Til dere norske kvinner!!

Jeg leser om en ung dame som nylig måtte ta et oppgjør med nettroll etter at hun hadde publisert et bilde av seg selv i en gjennomsiktig kjole. Altså brystvortene vistes gjennom, ikke verre enn at det kunne vært en flekk på kjolen liksom, men likevel skulle dette være en issue.

Går vi tilbake 20–30 år i tid så var alt annerledes. Å sole seg på stranden uten bikinitopp var for mange like naturlig som å handle brød på Domus. Den gang ble det ikke automatisk lange blikk eller stygge kommentarer.

Nå er jeg selv fra nordnorge, ikke akkurat kjent for masse varme og sol, men midtsommers, i juli kunne vi ha veldig fine perioder. Mamma solte seg toppløs på verandaen på baksiden av huset. Der var skjermet, så det var jo på sett og vis greit nok, men poenget mitt var at dette var naturlig adferd når man solte seg.

Noen sommere brukte vi dra på ferie til Nesodden, en idyllisk og flott kommune i Osloregionen hvor mammas yngre søster bor, hennes mann og deres datter. Altså min tante, onkel og kusine. Der var mange flotte badesteder vi brukte dra til, og de som solte seg var toppløse. Stort sett alle, menn, kvinner, tante og mamma. Ingen hevet et øyebryn såvidt jeg fikk med meg.

På 70-tallet hadde kvinnebevegelsen slått rot i Norge. BH-er fikk tilnavnet «torturinstrumenter». Mange av dem havnet nederst i undertøyskuffen. Jeg har også hørt om brenning av BH-er. Utover på 70-tallet ble det helt vanlig adferd å sole seg toppløs. Dette varte til slutten av 80-tallet.

Så kom 90-tallet og brakte med seg en nymoralistisk trend. Ikke bare ble det gradvis påført skam på de kvinner som viste kropp, det spilte vel også inn at media bedrev propaganda om faren for kreft. Det var stadige kreftadvarsler om at det ikke var bra for jenter å sole seg toppløse. Ifølge Kreftregisteret hadde det vært en dobling av antall tilfeller av ondartet føflekk-kreft i løpet av en tiårsperiode. Men det som ble ironisk og ekstremt dobbeltmoralistisk var at økningen gjaldt like mye menn, likevel var propagandaen rettet mot kvinner. Kvinner måtte dekke seg til, mens mannfolka vandret rundt kun iført små trange badebukser.

Det er cirka 50 år siden de første islamske innvandrerne kom til Norge. Dette var arbeidsinnvandrere, unge menn som kom fra Pakistan til Norge på turistvisum for å arbeide og tjene penger som de sendte til hjemlandet. Disse reise aldri hjem, og i dag er det titusenvis av pakistanere i Norge samtidig som importen av migranter fra andre islamske land har eskalert totalt. De kommer i hopetall, de er ikke kommet for å arbeide, men de er kommet for å bli.

Ta til eksempel Iran og det iranske samfunnet gjennom historien, de hadde en tid hvor kvinner var fullstendig eller nesten fullstendig likestilt med menn. Vi snakker da om pre-islamsk tid. Så ble det fullstendig islamisering og kvinner tapte sin uavhengighet.

Kvinner i Iran den gang var kledd som kvinner her i Norge og hadde stort sett samme frihet, med islam kom undertrykkelsen og kvinner måtte dekke seg til, chador/nikab/burka, de skulle hverken synes eller høres. Kvinners eneste oppgave var å være rugekasser, de ble umenneskeliggjort, satt til å være fødemaskiner for menn. Islams teokrati ble innført i Iran i 1979. Fra den tid satte islams følgere sine øyne på vesten, nå skulle Europa islamiseres.

Det var i 1979. I dag i Norge er det flere hundre moskeer og islamske trossamfunn spredt over hele landet. Kvinner er mer tildekket og kvinners kropp er skam. Stadig hører man om kvinner som blir omtalt som horer for hvordan de er kledde eller adferden deres som frie kvinner. Det er juli nå, vanligvis den varmeste og mest solfylte måneden her til lands. Det er sommer, jeg har bursdag denne helga og jeg minnes bursdagen min i fjor. Det var 27 grader ute og ei venninne satte seg på bussen fra sentrum og hit hvor jeg bor. Ikledd en kort sommerkjole, løst hår, følte seg fresh og glad, klar for ei fin feiring.

Bussturen la en demper på humøret da hun måtte tåle å høre innvandrerjenter som slengte kommentarer høyt ut om henne og hennes utseende, hennes norske væremåte og et cetera. Ikke et ord kom fra hennes munn der hun måtte sitte å høre på at det ikke er rart norske jenter blir utsatt for overfall og det som verre er, hun måtte høre seg selv fremstilt som en hore og at norske jenter er uverdige.

Artikkelen jeg leste om hun unge damen som måtte ta et oppgjør med nettroll, den var delt på sosiale media, og i kommentarfeltet stiller folk spørsmål om hvorfor kvinner i 2022 ikke kan kle seg hvordan dem måtte ønske, ikke kan sole seg toppløse, hvorfor kvinnebryster er blitt så utrolig overseksualiserte, at kvinner blir påført skam og må dekke seg til overalt, selv i solen?

Med dette innlegget håper jeg muligens kanskje noen har fått litt perspektiv når det gjelder den saken? Eller hva? Kom gjerne med innspill her! Så vil jeg til slutt komme med en oppfordring til alle dere kvinner der ute, ta friheten tilbake før dere mister den helt, dere er vakre, likeverdige og fortjener være kvinner over deres egne liv – slipp brystene deres fri og sol dere toppløse fra Nesodden til Kárášjohka!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#kvinner #frihet #islam #freethenipple #norge #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Jeg snakker for meg sjøl, men for meg ligger friheten i valget. Vil jeg gå i korte kjoler, så gjør jeg det, er jeg mer komfortabel eller må dekke meg til, så gjør jeg det. Og mitt «må», skyldes tidvis behov for medisiner som gjør meg flekkete ved soleksponering av huden.

      Det som aldri slutter å forbause, er hvor fri folk føler seg til å kommentere kropp og påkledning – inkludert direkte til meg.

      1. Friheten står jo i å kunne velge, som er budskapet i innlegget. Hadde ei tid hvor jeg også ble flekkete, undret meg den gang om det hadde med at jeg har alopecia, fant aldri ut av det, det ga seg. Etterhvert fikk jeg psoriasis over hele kroppen, dette skal jo ha luft, men den gang dekket jeg meg til. Etterhvert ga jeg faen. I dag har jeg boblemage, så er ikke særlig til å gå i bar overkropp uansett. For menn er ikke dette noe problem, men håper virkelig ikke kvinner gir fra seg frihetsvalget mer enn allerede. Ironisk nok, så kan freethenippels gi makt her. Så oppfordringen min står jeg ved 😜 De første som er ute ned brystene, får oppmerksomhet, men i øyeblikket det er normalisert, så er det ingen big deal lenger, kommentarene vil utebli.

        1. Jeg er «barn» av 80-tallet, veit du – og har vært blant de toppløse. Nå liker jeg jeg bedre å ha dem for meg sjøl 😉.

          Det er noen år siden nå, i en periode voksne jenter på nærmere 40 år dro mye på by’n, at jeg ble oppmerksom på hvor mange norske menn som slenger med leppa. Om alt fra høye hæler til at BH-stroppen synes under toppen, til såkalt upassende melding på t-skjorta… Jeg kan fint være tydelig, men må innrømme at enkelte kommentarer kom så ut av det blå at jeg ble stum !

    2. Jeg solte meg toppløs på 80-tallet og gjør det fortsatt. Fordi jeg liker det. Her i Spania ser jeg at flere har begynt å gjøre det igjen, og det er bra. Det handler jo om frihet til å ta egne valg. Vi påvirkes i ulike retninger, så jeg tenker at det er viktig at vi ikke “gir etter” men står egne valg, og på den måten påvirker til frihet, uten så mye styr og ståk, ford et er jo ikke det som er hensikten.

    3. Jeg viser pupper i hytt og pine jeg, hvis det er noen som ikke føler det er greit så tenker jeg ikke mitt problem😃❤️

    4. Jeg solte meg selvfølgelig toppløs da jeg var ung. Nå synes jeg ikke det er nødvendig å sole seg ved å ligge på en solseng.
      Og jeg bruker nesten ikke bh. Kun når jeg skal pynte meg litt.
      Aldri her på hytta.
      Men jeg er redd for at vår norske væremåte må vike for en blandet kultur.

    5. Jepsipepsi!
      Jeg har selv solet meg toppløs fordi alle andre gjorde det og for at det var greit å gjøre det og det blei “normalt”… Ung som jeg var på 80 tallet 🙂
      Jeg så en ung dame/jente på butikken en dag i sommerkjole der rumpa vistes gjennom kjolen der G-stringen var tydelig markert… jeg synes virkelig ikke det er fint… men det er min mening… kjoler er jo av og til litt gjennomsiktige 🙂 Men vi må få kunne kle oss i den kleskoden vi vil – det vi føler oss vel i og komfortable med. Soler meg ikke lenger toppløs… synes det er fint med hel bikini 🙂 Føler meg mer vel slik – men det er meg. Folk må få gjøre som de vil – fordi vi har muligheten til det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg