Sjekk disse matopplevelsene!!

Noe av det som er sjarmen med å dra på sydenferie, bryllupsreiser og sådanne ting er å kose seg med restaurantbesøk og spise deilig mat. Nødvendigvis er ikke all mat sådan nytelse, for ofte er det slik, ihvertfall er jeg sådan person, at jeg liker å teste ut ny mat, spise hva som er lokalt og tradisjonelt der vi ferierer. Slikt blir det noen overraskelser av, noen ganger er det himmelsk, andre ganger en skikkelig flopp. Her er noen av matopplevelsene mine denne gang.

Risotto – hotellet vi bor på er beryktet for å ha den beste kokken i byen. Dette ble vi opplyst om både via nettsider da vi bestilte reisen, av guidene her og flere til. Vel, jeg er ikke enig. Denne grønne grøten er faktisk nettopp det, grønn risengrynsgrøt som smaker salt. Med noen få biter ihjelstekt salami og hele fem scampi på toppen. Liten porsjon og overpriset. Ikke stygt, spiste alt, men bestiller det aldri mer.

Sqebasti – veldig populær «fast food». To pitalignende brød lagt i to lag med fyll imellom, kan velge mellom to typer kjøtt, svinekjøtt eller kylling. Noe usikker på om svinekjøttet var svin. Husker ikke alt som var inni ellers, var vel noe løk og tomat, og pommes frites oppå. Hovedingrediensen er i hvertfall kjøttet, majones og smeltet ost. Og det er hvor det stopper opp for meg, smeltet ost og majones er virkelig ikke min ting. Den majonesen de bruker veldig mye på bakevarer, til pomme frites og så videre faller ikke i smak hos meg. Jeg liker heller ketchup eller dressing. Jeg spiste maten fordi jeg har kjøpt og betalt den, så det er ikke stygt, men ikke godt heller. Kjøper ikke dette griseriet flere ganger.

Noen pizzaer blir det alltid når vi er på sydenreiser, bryllupsreiser og sådant. Jeg valgte å ta med denne. Blekksprutpizza. Blekksprut er den store greia her nede, helstekt, grillet og whatever. Jeg liker blekksprut og akkar (octupus/squid). Denne pizzaen var med blekkspruttentakler, akkarringer, hoder og i det hele tatt. Hodene er helt nydelig, denne pizzaen var kjempegod. Eneste er denne ideen med å legge hele kongereker med hode og skall på. Altså, jeg kan gjerne pille reker og spise, men hadde ikke sansen for å få disse på pizza. Er litt kleiment når rekene er i ost og olje og så videre. Liker ikke å pelle med fingrene i pizzaen, så dette er tullete og unødvendig mener jeg. Men pizza er «safe» mat her, alltid gode bunner, billig og bra. Mye sjømat på pizza, jeg liker skalldyr, men de har også skinke, kylling og salami. Jeg styrer lett unna ansjos og tunfisk. Sistnevnte er det mye av her, og det er en big no-no for meg. Men blekksprutpizza er godt altså!

Gnocchi- tilbake til byens beste kokk. Gnocchi er en type pasta som er laget med potet. Helt okei dette, men litt for svampete for meg. Champignonen er hermetisk, men soppsausen var nydelig. To kongereker nesten uten innmat er skammelig. Liten porsjon og dyrt (ift hva mat koster). Helt okei, men kjedelig. Jeg lager dette mye bedre, tro meg.

Gyro – denne selges overalt, i bunn og grunn ganske likt kebab, inneholder litt av hvert, kjøttet er enten svin eller kylling. Skiller seg ut fra kebab med at pommes fritesen er i rullen i stedet for ved siden av. Denne er større enn den ser ut på bildet, et mettende måltid faktisk. Selges overalt og er veldig billig, mellom 10 og 18 kroner. Denne kunne jeg spist innimellom, det er bare det med den majonesen. Jeg vil ha dressing!!

Chicken filét stod det på menyen, og snuppen min som oftest «kjører safe» bestilte denne på hotellet. Måtte bare ta den med her, for han spurte hva som var til, og da fikk han til svar at det var diverse grønnsaker (vegetables). «Mesterkokken» på hotellet her greide da å stille opp med dette til snuppen min sin fortvilelse, for er det noe han ikke liker så er det grøt. Dette minner om maisgrøt, dessverre smakte jeg ikke på. Kyllingen var visst god, men her snakker vi igjen lite mat og overpriset. Dermed ble det slik at vi ikke spiser flere middager på hotellet. «Mesterkokk» her betyr ikke det samme som i Norge.

Her ser dere grillet og stekt Kanin som vi spiste på restauranten «Manxurane». Måtte bare prøve dette da hverken jeg eller snuppen har spist kanin før. Kjøttet er godt nok det, men jeg spiser heller and. Servert med kun 3-4 spiseskjeer potetmos og 2 spiseskjeer grillsaus (veldig god), så ble dette nok en gang lite mat og overpriset. Men en opplevelse vi ikke glemmer.

Sea food pasta linguini – pasta er veldig safe her i byen. Nydelig fersk pasta. Prøvde også blant annet carbonara og tortellini. Men denne var virkelig konge, masse akkar og blekksprut, blåskjell, scampi og kongereke. Smakene komplimenterer hverandre veldig. En kongereke på toppen som jeg måtte skrelle selv er liksom greit, hadde i dette tilfellet litt sjarm faktisk. Pastaretter har alltid greier priser også.

Banansplit på havna i byen her. Irriterer meg at jeg ikke husker navnet på stedet, det er bare en liten dessert-taverne som har is og desserter. Dette er den nest beste banana splitten jeg har spist i mitt liv. Smakseksplosjoner i munnen oppå det faktum at denne desserten er helt kaninkonge å spise i varmen.

«Pork roll a la «La Petite» (stuffed)» var fantastisk og ble det desidert beste måltidet jeg har spist her nede. Svinefilét fylt med prosciutto, ost og champignon, servert med behandlet gulrot, chips og fløte- og soppsaus. Masse mat, tilfredsstillende pris, nydelige kombinasjoner og smaker.

«Le Petite» ble lett favorittrestauranten vår her nede. Nydelig sted, god service, gode porsjoner med nydelig mat. Eneste vi har besøkt flere ganger unntatt hotellet, men må sies at dette er eneste restauranten jeg vil anbefale i byen her. Det er jo selvfølgelig hundrevis av restauranter og spisesteder her, men det er generelt dårlige holdninger og ikke særlig til service i bransjen her. Leter man på nettet så er denne restauranten på topp 15 her. Bloggere mfl som har vært her anbefaler denne, og det gjør snuppen min og jeg også. Retten på bildet er «Macedonian Casserole» med svin, kalv, diversegrønnsaker og krydder. Grillet brød til. Himmelsk!

Takk for at dere leser – dette er veldig gode tips om dere skal hit en gang – veldig fin liten by, vakkert sted, avslappende og harmonisk! 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#restauranter #sarande #albania #balkan #bunny #bunnytrash

6 kommentarer
    1. Her var det mye mat som for det meste så innbydende ut, men tydeligvis ikke helt var det. Jeg er av de som ikke syntes sjømat og også frukt ikke har noen plass på en pizza, men det er meg 😉 Ønsker dere begge en fortsatt god søndag, klem 😊

      NB! Har du kontakt med Vestfrøken andre steder enn via bloggen? Hun har skrevet et innlegg på bloggen, hvor hun avslutter med et spørsmål til leseren. Problemet er at det ser ut som om hun har stengt for kommentarer, om det er bevist eller noe har skjedd vet ikke jeg. Syntes bare det var så rart.

      1. Vestfrøken er irriterende sånn, hun stenger kommentarfeltet, jeg har sagt det X antall ganger at det er irriterende 😂 har bare kontakt med henne på blogg (når hun er her).

    2. Her var det litt av hvert ja! Noe ser supert ut, annet ikke! Du beskriver bra og jeg tar til meg anbefalinger! Den banansplitten skulle venninna mi smakt – hu eeeeelsker det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg