innebærer litt mer gåing. Så ikveld tar jeg det med ro. Jeg må kunne gå i morgen, bare må!!

Det som hjalp meg litt i dag var musikken. Jeg har oppdaget et nytt band som jeg synes er helt fantastisk. Eller nytt og nytt.. nytt for meg!!! Imagine Dragons heter bandet, og de har holdt på noen år, bare det at jeg ikke har hørt særlig på dem før. Jeg kjenner igjen låter fra tidligere, bare ikke visst hvem som sang.

Det dukker opp slike videoer på ‘historie’ på Facebook, og der fant jeg denne videoen med en supersexy flott hunk som jeg bare måtte se på. Hunken var vokalisten i Imagine Dragons, Dan Reynolds. Altså det nytter ikke se på bilder for å se hans ‘sexiness’, det er noe med hvordan han beveger seg, smilet, mimikken og glimtet i øynene. Kroppen er jo råflott også da, sånn jeg mener en mann skal være, haha.. ikke sånn masse muskler og tilgjorte greier, men naturlig fit og flott. Han er bare yumm.. la meg si det sånn, hadde han vært en mus, så hadde jeg stått med hendene fulle av ost og smattet..

Fullstendig avsporing, beklager.. uansett, i videoen sang han låta ‘Believer’ og jeg måtte høre mer. Imagine Dragons er råbra, jeg har fullstendig dilla, beste oppdagelsen jeg har gjort siden vi oppdaget artisten LP i forfjor. Dette bandet SKAL jeg bare oppleve live, sann mine ord!! Har laget en spilleliste med dem på Spotify (åpen for alle) som dere kan høre HER hvis dere er interessert. Dere andre kan se på bildene jeg har knipset av noen av soppene jeg så på turen. Identifiser dem gjerne, haha..

Takk for at du var innom. Håper du legger igjen noen ord og titter innom flere ganger. Prekas 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#nordbytårnet #slanking #tur #topptur vektreduksjon #bmi #imaginedragons #musikk #nordbykollen #drammen #bunny #bunnytrash

41 kommentarer
        1. Ja, tiden framover byr også på mye😀Må lære meg mer om sopp. Er helt blank der, men hadde vært gøy å plukke litt. Fruen er litt flinkere til sånt😋Ha en fin kveld videre. Vi er på glamping. Trengte en dag pause fra bok, blogg og oppskrifter😀

          1. Da er vi to, trenger mer soppkunnskaper. Elsker jo å frese kantarell og bacon sammen, det er himmelsk, lage en digg saus til og voila!! Takk samme, kos dere masse 🥰🐰

    1. En super tur det der altså! Flott utsikt og orntlig skau! Og masse sopp da…. mine fluesopper kommer i innlegg i morra, hihi…! Håper beina kommer seg fort 🙂

    2. Gleder meg til den toppturen 🙂
      Ser helt supert ut! Sopp ja…det kunne galt, virkelig galt om eg skulle hatt ansvaret for å den plukkinga! Eg fant en svær Steinsopp sist søs og eg var på fjellet, hun jublet og eg bare: “Hæ?” Hun tok den hjem og spiste den, var visst skikkelig god 🙂

      Kos deg!
      Klem Vibbe

    3. Hei 😊.
      Flott tur du har vore på i dag 😊.
      Sopp 🍄.
      Generelt er sopp som veks på trer ubrukelege. Nokre få er uspiselege grunna smak, men dei fleste er der lite smak i.
      Unntaket er Østerssopp, som er god matsopp. Krittkvit østerssopp bruker me mykje. Steiker den i olivenolje, med litt salt og pepper.
      Den store gule ser ut som Seig kusopp. Me har ikkje brukt den, men den er absolutt etande, med litt peparakteg smak.
      Alle røyrsoppar (ser ut som svamp på undersida) som veks i Noreg er etande.
      Ikkje alle er like gode, men finn du slike som er raude eller brune oppå hatten er dei å anbefale. Dei verte blå til svarte i skjæreflatene, og ser ikkje så innbydende ut, men smaker godt. Unntaket er Steinsopp, som forblir kvit, og er absolutt den beste på smak.
      Dei brune fluesoppane du har fotografert, ser for meg ut til å vera Grå fluesopp. Ser det på gråfargen på skjella. Den er ikkje gifteg, men der er heller ikkje mykje smak i den. Finn du derimot ein brun til raudbrun fluesopp, der skjella har tilnærma same farge som hatten, for all del, plukk den med deg. Då er det Rødnande fluesopp, og er ein fantastisk matsopp. Den er ofta lett raudleg i stilken, medan dei andre er kvite. Ellers får den eitt raudskjær i bruddflater.
      Den kolonien du har fotografert, er Blek kantarell, og spiseleg. Den veks berre rundt Oslofjorden, langs kysten, så eg har ikkje prøvd den.
      Dei sterkt oransje, fann eg ut av.
      Om du skulle finna Røyksopp, så er det og god matsopp, om den er fast, og kvit inni.
      Den og steiker me i olivenolje, med salt og pepper.
      Dei som er brune inni, er ikkje etande, men den einaste giftege i Noreg, veks berre i indre Østfold, Potetrøyksopp.
      Ut over det, så er der eitt symbol heilt til høgre i Google feltet på mobilen.
      Trykker du på det, kopler du opp kameraet. Gjer som du skal ta bilete, og trykk på utløysarknappen. Etter ei lita stund, dukker navn og beskriving opp på telefonen.
      Eitt enkelt og greit hjelpemiddel.

      1. Oioioi.. den funksjonen på mobilen er ikke helt hundre prosent, men nå er det vitterlig på tide å lære om sopp, bor tydeligvis i soppmekks for tiden 🤪😂🐰

        1. Nei, den er ikkje heilt hundre prosent, men verte du usikker, lar du berre soppen stå.
          Eg såg der mangla eitt “ikkje” på dei oransje 😜. Eg fann altså ikkje ut av dei.
          Kan anbefale deg å kjøpe Cappelens sopp bok, og ta med på turane. Den og funksjonen på mobilen, brukt i samarbeid, vil gi deg mykje kunnskap, og er den beste måten å lære på.

          1. Den orange er bitteliten, stilken er en millimeter eller to i diameter, hodet er fire-fem millimeter. Skal fikse meg den boken 😜 takk!

            1. Eg gløymde å skriva om piggsopp. Me har to typar, vanleg, og blek. Begge kjempegode matsoppar, og kan ikkje forvekslast med andre. Dei ser ut som ei nålepute på undersida.
              Lykke til med soppjakta 😊.

      1. Ja, jeg håper få til en liknende tur i neste uke, kanskje to. Imagine Dragons ja, har du noen favorittlåter? Jeg har ikke fått hørt gjennom alt av dem ennå.. men jeg er underveis 😜🐰

    4. Ser ut til og være en flott tur og mange fine bilder. Synd når beina svikter at man må gå litt roligere. Sopp har jeg ikke snøring på, kanskje det er en app til det formålet. Jeg er ikke så glad i sopp, men skal man bruke det i en matrett blir soppen kjøpt inn på butikken. God helg til deg og dine.

      1. Allerede før disse kraftige prisstigningene de siste par årene kunne jeg nesten gråte av prisen på kantarell i butikkene 😥 god helg 🥰🐰

    5. Så flinke du er, og tur er joo bare rett og slett en fantastisk ting å gjøre eller hva? Og knallfine bilder

      1. Går egentlig mye tur, mange innlegg om det, men motivasjonen har vært mye opp og ned gjennom pandemien og i ettertid. Samt diverse «issues» iht kropp og diagnoser. Men når jeg er i gang, så er det digg. Mye sopp-bilder, haha.. takk 🥰🐰

    6. Så flott tur og fint innlegg, lenge siden jeg har vært på bloggen din nå før jeg plutselig kom over den igjen 🙂 Imagine dragons er helt fantastisk!! så de live i 2017 og er blodfan. “Bones” er også en kul låt. God helg!! Roya

      1. Der var du! Heisann igjen, moro! Ja, har som skrevet fått dilla på Imagine Dragons, kult at du har opplevd dem live. Bones ligger på spillelisten min, nest siste låta tror jeg 😜🐰

    7. hehe, ja her er jeg igjen. Hyggelig at du huske meg 🙂 så flott du svarer personlig. Han er ikke verst å se på, han vokalisten..*kremt* …ser litt youtube live av han. Flott mann med flott stemme 🙂

      Ha en fantastisk fredag kveld!

      Roya

      1. Klart jeg husker.. husker godt første gangen du kommenterte også, jeg skvatt litt, for jeg har en nær og god venninne som heter Roja, og hun er den eneste jeg har møtt på med det navnet.. Flott mann med flott stemme ja, helt klart 😜🐰 Happy weekend!

    8. Ja, i år er visst masse sopp. Jeg har ikke plukket noen før for et par dager siden. Og da bare noen få. Du burde absolutt lære deg masse om sopp. Det er er spennende å se hva hver enkelt sopptur ender med av utvalg.
      Bilde nr 5 nedenfra KAN være en Sandsopp. Den er spiselig. For å finne ut av hva det er trenger man flere bilder av soppen. Både av undersiden av den , og av stilken. Og gjerne hva slags skog du fant den i. Meld deg inn i en av soppgruppene på Facebook. Og skaff deg ei soppbok. Da har du masse gøy i vente fremover. God helg 🥰

        1. Ja det kunne vi gjort😊 Si i fra når du har fått boka. Så skal jeg se om jeg finner igjen den jeg har her et sted. Da kan jeg dra deg med på sopptur….klem 🥰

    9. Åja, akkurat 😀 det er ikke mange som heter. Jeg bruker bare en del av hele mitt navn i offentligheten, men føler det er nok 😀

      “Wrecked” er en fin sang også.. trist også. God kveld, Bunny 🙂
      Roya

      1. En del av? 🤔 Heter du egentlig Ronya da? 😜 Wrecked? Ikke hørt den.. skal gjøre det nå! Fin fin kveld til deg også Roya 🥰🐰

    10. flott tur da oog du er skikkelig flink som gjennomfører,hadde nok ikke stolt helt på Bernt sin utalelse om sopp,for ikke alt han skriver er sant ,jeg anbefaler deg å gå på soppkontroll ,jeg gikk på soppkonttroll 3 ganger ,nå er jeg trygg på veldig mange sorter,men å pluukke kun basert på hva en medbloogger skriver hadde ikke jeg turt før jeg hadde lært litt :=)

      1. Er litt skeptisk til disse soppene, men nå har jeg bestilt Cappelens Soppbok, meldt meg inn i soppgruppe, har sopp-app på mobilen, og så skal jeg forhåpentligvis ut på sopptur med Mona Iren som har noe kunnskap. Så da forholder vi oss mest til sopp vi er sikre på. Jeg er jo mest interessert i kantarell, og så har jeg lyst å prøve meg på den steinsoppen 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg