Vi snakker om utenforskap og å løfte blikket!

I går la VG ut en artikkel om Abida Raja der de skriver at prosessen med hennes bok «Frihetens Øyeblikk» har kostet henne mye frykt, men etter at hun stod frem med sin historie om vold og sosial kontroll i nære relasjoner har støtten, OG kritikken, vært enorm. Vel, hos meg har hun full støtte, la det ikke være noen tvil om akkurat det.

Boka har blitt beskrevet som årets viktigste utgivelse. En bok forfattet av Håkon Høydal hvor Abida selv forteller historien om et en barndom preget av vold og sosial kontroll. Boken beskriver et ekteskap preget av vold, sterk sosial kontroll og en ukultur som bør utryddes. Boken beskriver et helt liv preget av sosial kontroll, vold og grusomheter. At det har vært en stor påkjenning å dele historien legger hun ikke skjul på, men viktigheten av å fortelle har veid tyngre. Hun forteller at det er mange kvinner som lever liv som hennes var, og at jenter fortsatt blir giftet bort til menn de ikke elsker.

Barnebruder og tvangsekteskap, vold i nære relasjoner, sosial kontroll, overgrep, misbruk er ikke noe nytt og øker i omfang her i Norge. Nordmenn flest lever naivt i sin tro på at slikt forekommer ikke her til lands, det tilhører land som Pakistan og Iran. Men sannheten er at ukulturen importeres mer og mer til Norge. Og sprer seg for hver dag. Kvinner og barn blir utsatt for grusomme overgrep, mindreårige havner på akuttmottak med infeksjoner i underlivet etter de har blitt kuttet på oppdrag av sine egne foreldre. Alt dette som forties fordi det har sitt opphav og utspring fra islamsk ukultur.

Den naiviteten hos nordmenn, at så mange gjør seg blinde, vender ryggen til problemene, fornekter og bedriver hersketeknikker for å kneble de få som våger å si noe er grusom, og medvirker til flere grusomheter. Man blir anklaget for å lyve, spre fremmedfrykt, hat og rasisme, når sannheten i bunn og grunn er det motsatte. Og da er det veldig bra at stemmer som Abida Raja dukker opp og snakker ut. Vi trenger flere som henne, vi trenger en oppvåkning blant nordmenn slik at opplevelser som Abida Rajas ikke tar helt over her til lands.

Vær klar over at vi nordmenn er selve årsaken til at Abida Raja og utrolig mange som henne, fikk og enda opplever å få sin barndom, ungdomstid og sitt voksne liv destruert. Vi det norske folk nekter å konfrontere problemet, vi det norske folk fornekter, våre media dekker over og våre folkevalgte politikere er fullstendig tafatte.

Det norske samfunn er årsaken til at Abida Raja i hele 7 år som barn ble holdt i Pakistan hos slektninger for å indoktrinere henne med Islam. Hun var dypt ulykkelig, gråt hver dag, mistet det norske språket, den norske kulturen. Islamske holdninger og ukultur aksepterte ikke la henne bli integrert i norsk vestlig samfunn. Dette lot vi skje, og dette lar vi skje hele tiden.

Abida ble hentet hjem til Norge igjen da hun var 13 år gammel, men det varte ikke lenge, på nytt ble hun sendt til Pakistan og ble tvangsgiftet bort til en voldelig slektning. Norge lot dette skje, ingen satte ned foten og stanset at jentebarn blir sendt ut av landet for å indoktrineres i koranskole og bli tvangsgiftet bort til voldelige islamister. Politisk ledelse i Norge har tillatt, og tillater enda, at barn i Norge sendes til foreldrenes opprinnelsesland, over tid, blir misbrukt og islamisert.

Vi snakker om grusom frihetsberøvelse, ulovlig, men likevel tillates dette når det er islam i bildet. Når det kommer til å praktisere islam er alt lov, vi har koranskoler i Norge og det bedrives steining og forsøk på «æresdrap» på norske byers torg. Når det kommer til å kritisere islam er det et slags uskrevet forbud. Da skal en straffes på diverse vis. Det er faktisk flere i Norge som kritiserer bokbrenning enn frihetsberøvelse, tvangsekteskap, voldtekt og drap, som alt utføres i islams navn. Allahu Akbar.

Noen ganger tar jeg meg i å tenke, er folk fullstendig gale, selviske, ignorante og bortkokte?

Altså, i går leste jeg utallige blogginnlegg, artikler, innlegg og poster om at det var Verdensdagen for psykisk helse, enhver fremmet viktigheten av å sette fokus på dette. Tema i år er ‘løft blikket’ og utenforskap.

‘Løft blikket’ faktisk.

Er det bare jeg som ser ironien?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#abidaraja #frhetensøyeblikk #raja #islam #islamisering #sosialkontroll #utenforskap #psykiskhelse #løftblikket #bunny #bunnytrash

20 kommentarer
    1. Er det en bok jeg ønsker å lese i år, så er det hennes bok.
      Det er utrolig viktig for andre som er i hennes situasjon at hun har gitt ut denne boken og fortalt sin historie. Det kan være med på å hjelpe andre og ikke minst få stopp på den måten kvinner blir behandlet på.
      Det er helt utrolig at dette får fortsette. Jentene er sjanseløse mot en kultur der menn bestemmer fullt og helt over dem.

      1. Enig med deg. Og veldig bra at du sier noe. Som jeg mener å fremlegge i innlegget her er hvordan vi nordmenn opptrer iht til dette. Rajas historie er så langtfra unik. Jeg har selv skrevet historien til, her på blogg flere ganger, etter deres ønske faktisk, om kvinner som har vokst opp under islam. Volden, tvangsekteskap, uønsket graviditet, selvmordsforsøk, hijab og nikab. Da er nordmenn flest a) pinlig stille, b) kaller meg en hater som sprer fremmedfrykt. Med andre ord legitimiserer man vold og sosial kontroll, man er årsaken til at det blir mer av det. Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn vil ha mer av det, det er liksom ingen som kommer med noen god forklaring.

    2. Mener dette blir snakka mye om og at det kommer fram. Også at det blir gjort framstøt for forbedring. Nå tenker jeg at vi har et mye større område det blir bedrevet konservative ideologier, både innen religioner og andre dogmer. Å ta fra folk frihet er ikke bra, aldri. For en del år siden var det snakka trafficking som forgreina seg inn i både FN og EU, om det ble reportasje av det er jeg usikker på. Tror det var Brennpunkt som jobba med det. Det er fryktelig mye urett som blir bedrevet på alle plan, det er ille når en kultur får lov til å slå rot. Og det er alltid menneskene som bedriver u-kultur. Ellers er det veldig bra urett blir satt søkelys på.

      1. Jeg undres over hvilke framstøt? Ta til eksempel hva som foregår i Iran og hva som skjer der med kvinner hvis de feks bærer hijab «feil». Hvis jeg spør en nabo her, hvorfor de ikke tar av seg hijab i solidaritet med disse kvinnene, da vet jeg at det vil resultere i bråk. Se på Zalando, Brakar, Petter Stordalens hotellkjede, Kiwi. De reklamerer faktisk alle for hijabbruk. Zalando skriver at dette er «nordiske moteplagg». Til og med UDI har nå en kampanje på gang hvor de utlyser stillinger, samtlige bilder er kvinner med «korrekt» påsatt hijab, som i Iran. Brennpunkt hadde for noen år siden diverse sendinger ja, men hva er blitt gjort årene etter? Ingenting, det har faktisk gått motsatt vei. Vi fikk beskjed om at på bildene i passene våre skulle ører vises, dette ble omgjort fordi vi måtte tilpasse dette islamsk hijabkultur. Folk snakker og snakker, og innimellom blir det vel satt litt søkelys på noe. Men hva har det å si når det ikke blir gjort tiltak? I disse dager er det fokus på utenforskap som tema iht Verdensdagen for psykisk helse, hva annet enn utenforskap er det når kvinner må bære hijab, også i Norge, og ikke tør annet enn å si at det er frivillig. Barn blir enda sendt til koranskoler i utlandet, tvangsekteskap arrangeres, akuttmottakene tar mot barn med alvorlige infeksjoner etter omskjæring.. Nok snakk!

    3. Hmmm – altså – det er helt ufattelig hvordan systemet fungerer. “noen” bestemmer hva man har lov til å si høyt – de samme som hyler over seg av andre ting. Enig – LØFT HODET og LUKK OPP ØYNENE kanskje…..!

      1. Ja, skulle hatt en t-skjorte med et godt og vekkende utsagn på meg når vi skal gå Drammen rundt i morgen, men det er dessverre for sent å fikse nå..

    4. Denne boka har jeg også lyst til å lese. Kanskje kan hennes historie føre til at flere tør å fortelle sin historie, slik at flere i Norge og andre land blir bevisstgjort hva som skjer. Du gjør en god jobb med å skrive om dette. Kunne du tenkt deg å fortelle noen av disse kvinnene sine historier i bloggen? Når du er ferdig å fortelle krimhistorier? Som en slags “oppfølger”? Evt. uten å oppgi navn, osv, slik at kvinnene ikke blir kjent igjen…

      1. Vet du, det har jeg gjort mange ganger, stadig vekk. Spesielt om Roja som ble giftet bort da hun var 11, Lily som har politibeskyttelse, ‘S’ som har bytta navn og lever på skjult adresse. Bloggere blir vanligvis stille som i mormors jordkjeller når jeg skriver om disse, det blir helt tyst.

        1. Stemmer, har jo lest hos deg 🙂 Men selv om kommentarfeltet ikke viser reaksjoner, tror jeg nok de er der. Man kan blir så satt ut at man ikke vet hva man skal skrive som respons.

          1. Skal en «løfte blikket» og få fokus på diverse, så må en være med på å få igang algoritmer. Når en kaster seg inn i kommentarfelt om Durek Verret og Sophie Elise og klager på at man er lei av dem, og ikke kommenterer eller reagerer på det man synes har betydning, så er en jo med på å hysje med sistnevnte og blåse opp førstnevnte. Skal man ha fokus på psykisk helse og urettferdighet, så er det der man man må reagere, ikke i kommentarfeltene om Verrets koronamedaljong. Folk altså…

            1. Ja, sånn er det… Og det virker som det er “lettere” for folk å kommentere når det er snakk om sladder og kjendiser, enn når det er snakk om virkelige menneesker som har det vondt.

              1. Alle vet hvordan dette fungerer, så at man tyr til taushet når viktige tema bringes på bane, da er man selv med på å hysje ned det tema. Som jeg mener å påpeke i dette innlegget, hva er vitsen med å ‘løfte blikket’ 10 oktober hvis man ser en annen vei alle de andre 364 dagene i året..,

    5. Nå regner jeg med at mye av dette er i arbeid. Når det gjelder bruken av hijab har jeg ikke nok kunnskap til å være et talerør for alle som bærer det, i media blir det sagt forskjellig. Samtidig er jeg klar over at det spørs hvilket media en lytter til. Og nei, det er ikke bra når ting ikke blir gjort. Vi får alle spørre oss sjøl hva vi gjør for at det vil skal bli bedre, skal bli bedre. Vil tro at det er mange flere enn en vet som arbeider etter et slikt prinsipp.

    6. Løft haudet og opne augene. Joda, eg spurte ei sosialistkjerring stod på stand her, om det gjaldt i henhold til hijab, og då spesielt barnehijab og. For det å pakke ungar inn i tøystykker, for at håret ikkje skal syna, det skaper iallefall utanforskap.
      Då vart det livåt, du. Det var ikkje måte på kor rasistisk og lite Innkluderande eg var.
      Eg meinte dei berre kunne pakke saman, og kome tilbake når dei kunne stå for oppropa sine, og kutte ut dobbeltmoralen, og så gjekk eg derifrå.
      Det gjekk ikkje lenge, før eg vart passa opp av eitt par frå Syria. Ja, nå brukar eg å snakke med dei, eller i det minste helse på dei, kvar gong eg treff dei, så det var jo ikkje så unormalt. Skilnaden var at denne gongen oppsøkte dei meg bevisst, for å takke meg for å ha blåst ut meiningane mine.
      Fruen i paret prøvde seg utan hijab, men då kom moralpolitiet med ein gong, og kvinnfolka var dei verste, så hu vågar ikkje å gå utan.
      Boka til Abida, skal eg kjøpe på torsdag, om eg hugsar å ta med eitt gåvekort eg skal bruke til det formålet.
      Har du fått kjøpt den?

      1. Snuppen min var på sånn lagertømming nylig hvir de solgte klær fra konkursbo, der var det et kvinnfolk som fløy på en annen, fordi hun ikke hadde hijab.. der hadde de småbarn og greier.. helt psykt… jeg følger boka på prisjakt, laveste er 375 nå, venter bittelitt til..

        1. Ja, sjukt ja. Hu eg skreiv om her, fortalte at enkelte hadde skreket hore, og spytta etter henne.
          Eg må nok ut med 429,-, men det er på bokhandelen her.
          Det går greit, betaler gjerne litt ekstra, for å få behalde butikken.

            1. Haldt på å kjøpe den i går, men det vart ikkje.
              Dei hadde den til 375,- på ein bokhandel i Fosnavåg.
              Fann ut at då verte den satt ned på Norli i Ørsta og, så eg tenkte eg får støtta den lokale bokhandelen.
              Kanskje eg får tid til å ta meg ein tur i morgon 🤔.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg