Livet med spragler!

Margrethe «Utifriluft» lurte på når jeg skal vise fram praktspraglene mine. Jeg sådde jo noen frø for litt tilbake siden. Vel her er dem. Jeg plantet om i går og nå står alle småttisene på kjøkkenbordet. Kan ikke alle navnene på rams, men øverst til høyre i bildet over ser dere litt av en China Rose. Den har fått to grønne blader på toppen. Det skjer når det ikke er nok lys eller riktig intervall på lyset. Har satt opp ei lyslampe der nå, så får disse stå noen dager før de plasseres på balkongen.

Disse tre røde småttisene er Rainbow Red Velvet.

Over og under her ser dere Wizard Jade og Green Halo. Wizard Jade har mest hvitt.

Den under her husker jeg ikke navnet på nå, det er en grønn og gul coleus spragle ihvertfall, og den er råskinn altså. Vokser som bare det!

Jupp, det er mye spragler her, og dette til nå er bare det som står på kjøkkenbordet, fordi dem er nysådd og nettopp plantet om.

Denne lille tassen under husker jeg heller ikke navn på, men blir spennende å se hvordan han blir som stor. Veldig artig fasong på han nå ihvertfall.

Under her er ikke noen praktspragle, det er en Begonia Rex, altså Kongebegonia. Kjøpte den for noen dager siden og plantet om i går da jeg plantet om småspraglene.

Så til noen eksemplarer som står på balkongen. Denne under er ikke helt min favoritt, han er litt kravstor. I fjor var den helt grønn på oversiden av bladene, og veldig langstilkete, ikke frodig i det hele tatt. Så han krever oppmerksomhet, masse vann, masse lys, og knips stiklinger oftere enn de andre for at han skal bli sterk i stammen.

Så har vi denne under her igjen, veldig lettstelt spragle som jeg antar er den de fleste har. Frodig og fin. Blir så mye stiklinger at jeg måtte kaste i går, og det gjorde vondt i blomsterhjertet. Fikk gitt en plante til en nabo, men ellers så kjenner jeg veldig få mennesker som bryr seg med planter. Der vi var på fest i går var det bare kunstige planter. Uff..

Så nederst her, min favoritt, China Rose, intens flott farge. Blomstrer ikke, så slipper knipse toppskudd. Denne er morplanten til den på kjøkkenbordet. En leser sendte meg en liten stikling for noen måneder side, og den fikk omvei i posten og det var mange minusgrader. Alt bladverket var dødt. Men jeg satte den i jord og den klarte seg, er nå stor og flott, og jeg har fått ny avlegger. Skal knipse en ny stikling snart. Forsøker å få hard stamme på denne og gjøre den til en busk. Spennende å se om jeg får til, spraglebusk av China Rose må bli råflott 🥰🐰

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#praktspragle #spragle #coleus #chinarose #kongebegonia #bladbegonia #begoniarex #begonia #bunnytrash #bunny

12 kommentarer
    1. O la la – du har skikkelig mange forskjellige og flotte! Du er “stor” på spragler altså! Det ser ut til at de jeg planta ute ikke er så fornøyd….. hva bør jeg gjøre, tro? Takk for link – og takk for flott innlegg! 🙂

      1. Hatt spragler hele livet, så.. kjedelig at dine ikke er fornøyde. Ta de inn igjen? Vanskelig å stille diagnose uten å se dem. Men.. de liker det lyst og luftig, ikke så mye direkte sollys da.

    2. Hadde mange av disse i Norge og var glemt de bort litt. Kjøpe en og den var en meget krevende ting, men jeg nikker fornøyd til den nå. Den er med meg fremdeles 😊 Når jeg ser bildene dine ser jeg at jeg må ha flere gitt. Du sår frø?? Jeg kjøper dem ferdig og har ute hele året. Det er spennende (og frustrerende)at blomstene trivs så forskjellig her. Men nå føler jeg de er på min side 😊

      1. Det er første gang jeg har sådd spraglefrø, bare måtte ha noen hvitspraglete, og tenkte det var enkler å bestille frø enn å sjekke alle blomsterforhandlere etter noen slike varianter. Noen av de røde har jeg hatt i mange år. Har hatt spragler hele livet. Elsker dem!

        1. spennende 😊 Jeg hadde som sagt mange i Norge og de vokste som ugress. Her måtte jeg knekke koden og, kryss fingrene, jeg tror jeg har klart det 😊
          Jeg skal iallefall på jakt på hagesenteret å finne flere typer. Blomster er gøy her. Uendelig mye fint og billig. Elsker å fylle gocarten vår med blomster.

          1. Ja, er litt stusselig med blomster her i Norge på vinteren 🤪 men spraglene klarer seg på balkongen, ser ikke helt gode ut på slutten, men når våren kommer så er det yuhuuu 😁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg