BakgårdsBunny.

I dag hadde jeg som mål å gå en tur til Kunstgalleriet, eller Vestre Viken Kunsthandel som det heter. Ligger i Gjetergata her i Drammen. Sånn cirka midt mellom Bragernes Torg og Brakerøya. Det har ikke vært der så lenge, tipper pluss minus tre år, uten å stadfeste noe sikkert.

Jeg har aldri vært inne i dette huset, hver gang jeg har bestemt meg for å gå dit har der vært stengt. Irriterende egentlig. Dette er da i en gate, et område jeg sjelden og aldri er. Har liksom ikke noe der å gjøre, så da er det fort gjort å glemme.

Innimellom har dette huset, dette galleriet poppet opp i tankene mine. For jeg liker jo å kikke på hva folk får til å lage med hendene sine. Skulpturer, musikk, tegning, foto, maling, arkitektur, klesdesign, haute couture.. altså, alt slikt er jo spennende, bruk av visuelle gjenstander eller annen type sansbare fenomener som er laget ved hjelp av kunnskap, ferdigheter, fantasi, og ikke minst, kreativitet.

Dette huset har jo da i hovedsak handlet om tegning og maling i diverse varianter. Ihvertfall utifra hva jeg har sett gjennom vinduene i første etasje. Modergudinnen vet sikkert hva som har vært andre etasje, men det vet ikke jeg. Og det fikk jeg ikke vite denne gang heller. For også i dag var der stengt, og ikke bare stengt, men permanent stengt.

Det at det ikke stod åpningstider på døren lengre, og at det så veldig stusselig ut gjennom vinduene fikk meg til å søke på nettet, og der stod det: permanent stengt.

I det jeg skulle gå så jeg at porten inn til bakgården var åpen, så da måtte jeg jo inn der og snoke litt. Haha.. så da ble det litt kunst på meg likevel, for i bakgården har graffitierne slått seg løs ja.

Straks etter jeg kom inn i bakgården kom der en mann etter meg. Han hadde sett meg gå inn der og lurte på hva jeg holdt på med. «Snoker» svarte jeg. Han tilhørte galleriet og holdt på å tømme. Så jeg kom altså siste dagen der var noe i det hele tatt. Og han kunne fortelle at graffitien i bakgården ville bli fjernet også. Altså revet vekk, malt over, bli borte for alltid.

Jeg opp med mobilen og knipset bilder av det som var og fikk det foreviget. Altså, dette er jo råbra kul streetart. Jeg skulle veldig gjerne hatt talent til å uttrykke meg med spraybokser og denslags på sådan måte *grønn av misunnelse*, men det hadde nok blitt en kostbar hobby før jeg faktisk hadde fått noe ut av det.

Så jeg tok en skikkelig photoshoot. Ikke bare i bakgården, men jeg satte mobilen inntil vinduene og knipset bilder av det lille som var igjen inne også. Og som dere ser, selv om kunstgalleriet nå er permanent stengt, så fikk jeg sannelig en fin opplevelse uansett. Det var liksom en mening med dette tenker jeg, for her var det mye «good shit». Artig var det, jeg kosa meg rett og slett. Hadde jeg tatt denne turen i morgen hadde det aldri blitt like bra.

Dere ser bildene mine, sier seg selv at dette var en kunstopplevelse utenom det vanlige. Neste gang jeg går i den gata er alt borte, og bakgårdskunsten vil være destruert. Men nå har jeg foreviget det hele her i bloggen. Og jeg fikk dele med dere.

Til dere som lurer, nei Kunstgalleriet er ikke nedlagt, de flytter til Lierstranda. Nabokommunen. Blir mye lengre for meg å gå, men gå dit skal jeg.

I formiddag postet jeg forresten et innlegg «Galleri Bunny Originals» (<— klikk link) et innlegg med 15 oljemalerier som jeg malte og solgte i mars. Tenkte kanskje dere lesere ønsket å se disse bildene og gi tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger bidrar gjerne til videre utvikling.

Takk for titten folkens, og ha en fin kveld 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#kunst #kunstgalleri #kunsthandel #vestrevikenkunsthandel #grafitti #streetart #drammen #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Så utrolig stilig😊Fantastisk arbeid må jeg si. Ikke mye slikt å se her på bøgda😂Her er mer grønn lakk over skilt og vegger😂

      1. Ikke noe byråkrati her for å holde på med graffiti og streetart. Man spør eieren av tomten, får man lov så er det fritt fram. I Harstad hvor jeg kommer fra må man søke kommunen om å male eget hus sjokkrosa 🐰

    2. Dette var flott å se, bra du fikk turen og at det blir flere turer..Bare til et nytt sted.
      Nesten GULL å komme over dette altså…Så utrolig flott! Du fikk skikkelig bra bilder her.

      1. Jeg ble så hoppende glad da jeg oppdaget bakgården og da så hva som skjulte seg der. Alle gangene jeg har gått forbi og ingenting visst 🙈🐰

      1. Samtidig er det også veldig kult at gatekunsten fornyes. Det er en del av kulturen. Så når de får ny graffiti i en undergang eller sådan så er det bare å komme seg avgårde for å sjekke ut når det er «ferskt». Men dette i denne bakgården, der blir det mest sannsynlig ikke noe nytt. Kommer vel et kjedelig pakistaner-bakeri eller noe sånt i det bygget. Hvem vet, men dette er jo også en kebab-by 🤪🐰

    3. Jøsses, der var det mye flott å se på. Utrulig trist å tenke på at det snart er borte. Veldig synd at du aldri fikk muligheten til å komme inn og se, men veldig bra at du rakk å komme dit og forevige kunsten før alt blir fjerna 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg