Ringblomst.

Her om dagen plantet jeg Blådaggry frø, da jeg kjøpte disse kjøpte jeg også en liten pose med frø til Ringblomst. På grunn av at jeg kan skape plassmangel har jeg ikke plantet Ringblomst enda, jeg har veldig lyst, men jeg kan ikke plante alt jeg har lyst til, haha, vi får se.. anyways..

Ringblomst (calendula officinalis) tilhører kurvplantefamilien og er hos noen også kjent som Ringblom og Morgenfrue. Det er en meget populær ettårig plante. Ringblomst har vokst i småhager i «all tid». De friske orange og gule blomstene er en oppmuntrende fargeklatt i hagen. Ringblomsten hører hjemme i India der den blir brukt av hinduene som pynt på tempelaltrene, så vet dere det.

Ringblomster heter seg å være veldig lette å dyrke og de blomstrer hele sommeren til frosten kryper innover landet igjen. Den har mange nyttige egenskaper. En kan så dem selv på friland, eller kjøp ferdige planter og sette dem ut. Det beste resultatet får en visstnok hvis en sår i premiumjord som deretter tilsettes langtidsvirkende næring. Jorden bør altså være næringsrik, moldrik og ha god dreneringsevne. En må passe på å holde jorden lett fuktig til enhver tid.

Så gjerne ringblomstene med cirka 20 cm mellomrom, det er imidlertid ingen forutsetning. Ringblomstene klarer seg fint uansett, og får de mye sol, vil de snart vokse seg store og gi fargerik blomsterprakt i hagen. Ringblomstene har dessuten lett for å så seg selv. Sørg for å klippe bort visne blomster. Da kommer det snart nye blomster. Med ringblomster får du lettstelte og flotte blomster i potter eller bed.

Det kan kanskje virke som uforholdsmessig mye arbeid å så eller plante ringblomster, siden de bare er ettårige. Men det er lettere enn man tror, de trives på dessuten de fleste steder, og blomstrer hele sommeren fra juni til september. Resultatene gjør det vel verdt innsatsen.

De vakre, fyldige blomstene er noen skikkelige blikkfang når ringblomsten vokser og trives. Blomstene har en diameter på rundt ti centimeter, og de skinnende gul- og orangenyansene blir som et fargesprakende fyrverkeri i blomsterbedet. De blir rundt 40 cm høye med massevis av glødende kronblader som minner om solstråler.

Ringblomstens blader er lange og grønne og sitter på lodne, forgrenede stilker.

Tidlig i min barndom lærte jeg at en kunne spise ringblomst, så jeg hadde meg flere ganger et raid i naboers bed ig blomsterkasser. De ble noe fortvilet og kunne ikke forstå hvorfor jeg var så opptatt av akkurat ringblomst. Jeg forstår det ikke heller, de smaker egentlig ingenting, men er flott som pynt på tallerkenen, flott å «freshe» opp mat med. Det er kanskje nettopp det som er ringblomstens fremste egenskap: Å sette farge på alt fra potpurrier til hagens blomsterbed til mat og drinker. Den gulorange skjønnheten stammer fra middelhavsområdet og har vært i Skandinavia siden middelalderen.

Funfacts: Kan brukes som fargestoff i akvarellmaling.
Har tidligere blitt brukt som medisinplante mot hodepine og menstruasjonssmerter.

Lurer på om jeg skulle plantet noen i ei krukke? 🤔

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:  Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#ringblomst #ringblom #morgenfrue #bunnytrash #bunny

7 kommentarer
    1. Jeg er veldig glad i ringblomster og brukte bestandig å dyrke frem masse av de for å ha i bed og krukker når jeg var gift og hadde hus & hage. Hente av og til at jeg hadde de og blomkarse i sommersalaten, men det ble aldri noen stor success hos andre enn meg, hehe 😁

      1. Hadde jeg hatt ringblomst hadde jeg nok brukt blader til å dandere på mat når vi har gjester, om det har noe å si for dem får så være, jeg liker sånt jeg, synes det er gøy – men i salaten, joda, fin farge, men smaker jo ingenting, hehe..

    2. Fine er dei, og glade i fargen, men etter svært traumatisk oppleving i tidleg ungdom, stopper eg der 😜.
      Ei nobokone sådde ringblome i beda sine, og dei vaks villeg. Problemet oppstod året etter, for då hadde dei spredd seg over alt.
      Då kom dei opp i alle bed hjå alle naboane, i plenane, og på beiteområdet til bonden me grensa til.
      Spirevillige var dei til dei grader, men det tok fleire år å verta kvitt “ugraset”.
      Etter det, har eg aldreg sådd ringblom.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg