Paradisfuglblomst.

I går da jeg hadde min daglige scrolling for å beundre og lære om nye planter så holdt det på å rakne for meg da jeg plutselig oppdaget denne. Hellige kaninmåne for en artig og utrolig fascinerende plante, for noen intense farger og spesiell form, jeg trodde virkelig først jeg så en fugl.

Med andre ord, jeg har fra før ingen kjennskap til denne, men har lest litt nå og den tilhører da originalt planteslekten Strelitzia i familien Strelitziaceae som består av fem arter i Sør-Afrika.

Dette er høye urter eller små trær med helt klart, oppsiktsvekkende blomster, og disse pollineres av fugler, så derav navnet paradisfuglblomst. Med andre ord, disse pollineres av fugler, og for personer med livlig fantasi, som meg, kan man lett lures til å tro at selve blomsten faktisk er en fugl, haha.. Det er i hovedsak arten Strelitzia ‘Reginae’, som kalles paradisfuglblomst, og denne brukes mye som prydplante i tropiske områder og omsettes som avskåren blomst over hele verden. Vel, den er ny for meg som sagt..

Videre fant jeg ut at det er bare eldre planter av denne som blomstrer. Så dette blir altså et tidsprosjekt hvis noen tenker prøve seg på å drive disse frem selv. Planten har grunnstilte blader. Blomsterstilkene rekker noe over bladene og ender i et farget svøp som omslutter fire eller flere eiendommelig formede blomster som kommer ut av en vannrett, stiv slire som fungerer som sitteplass for besøkende fulger.

Selve blomsten består av en ytre krets på tre orangeefargede blomsterblader og tre sterkt blå indre blomsterblader. To av de blå blomsterbladene er sammenvokst til en nebbete struktur som innholder nektarium som i hovedsak vakre solfugler (nectariniidae) kommer og slikker i seg.

Som nevnt er det fem arter strelitzia, og noen selges som prydplanter her i Norge, deriblant Strelitzia ‘Nicolai’ som er den vanligste her i Norden, og så er det Strelitzia ‘Augusta’. Disse får hvite blomster hvis man er heldig, og er ikke i nærheten så spennende som paradisfuglblomsten Strelitzia ‘Reginae’, men for de som er interesserte så kann dere lese mer om de andre variantene og hvordan dere steller dem HER.

Selv skal jeg finne ut om hvor jeg får kjøpt avskårne påfuglblomter og muligens finne ut om det er en måte å ‘lakke’ dem på for å forevige dem. Disse hadde vært så utrolig ekstremt kule som interiøreffekt mellom grønnplantene her.

Nå fant jeg plutselig ut at de selger disse som potteplanter i Norge nå, så denne planten skal jeg ha!! Oh Yes!! Trenger mye lys og gjerne litt fuktighet i form av at bladene sprayes, dét er beste tips, den er grei, og masse kjærlighet skal den få – velkommen hjem til Bunny!!

I’m amazed!!

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:  Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#strelitzia #strelitziareginae #paradisfuglblomst #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Jeg har faktisk en Reginae’ stående i vinduet. Har akkurat fått den i hus, har hatt Nikolai lege men den ble av alle ting stjålet da jeg plasserte den ute, men den var jo blitt stor og sikkert litt fristene å ta. Min kom fra Ikea og ble kjøpt for 79 kroner. Og de ka vokse som et uvær.

          1. De har eldre store Nicolai og unge små Reginae, men finner jeg sjåfør så drar jeg å kjøper, hehe.. hadde vært magisk å få blomst på en slik om noen år, men hva er oddsen 🤪 verdt et forsøk, de var jo ikke dyre.

            1. Jeg fikk jo en liten nikolai men så puttet jeg den i en stor potte og svosj var jeg heldig å ha en stor. Jo større potte jo fortere vekts, og sånn er det med damen også. Men du jeg kan jo stikke å kjøpe for deg og sende i posten. Nada problemo, bare gi beskjed. Klart under forutsetning at de har flere igjen.

              1. Takk for det, og takk for at du informerte meg om at disse var inne på Ikea. Har lagt it forespørsel på FB om noen har lyst å ta en tur til Ikea. Å få sendt i post orker jeg ikke, for her jeg bor er det utrolig mye styr med pakker, det er hinsides. Men takk likevel, og takk igjen 🥰

    2. 😲 Wow, den var spesiell.
      Det hadde vore noko å hatt i vindauga på “arka”. Arka er då altså ei stove, med eitt stort sydvendt vindauga.
      Der ville den fått mykje lys.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg