Vårkjærminne.


I går så jeg en diskusjon på nettet hvor noen postet et bilde og der ble stor uenighet om hvilken blomst som var på bildet. Nesten halvparten mente Forglemmegei, noen få mente det var Tveskjeggveronika (Kattøye, Jesu blå øyne) og resten mente det var Vårkjærminne. Jeg kommenterte ikke i diskusjonen, men planten var sistnevnte.

 


Vårkjærminne
(Omphalodes verna) er en viltvoksende staude i Sør-Europa og i Norge, da særlig på Østlandet. Dette er en innført art som dyrkes som hageplante og som har forvillet seg på stadig flere steder i Norge. Plantene er teppedannende med blå blomster og de er stort sett 15-20 cm høy som sprer seg med underjordiske utløpere. Den har langstilkede, mattgrønne blad og himmelblå blomster. Blomstrer i mai. En fin bunndekkeplante for fjellhagen og trives skyggefulle steder.

 


Som nevnt har Vårkjærminne himmelblå blomster. Da med med et hvitt øye i åpne kvaster. Blomsten har en hjulformet krone som er nesten lukket av skjell. Frukten som er en steinfrukt, har en krukke- eller skålform. Denne planten trives best i en fuktig, men drenert, sandblanda moldjord på et sted med bra med skygge.

Vårkjærminne formeres med deling om våren og med frø. Populere varianter er ‘Alba’ som er hvite, og ‘Grandiflora’ som har større blomster. Planten ‘steller seg selv’ og sprer seg fort, mange mener den tar overhånd og kaller den ugress.

 


Hvorfor kalles den Vårkjærminne? Jo, det botaniske navnet er Omphalodes Verna. ‘Omphalodes’ henspeiler på navle, altså frukten i midten, som er kjær. Og ‘verna’ er avledet fra ‘vernus’; vår på latin.

Er usikker på hvorfor mange ikke ser forskjell på Vårkjærminne og Forglemmegei da de er veldig ulike. At begge er blå er greit nok, men også blåfargen er forskjellig. Mest tydelig tegn er vel at fem kronflikene som utgjør kronblad på Forglemmegei har en tydelig gul ring ved basis rundt åpningen til det korte kronrøret, Vårkjærminne har ikke noe gult, men et hvitt øye.

Dere kan lese om Forglemmegei her og sammenligne! Ha en fin dag alle sammen!!

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

 

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#vårkjærminne #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Hmm 🤔.
      Eg ser eg og har fått feil opplæring i botanikkens verden 😜.
      Som barn lærte eg at ein blome heitte Forglemmegei. Etter dette innlegget måtte eg sjekke nærare, då den manglar gul ring, og har berre fire kronblad.
      Så nå veit eg at den heiter Gravveronika 😜.

          1. Jeg kaster meg ikke ut i en diskusjon om hvilke farger andre ser gjennom sine øyne, hehe.. satt på Bragernes Torg en gang med ei venninne, på puben rett ved skøytebanen hvor jeg ytret at jeg egentlig ikke er så glad i blå lys, men at blåfargen som var brukt på lysene ved inngangen til skøytebanen var veldig fin. Venninnen min ble helt rar og sa «men de er jo lilla». Det ble en diskusjon hvor folk rundt ble involverte, flertallet sa blå, men det var også andre som mente fargene på lysene var lilla 🐰

    2. Vårkjærminne altså…! Aldri sett eller hørt om, tror jeg! Er den veldig vanlig da? Ser jo at den ikke er forglemmegei – den mangler jo gulfargen…! Tenke-tenke… 🙂

      1. Den er ganske vanlig, men før, back in the days tenkte jeg også bare på den som en variant av Forglemmegei. Jeg husker jeg syntes noen Forglemmegei var liksom SÅ mye finere enn andre. Dette kan nok være forklaringen. I blomstergruppen min ser jeg at veldig mange tar feil. Jeg var på Hageland for noen uker siden, da stod der masse Vårkjærminne ved inngangspartiet 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg