Eksisterer bloggetikette?!

Jeg har skrevet blogginnlegg i mange år nå, det er blitt en del av meg å skrive tekster om aktuelle tema jeg mener noe om. Jeg skriver også noen innlegg fra livet mitt, men jeg ønsker også ha en variert blogg hvor det kan være noe for enhver. Jeg liker å skrive om dyr og planter, inspirerende historier og mye annet. Hele veien har jeg forsøkt å være klar og tydelig på hvem jeg er og hva jeg står for.

Noen ganger ramler jeg innom eldre innlegg som jeg skrev for flere år tilbake siden, da kan det vise seg at jeg ikke har helt samme syn på saken som den gang, men jeg står for mine ord. Livet er en reise, man endrer seg ettersom man lærer ting underveis. Man lytter til andre, leser, utvikler seg. Man kan bli misforstått, eller føle seg misforstått, en kan ytre seg på en dårlig måte, man kan feile og feile igjen, men poenget er å lære av feilene.

«Fri sex og fri kjærlighet takk!!»

Når det kommer til å skrive bloggen, så setter jeg veldig pris på innspill og kommentarer fra lesere. Og jeg vet at det er fort gjort å miste lesere, enda raskere kan en miste innspill og kommentarer i bloggen. Igjen, misforståelser, uenighet, forskjellige meninger.. og det faktum at en kan oppfattes ufin, «skarp i tonen», og noen ganger er man faktisk ufin. Jeg har tråkket i den fellen, man har en dårlig dag, er frustrert og det kommer kommentarer som man ikke liker. Man må tåle å få kommentarer man ikke liker, det er noe annet enn å bli forfulgt og hetset. Meningsmotstandere kan man også lære av, hvis man lytter..

Men en ting lærte jeg tidlig som blogger, det er å svare leserne når de kommenterer, ha en dialog, vise at man faktisk setter pris på innspillene og kommentarene, og jeg tør påstå at jeg selv er en av dagens bloggere som setter mest pris på kommentarer og innspill i kommentarfeltet. Jeg svarer alle, jeg husker nesten alle, og jeg ser at mange andre bloggere svarer ikke på kommentarer i det hele tatt, jeg har opplevd at kommentarer ikke har blitt godkjent før etter flere uker, og jeg ser at noen svarer bare innimellom på en og annens kommentar.

Altså dette styrer den enkelte som en måtte ønske utfra forskjellige årsaker. Men om en ønsker lesere og kommentarer, så er det greit å utvise god bloggetikette når en faktisk svarer sine lesere. Det burde være ihvertfall!!

Etikette er på en måte uskrevne regler for skikk og bruk i blogglandia. Etikette kan man si er «regler» som influerer forventninger for sosial oppførsel, folkeskikk kan man si. Ikke alle vet hva det er, men jeg prøver meg likevel i dette innlegget.

Takt er et begrep for å vise omdømme og hensyn i sosiale forhold. Takt innebærer at man ikke invaderer på andre menneskers heder eller personlige integritet. Det er en viktig del av sosial kompetanse, og dette er hva som gjorde blogging stort i sin tid, fordi en postet tekster der leserne kunne gi direkte tilbakemeldinger, og man sosialiserte seg med lesere og følgere. Takt og tone er etikette, og blogg er et sosialt samfunn.

Som blogger forsøker jeg (nødvendigvis lykkes jeg ikke alltid) å ha god dialog med lesere og de som kommenterer. En har ikke god dialog med lesere når man tydelig viser at man mistror den som kommenterer. Det er ikke god etikette å i sitt offentlige kommentarfelt svare leserne på en måte som gir inntrykk av mangel på troverdighet, at en sår tvil om sin lesers troverdighet. Hvis det nå skulle være slik at en tviler litt på historien eller innspillet leseren kommer med, så ikke offentlig heng vedkommende ut i kommentarfeltet. Det så jeg i et kommentarfelt i dag. Noen som ble nærmest hengt ut som en person som farer med usannheter. Og det reagerte jeg sterkt på, fordi det var ingen grunn til det. Jeg vet at vedkommende er en sannferdig og ærlig person, og det blir da veldig feil å behandle noen slik. Sorry kjære medblogger, jeg er 100 prosent sikker på at du mistet en leser i dag. Hvordan jeg vet det? Really?? Er dét noe du virkelig trenger å vite? Vis litt tillit, noen ganger vet man ting, det betyr ikke at det er antagelser eller usannheter, selv om man ikke vil poste det i kommentarfeltet i en offentlig blogg!!

Innspill??

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blogglandia #blogg #blogging #bunnytrash #bunny

13 kommentarer
    1. Jeg elsker kommentarfelter – av ulike årsaker utfra hvilken plattform det er og hvilke temaer som tas opp. Når det gjelder blogg, syns jeg det egentlig rett og slett er vanlig høflighet å svare på kommentarer. At det noen ganger kan ta tid om bloggeren har mye å gjøre og dermed ikke er på hele tiden er en ting; men om en skriver blogginnlegg hver dag tar det ikke lang tid å se gjennom kommentarer og svare på dem…
      Selv elsker jeg å få kommentarer – det er alltid et lyspunkt. På den annen side er jeg ganske dårlig på å legge igjen kommentarer på blogger (akkurat nå har jeg en “unnskyldning” for flytting tar på…lol).
      Ha en flotters mandagskveld kjære Bunny!

      1. Ganske enig der.. men jeg holder meg fint unna TikTok. Er mest på blogg. Jeg synes også det er vanlig høflighet å svare på kommentarer, selv om det ikke er noe spørsmål eller noe man nødvendigvis må svare på. Men det er jo blogg, og det er jo greit å vise at man ser og leser kommentarene fra leserne, og det er ingen annen måte å gjøre det på enn å svare. Slik tenker jeg ihvertfall. Men å forsøke frata sine lesere troverdighet i eget kommentarfelt, behandle noen som nettroll, da kan man heller la være å svare. Og jeg kan la være å klikke inn på slike blogger når jeg ser at det er slik ståa er. Haha.. Glad for deg at du har fått til drømmen om eget småbruk, men misunner deg ikke vedstablingen og all jobben som ligger i et bruk, *lol*.. Ha en flotters kveld du også my dear Gulli 😜🥰🐰

    2. Tenker jeg bare nøyer meg med å gi en tilbakemelding til deg, jeg. Du er kjempegod til å svare de leserene som kommenterer! Jeg kan bare snakke for meg sjøl, men jeg har gitt deg tydelige tilbakemeldinger på enkelte ting – og du har tatt imot på en ryddig og konstruktiv måte. Vi har stått på hver vår side i betente emner, og likevel klart å unngå misforståelse gjennom dialog.

      For meg som leser, har blogg ingen verdi uten dialog. La vær å svare for lenge, slett kommentarer du ikke liker (men som i seg selv er høflige og ryddige), bli helt borte – og vekk er jeg.

      Akkurat nå oppleves jeg antagelig litt «vekk» uansett – men jeg har nok med mitt for tia. Jeg leser fremdeles noen få, sjøl om det kommenteres lite.

      På dette innlegget måtte jeg i allefall prøve å gi en god tilbakemelding til akkurat deg, og håpe at det blir oppfattet sånn 🥰

      1. Og vet du… jeg blir hoppende glad hver gang jeg ser deg innom her, tenkte på deg tidligere i dag og lurte på om jeg skulle bruke de flotte trekkspill lestene fra deg som forsidebilde på et av innleggene i dag for å lokke deg inn her, haha.. takk for innspill Verdande, takk for mangt og mye forresten 🥰🐰

    3. Morsan lærte meg at blir man snakka til, så skal man svare..oh det er det prinsippet jeg følger på spesielt bloggen. Jeg veit at dessverre har noen kommentarer sneket seg unna så jeg faktisk ikke har sett de før lenge etterpå, men ut over det svarer jeg så godt jeg kan 😊 Jeg er absolutt ikke flink til å legge igjen kommentarer sjøl da..kremt.. men det får stå sin prøve 🥰

      1. Årsaken til innlegget mitt i dag var hvordan man svarer sine lesere. At du ikke er flink å legge igjen kommentarer får så være, jeg selv kommenterer mindre og mindre på blogg, det er fordi andre bloggere godkjenner kommentarer fra troll og insekter som er myntet på meg. Så da har det blitt slik at jeg leser færre og færre blogger, og spesielt kommentarfelt. Jeg tenker at bloggere som godkjenner kvalme kommentarer som er myntet på meg, de vil ikke ha kommentarer fra meg i sin blogg uansett 🐰

      1. Det hjelper ikke at du har bein å gå på når det er tastatur og fingre som må brukes for å besøke en blogg 🐰 men nå er du jo her, så kan jeg bruke agn ved en annen anledning hvis jeg begynner savne deg igjen 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg