Sommerfuglbusk.

I år har vi hatt en lang og tung vinter. Det har vært flere ganger jeg har tenkt at nå kommer våren, så plutselig snør det i et døgn i strekk, det kommer kraftige vindkast og det føles som midvinters igjen. Lengselen etter våren og sommeren blir bare større og større og jeg begynte å fantasere om sommerlige ting. I fantasien dukket flotte sommerfugler opp, og jeg fant da denne busken fram som dagens plante.

Sommerfuglbusk (Buddlejs davidii) er et høydepunkt, uansett hvor en ser den. Ikke bare er dette vakre og staselige busker som kan bli store og omfangsrike, de lukter også utrolig godt. Sommerfuglbusk har som navnet tilsier en tiltrekningskraft på sommerfugler som er få andre planter forunt.

Sommerfuglbusk hører til Brunrotfamilien og er den mest følsomme sorten av buddleja, det vil si at den trenger et varmt klima for å trives. Jeg tenker at i Harstad hvor jeg er født og oppvokst er den uaktuell å ha i hagene, men her i Drammen og områdene rundt kan den fungere fint. Jeg har sett den.

Sommerfuglbusk foretrekker å stå i varm og godt drenert jord, fortrinnsvis plantejord. Den vil gjerne ha litt sandholdig og næringsrik jord. Den trives aller best i stekende sol. Såvidt jeg vet så er Drammen byen i Norge med flest soldager, så kjør på folkens som bor heromkring, skaff dere sommerfuglbusk! Husk å gjødsle busken med jevne mellomrom!

Beskjæring av sommerfuglbusk skjer på vårvinteren eller på våren, og da beskjærer man greiner som har dødd om vinteren. Skjær heller for mye enn for lite, det er viktig å komme ned til friske greiner. Denne blomstrer lenge og trives godt alene og i en samplanting. Den krever heller ikke spesielt mye av deg når den først er plantet. Men med riktig pleie og stell vil den komme for fullt!! I juli, august og september vil en så kunne nyte både det visuelle og den fantastiske duften fra blomstene.

Noe som er viktig å huske på når man planter en sommerfuglbusk, er at man vet nøyaktig hvilken sort man har. Det finnes nemlig en sort buddleja som er minst like fin og dessuten enda mer robust, men den skal beskjæres på en helt annen måte enn en sommerfuglbusk, så sørg for at du vet hvilken sort du har før du begynner å beskjære planten.

Blomstene vokser i grupper på hvert årsskudd og bladene på en sommerfuglbusk er smale og lansettlignende, og faller av når planten går i vinterdvale. Vokser raskt og har en opprett voksemåte, der årsskuddene blomstrer med vakre, hengende blomster.

Finnes i ulike sorter, med hvite, rosa eller lilla blomster. Blomstene kan brukes som duft- eller smaksstoff. Kan bli opptil tre meter høy. Stammer fra Kina og egner seg egentlig kun for planting i sørlige deler av Norge. Hadde jeg bare hatt en hage, balkongen min er for liten for denne.

Har du hage?

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#sommerfuglbusk #davidsommerfuglbusk #høstsommerfuglbusk #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. jeg har hage og den er altfor stor ,bor jo på gård og før var alt slåttemark ,litt etter litt har jeg tatt alt rundt hus,låve og garasje og gjort det til hage ,jeg ønsket nemlig ikke å bo i et hus med knehøgt gress rundt hele meg :=)jeg skulle veldig gjerne hatt en sommerfuglbusk ,har fakttisk sett den en god times kjøretur fra oss oog den var utrolig vakker,stor og full av sommerfugler,men vil den trives her inne hos meg ? kan ikke investere i planter som visner første vinter så jeg må nesten være litt trygg på att den greier seg,tror vi har sone 4

    2. Nei jeg har ikke hage, bare et par bed på hver side av blokken som jeg styrer med. På baksiden har jeg en stor og gammel klokkebusk, som er full av humler hele sommeren. Så har jeg en Soleiebusk, som blomstrer tidlig på våren. I fjor kjøpte pallekarmer og som jeg plantet forskjellige blomster. For en del år siden leide jeg et hus med basseng på Nord Sjælland, og der var det noe som lignet på Sommerfuglbusken ved siden av bassenget. Den var full av sommerfugler og humler som jeg måtte redde ut av bassenget hver morgen 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg