Roser.


I dag legger jeg bare ganske enkelt på bordet en plante som alle kjenner til, og de fleste simpelthen elsker. Nemlig Roser.

Roseslekta (Rosa) er en planteslekt med mange arter, som er utbredt i Nord-Amerika, Europa, Asia og Nord-Afrika. Det finnes ca. 250 ulike rosearter på den nordlige halvkule. En rosebusk er som regel tornete, med sammensatte blad og store, ofte velluktende blomster.

Ved å krysse nyinnførte rosearter fra Kina med de opprinnelige europeiske sortene skaptes utover på 1800-tallet et utall nye varianter. Romantikken gjorde roser til symbol på kjærlighet, edelhet og dype følelser. Romantikerne gav rosene en selvskreven førsteplass i enhver hage.

Det eksakte antallet rosesorter er ukjent. Stadig lanseres nye varianter eller man oppdager hittil ukjente krysninger som har oppstått på naturlig vis. Gjennom århundrene har det stadig dukket opp nye roser, mens andre igjen har forsvunnet eller dødd ut. En ny sort kan oppstå ved naturlig krysning eller ved planmessig fremdyrking. Rosenes store popularitet har medført en omfattende kommersiell eksperimentering i jakten på stadig mer perfekte planter. Roser er relativt enkle å krysspollinere. Men fordi planten ikke er frøekte er resultatet alltid uforutsigbart. Det kan ta flere år før man med sikkerhet vet om en ny variant er bevaringsverdig.

Generelt foretrekker roser å vokse i sollys, men mange sorter trives også med delvis skygge. De kultiverte sortene er grådige på næringstilførsel og krever god, litt luftig jord for å utvikles maksimalt. De fleste roser foretrekker et nøytralt, eller svakt alkalisk jordsmonn. En gammel regel sier at nye roser ikke må plantes der det har vokst roser før. Den gamle jorden må i så fall skiftes ut ned til en dybde av minst 50 cm.

Jeg har ingen rosebusk, ei tenker jeg å skaffe en, sjelden har vi roser i vase, men jeg elsker likevel roser, i alle farger, men vil alltid være noe spesielt med de røde. Gleder meg til Valentines Day 🌹

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:  Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#roser #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Ikke lenge til Valentines og roser passer jo perfekt nå som du skal begynne å feire Harens (Bunnys) år!🤩🌟🎉
      Roser blir aldri feil og de fins jo i så mange forskjellige varianter og fine er de alle.😍
      Ha en nydelig lørdag!🐰

    2. Den vakreste blomsten av alle <3<3 Har en fin rosehage selv. Min favoritt er Heidi klum rosen. Yndig ogdetvakreste av dem alle . Anntar jeg har 10 ulike sorter av Roser. Mest busker som gir meg så mye glede i blomstringen.

    3. Då me budde i Stavanger, hadde me eitt stort rosetre, med store raude roser.
      Eitt år stod der to roser i blom ved nyårsskifte. Den eine tok eg inn 31/12, den andre 1/1.
      Det var mest berre for gimmicken å kunna seia at me hadde plukka rose frå hagen dei dagane 😊.
      På den tida leigde Gartnerhallen blomster lager hjå min arbeidsplass, og på fredagen, då dei avslutta dagen, satte dei ut det dei hadde til overs av blomar til oss, så eg hadde kvar fredag med masse roser heim frå arbeid 😊. Som oftast 5-6 bukettar.
      Roser er flott 😊.

    4. For meg er roser mamma. Hun elsket dem. Vi kjøpte roser hver gang vi dro på besøk, og hun ble like glad hver gang. Vi sa gratulerer med morsdagen, uansett hvilken dag det var <3 Hun elsket de med flere farger på, oransje og ferskenfargede. For meg er roser mamma. Og hun var et av de klokeste menneskene jeg vet. Blir glad av å se rosene <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg