Lav forbrenning?

Meg helt til venstre på dette bildet, og nederst i innlegget ser dere meg helt til høyre i bildet.

Mange skylder på lav forbrenning når de legger på seg, mange sier de har lav forbrenning fordi dem er overvektige. Jeg har hørt folk si det er genetisk og at noen har lav forbrenning eller høy forbrenning. Jeg kan spørre om legen deres har sagt at de har lav forbrenning, da kan det ofte bli stille en stund og vanskelig å svare. Det er rart, men mange bare sier de har lav forbrenning, og antar at det er slik det er eller dekker over sin egen inaktivitet. Men faktisk er det slik at kroppen balanserer forbrenningen for å møte ens behov. Lav forbrenning skyldes i bunn og grunn at en er lat eller beveger seg lite, og høy forbrenning motsatt.

Har dere sett hvordan enkelte mennesker bruker hele kroppen, når de forteller ting så vifter de med armene og gestikulerer? Mens andre igjen står rett opp og ned og en ser bare munnen bevege seg. Har dere lagt merke til at når noen går så går de med armene også, beveger dem frem og tilbake i takt med beina, mens andre har armene hengende rett ned? Har dere fått med dere hvordan enkelte sparer kroppen for bevegelser, for eksempel, de bærer ikke ut søpla nå, de venter til de skal gjøre noe annet og tar da søpla samtidig. Sparer seg for en liten tur ekstra. Henter ikke posten før de skal ut i et annet ærend. Det å utsette ting er også en faktor, «jeg gjør det senere» og «jeg tar det i morgen». De som gjør ting, øker forbrenningen, de som ikke gjør, øker ikke forbrenningen.

Egentlig har alle mennesker samme forbrenning, samme utgangspunktet. Vi har samme funksjoner i kroppen. Veldig mange er flinkere til å finne på unnskyldninger enn å bevege seg, er ikke det rart? Joda, det er sykdommer som kan føre til lavere forbrenning, da handler det om Cushings syndrom, overaktivitet i binyrebarken, eller lavt stoffskifte, det vil si nedsatt funksjon i skjoldkjertelen. Dette vet jeg «alt» om, da jeg selv stiller i denne kategorien. Men nonetheless, økt bevegelse øker forbrenning. Har en disse sykdommene er det bare desto viktigere med økt bevegelse.

Å øke hverdagsaktiviteten har betydning for forbrenningen. Du kan for eksempel gå av bussen et stopp tidligere, ta trappen i stedet for heisen, eller gjøre litt ekstra husarbeid. Bare det å ta en runde i hjemmet å pelle dødt løv av plantene er bevegelse. En kan gjøre det et par ganger i uken istedet for å la det samle seg og gjøre det en gang i måneden. I stedet for å sitte i godstolen å lese bøker, så kan en bruke lydbøker og lytte til, så kan en gå seg en tur eller gjøre annet samtidig. En kan strikke eller hekle mens en ser på TV. Det er bevegelse det også. Styrketrening vil bidra til å øke forbrenningen. Dette skyldes at muskler forbrenner mer energi enn fett.

Spør du kostholdseksperter så kan du bli fortalt at du kan være rausere med sterkt krydder i maten din, du kan bli rådet til å spise fet fisk og mye grønnsaker, bruk mest olivenolje og dernest kokosolje og klarnet smør som matfett, spise nøtter og drikk mye vann. Dette er blant matvarene som noen sier skal sette fart på fettforbrenningen. Selv bruker jeg litt chilli i mye av maten jeg lager.

Det største årsaken til fedme, overvekt og lav forbrenning er latskap, lite bevegelse og inaktivitet. Folks utrolige oppfinnsomhet til å finne på unnskyldninger. Deretter er det kosthold. Folk spiser for mye, og feil. Dårlig kombinasjon når man er av typen som sparer på bevegelsene. Jeg skrev til en dame her om dagen, «når du har gått turen din og er kommet hjem, gå en ekstra runde rundt huset før du går inn».

Jeg synes det er trist å se at mennesker dytter i seg spekulative medikamenter som amfetamin, Wegovy, Saxenda og Ozempic for å slanke seg. Så dette er bare en tilføyning til debatten rundt «slankemedisiner», etter å ha lest litt hva folk bruker som argumenter (påskudd og unnskyldninger) hist og her.

Relaterte innlegg:

«Selvmordstanker av slankemedisin»

«Gjorde det selv – uten såkalt slanke-«medisin!»

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#lavforbrenning #slanking #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
      1. Selv takk. En del som leste innlegget, men forholdt seg stille. Kanskje mange som ikke vet at forbrenning styres av bevegelse og aktivitet og at man derfor ikke kan bruke lav forbrenning som unnskyldning… 🤷🏽🐰

    1. Ja, då har eg og fått lese dette innlegget 😜. Som vanleg har du truffet spikeren midt på haudet 😊🎯.
      Manglande fysisk aktivitet, fører til så mykje. Fedme, dårleg respirasjon (pust, kondis), som igjen fører til andre ting.
      Ein ender altså opp i ein nedadgående spiral, med manglande fysisk aktivitet.
      Og sjølvsagt motsatt ved auka fysisk aktivitet.

        1. Ja, latskap er ein dyd, seiast det.
          I NRF, Norsk Revmatikarforening, har dei eitt kurs som heiter Trening som medisin. Det kurset burde vore obligatorisk for alle, gjennom helsevesenet.
          Det, pluss eitt kurs som heiter Sjukt Aktiv, der ein får gode verktøy til å halde seg i betre form.

          1. I min tid fikk jeg utskrevet «trening på resept» en ordning der jeg måtte komme meg til og fra, og opplegget startet tidlig på morgenen. Det var forventet at jeg hadde bil, og at jeg var frisk ellers. Så de sjekket ikke engang det at jeg var fratatt mulighet til serifikat pga sykdom, og at jeg hadde sykdommer som på daværende tidspunkt hadde gjort meg ufør. Det var kraftig dokumentert at jeg måtte fratre min jobbstilling, det var ikke mange nok timer i døgnet til at jeg kunne være uthvilt nok til å møte på jobb og gjennomføre den fra tidlig om morgenen, men samtidig mente de at jeg skulle gjennomføre «trening på resept» fra enda tidligere på morgenen. Jeg våknet til meg selv i et busskur etter å ha ligget der noen timer.. så obligatoriske kurs, nåvel, vanskelig, men de må da tilrettelegges individuelt isåfall 🐰

            1. Eg hadde og trening på resept, men då bestemte eg tida meir eller mindre sjølv, i samarbeid med fysioterapeuten.
              Og det vart definitivt ikkje tidleg på morgenen 😜.
              Dei kursa eg nevnte, er for det meste teori, med sosialt samvær. I regi av NRF, var dei sjølvsagt tilrettelagt, og det burde ikkje vera noko problem for helsevesenet å få til heller.
              Det er arbeidet i etterkant ein må tilrettelegge og strukturere sjølv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg