Gjorde det selv – ingen såkalt slanke-«medisin»!

Som flere av dere som kjenner meg, eller følger meg og bloggen vet, så var jeg ganske så overvektig for noen år siden. Oktober 2019 startet jeg en prosess med å gå ned i vekt. Begynte med å faste to dager i uka. De to dagene spiste jeg ikke mer enn 500 kcal hver av disse dagene. Så forsøkte jeg å ikke overspise de andre dagene, men levde som normalt, tok meg en fest i helgene med gode drinker, potetgull og dip. Ikke noe problem. Energinivået økte, og jeg ble mer aktiv. I løpet av 6-8 måneder hadde jeg redusert vekten med 28 kilo og jeg var i mål. Det ble flere ganger skrevet om meg i Dagbladet. En gang hadde de en journalist og fotograf som fulgte meg en hel dag. De ble med meg på pub og tur Drammen rundt.

I disse dager kjenner, hører og leser jeg om stadig flere som har tatt i bruk diabetesmedisinen Ozempic og slankemedisinen Wegovy. Noe som skremmer meg litt. En hel del faktisk. Medisin er den grenen av vitenskapen som tar for seg diagnoser, behandler og forebygger sykdom. Altså, når noen tar medisin så er det for å bli bedre, behandle og helst bli frisk fra en sykdom. Men legemiddelindustrien er nå engang slik at om alle mennesker blir friske, så har de ingen å selge legemidlene sine til, så da har det ofte skjedd at det selges medisiner som gjør en sykere, avhengig, eller så er det slik at en blir friskere fra sykdommen en tar medisin for, men en får nye plager og sykdommer, og vil da måtte trenge andre medisiner.

Legemiddelindustrien opererer hele tiden på kanten, en må være meget obs på hva som er skrevet med små bokstaver, at mange medisiner havner på markedet uten å være ferdig forsket på og sikre. Jeg kan ikke skjønne at det skal være verdt å ta «medisiner» for å få mindre matlyst, i bytte mot å få suicidale tanker og potensielt ende med å ta sitt eget liv.

I disse dager er det flere influencere som popper opp hist og her og skryter av disse «medisinene». Godt voksne folk som promoterer «medisiner» som har farlige bivirkninger, uten å nevne bivirkningene i det hele tatt. De påvirker sårbare og desperate mennesker. Leger skriver ut stadig flere resepter, og både de og industrien håver inn kroner. Den vanlige sirkelen som holder hjulene i gang.

Jeg leser også artikler om helt vanlige folk, disse som ikke er influencere og påvirkere, de som man egentlig ikke hører på fordi dem bare er en i mengden, de har ikke noe kjent navn. Hvilket sier litt om hvor lett det er å styre mindsettet til folk. Man hører på og gjør som «Asbjørn», fordi han er influencer, men man hører ikke på «Tor», for hvem er han? «Asbjørn» promoterer disse nevnte medisinene, og skryter av å ikke oppleve bivirkninger og skriver helst ikke om bivirkninger. Han får stort oppslag i media. «Tor» derimot opplever farlige bivirkninger, har ingen egen plattform å ytre seg, og blir nevnt i media sånn i forbifarten på et tidspunkt av døgnet hvor det ikke er så mange lesere.

«Tor» har lenge slitt med overvekt og diabetes. Diabetes er ofte en konsekvens av overvekt. «Tor» veide på det meste veide 130 kilo og for drøyt et år siden begynte han med Ozempic og han har redusert vekten med 40 kilo på ett år. En rekke bivirkninger medført, som kvalme, diaré, forstoppelse og fatigue. Fatique er utmattelse. Men det er ikke det verste. Han blir også deprimert hver gang han har satt Ozempic-sprøyta på seg selv. Det går et par dager så er han i depresjon over tid.

Dette tjener leger og legemiddelindustrien penger på, fordi «Tor», som har diabetes trenger Ozempic, så derfor må han fortsette, derfor får han også utskrevet medisin mot depresjon. Medisiner som påvirker hjernen og tankene hans. Medisin mot depressive tanker. Når en sier depressive tanker, så må det poengteres at herunder ligger selvskading og økt selvmordsfare. Når «Tor» tar disse medisinene så blir livet bedre og lysere hver gang sier han.

I fjor sommer begynte alarmerende meldinger å dukke opp hist og her om at økt selvmordsfare og selvskading kunne knyttes til bruken av disse medisinene. Altså, Ozempic og Wegovy. Dette er jo helt i tråd med hva «Tor» som ikke er influencer forteller. «Tor» som ingen velger å høre på. «Tor» som er mannen i gata, som deg og meg.

Altså like fort som promoteringen og dermed økt bruk av disse «medisinene» startet, så begynte alarmene å ringe. Likevel øker bruken. Hvorfor? Kan det være fordi promoteringen av disse sprøytene er mange ganger større enn informasjonen om faren ved å bruke dem? Kan det være fordi folk følger influencere og media fremfor lese forskning og fakta om produktene de velger å bruke?

Når jeg sier forskning og fakta så vil jeg påpeke at her er det viktig å forholde seg til de som ikke tjener penger på nevnte produkter. Ikke be meg om linker og denslags, de som ønsker info må søke den selv, vurdere selv og ta avgjørelser selv. Poenget mitt er jo nettopp det å ikke høre på influencere og bloggere fremfor å ta egne vurderinger. Spørre seg selv om medisiner for å miste matlyst for å redusere kroppsvekt er verdt det ift risikoen for å bli helt skakkjørt i hodet, bedrive selvskading og ende opp med å ta sitt eget liv. «Det skjer ikke meg» tenker noen, og dermed overvurderer sin egen psykiske helse og undervurderer viktigheten av den.

Disse «medisinene» er nå på en måte tilgjengelig for alle, prates mye om og promoteres i høy skala. Industrien tjener grovt, samtidig utsettes etterforskningen av disse, avklaringen om hvor farlig eller ikke farlig det er å bruke disse sprøytene. EMA skal sikre vitenskapelig evaluering, tilsyn med og overvåkning av legemidler til mennesker og dyr i EU. De skulle ha ferdig en vurdering av Ozempic og Wegovy i november 2023, men nå heter det seg at «det er ventet at de skal komme med sin konklusjon våren 2024».

Money talks!!

Selv fortsetter jeg med å være flinkere til å oftere spise god mat med lavt kaloriinnhold. Hvit fisk, kylling, blomkål- og brokkoliblanding. Fremover mot våren og når våren kommer så vil jeg nok være mer aktiv, gå noen skritt lengre for hver dag. Holde utskeielsene til lørdager osv. Holder meg langt unna «medisiner» som jeg må ta andre medisiner for, for å ikke bli sykere enn jeg i utgangspunktet var. Jeg biter heller ikke på den «har jeg ikke fått bivirkninger til nå», for jeg vet at der går mange på en smell når det kommer til bruk av medikamenter. Er man så svak (i mangel av et bedre ord å bruke) at man må bruke medikamenter der en faktisk kan bruke sunn fornuft og egen vilje, så har jeg selv erfaring at medikamenter er da det man virkelig bør holde seg langt unna. Men bevares, hva en gjør med og mot seg selv er opp til enhver, det jeg reagerer mest på er all denne påvirkningen og promoteringen for å få andre til å gjøre dette – uten noen som helst anelse om hva konsekvensene vil bli.

Hadde jeg ikke hatt samvittighet til, jeg eier skamvett, og jeg synes faktisk promoteringen er skammelig!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#wegovy #ozepic #slankemedisin #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Tenker som deg og fortsetter med god og vanlig/sunn kost + is og mange turer/styrketrening. Vekta går saaakte nedover, men er det en ting eg ikke har så er det dårlig tid 🙂 Skal jo ikke slutte med mine endringer, men ei sprøyte må man jo nødvendigvis slutte med på et punkt, ja om man da ikkje har diabetes…

      Lag deg ei fortreffelig helg inkl litt balkongkos 🙂
      Klem Vibbe 😀

      1. Saaaakte er bra. Bedre enn metoden min hvor vekten gikk raskt ned. Ulempen med hurtig vektnedgang og slike metoder er at en går raskt opp igjen og sultfølelsen vedvarer. Da jeg reduserte vekten med tilnærmet 30 kg rapporterte jeg til og hadde samtaler med kost- og ernæringsekspert Tine Sundfør. Forskningen hennes viser at det tar i snitt 3 år å komme over denne sultfølelsen og holde vekten stabil. Med den kunnskapen, hva skjer når en slutter med slankesprøyter? Det er jo helt absurd å se influencere som har gått ned titalls kilo på naturlig vis, for deretter ha gått opp i vekt, for så begynne å ta disse sprøytene og promotere dem. Jobben ligger ikke i å gå ned i vekt egentlig, den virkelige jobben er å holde vekten nede når en kommer dit, og det finnes ingen medisin i verden som kan gjøre det uten at det får konsekvenser. Stå på Vibbe, du er flink 🥰 klem 🐰

    2. du har virkelig vært flink og standhaftige ,jeg hvet att jeg burde gåå for denne 5:2 jeg også men det er ikke lett med mange rundt meg som ikke støtter opp om det ,men kanskje jeg skal bli litt mer sta og prøve en gang ttil :=))

      1. 5:2 er bare et navn. Mindre kalorier og økt aktivitet sier seg selv gir resultater over tid. De gangene du tenker å spise noe med kjøttdeig eller pølse så spiser du kylling eller hvit fisk istedet for. Hvis det er noen som ikke støtter opp om det så er de bare ignorante og uvitende. Når du har gått turen din så går du en ekstra runde rundt huset før du går inn døren, hehe.. 😜 aldri bruk heis hvis det ikke er mer enn tre etasjer. Trapper er helt konge 🐰

    3. At folk flest høyrer meir på media og influensere enn forskning og fakta, det ser me jo i alle samanhenger.
      Eg kan nevne, klimanarrativet, Trump, Ukrainakrigen, Islam, og Palestinakonflikten.
      Det er vel ingen ting som tilseier at det skulle vera annleis innan medisin.
      Eg har nevnt det før, men det kan ikkje gjentakast titt nok.
      Å blindt godta og tru på ein teori/påstand, utan å sjekka om der er hald i den, er rein dumskap.
      Å avvisa ein teori/påstand som løgn, utan å sjekka om der faktisk er hald i den, er like stor dumskap.
      Eg har i monge år trudd det var Platon som sa deisse bevinga ord, men det var visst Sokrates.
      Uansett, når ein ser på alle som ikkje bryr seg med å sjekke ut fakta, så er der utruleg mykje dumskap i dette landet.
      Det er ikkje å undrast på at det går rakt åt skogen 😢.
      Ikkje spør om link seier du.
      Nei, det er den einskildes eige ansvar å sørge for å skaffe seg kunnskap.
      Å spørre etter link, er berre avdi dei ikkje gidd å gjera undersøkingar sjølv. Altså rein latskap.
      Gidd dei ikkje “studere”, får dei heller bli verande i si vankunna.
      Dei har fått teorien/påstanden, så er det opp til dei kva dei vil gjera med den.

      1. For å ikke snakke om koronavaksiner. Når valget er vaksine mot et virus som jeg fikk fem minutter host og snufs av, så velger jeg heller å avstå fra slik vaksine fremfor å få myokarditt, perikarditt og hjerteproblemer som ser ut til å øke i kolossalt tempo nå 🐰

        1. 👍 🎯.
          Eg hugsar for litt over 3 år sidan, at Trump spurte visedirektøren i CDC (Center for Disease Control), om det var mogleg å injisere bleach direkte inn i kroppen. (Mot Covid 19).
          Det vart eitt ramaskrik av ein annan verden, om kor gal den mannen var, og monge serverte reine løgner om han.
          Nokre månader seinare sprang dei same folka mann av huse for å få injisert bleach inn i kroppen, utan så mykje som ofra ein tanke på å sjekke kva som vart sprøyta inn i kroppen på dei.
          Og då var det dei som ikkje ville ha dritten, som var ravande galne.
          Jada, både covid”vaksinene” og vanleg influensa”vaksinene” inneheld eitt stoff som heiter Aluminiumchlorid, som er ein type klor (bleach).
          Visste Trump at influensa”vaksinene” inneheld AlCl3? Ja, sjølvsagt, ellers hadde han ikkje spurt.
          Dermed avslørte han all dumskapen som florerer.

          1. Det er så mye med Trump som er klippet og limt, så når det gjelder han så vet man ikke hva man skal tro lengre. Her har media virkelig gjort en god jobb, gått all inn for å lage bestemt bilde av en mann som de rævsleiket noen år tidligere.

            1. Ja, det gjer dei med alle som ikkje går inn for, og støtter “naziteologien” frå superkapitalistane i Illuminati og WEF.
              Alle som er imot globalismen, og ikkje tilber dei som gudar, gjer MSM alt dei kan for å gi eitt falskt bilete av.
              Joda, eg veit at naziErna påstår at Illuminati berre er konspirasjonsteoriar. Like fullt var det den frimurerlosjen som sjølv tok navnet i 1873, då dei flytta hovudsete frå Mississippi til California.

    4. Applaus, du har gjort en fantastisk jobb – og så klart det må være mye bedre enn sprøyter eller en operasjon – hvis man må gå så langt. ..
      Bunny er flink – klapp på skuldra 👏🏾

      1. Ja hva skal disse som bruker sprøyter gjøre når de har redusert vekten ned til målet? Jobben ligger jo i å holde vekten. Da må de vel bare fortsette med sprøyter da? 🤷🏽 Takk for skulderklapp 😜🐰

    5. Ikke lett å gå ned i vekt. Jeg er fornøyd om jeg ikke går OPP i vekt. 😀 Mye snop her i gården. Men da har jeg også skjønt at jeg ikke kan spise like mye annet. Skal jeg KOSE meg, så må jeg spise mindre av middag og annen mat. Ikke sunt å bytte sånn sikkert. Men jeg blir i alle fall ikke tykkere 🙂 Jeg spiser rimelig sunn mat ellers egentlig 🙂 Men hadde vært bedre med vanlig mat i vanlig mengder, og ellers frukt og grønt… Men jeg liksom MÅ ha sjoko på kvelden… Fysj…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg