Når din nærmeste dør.

Sliter litt om dagen med ‘tøffe tanker’, det skjer innimellom, har slike perioder, heldigvis ikke langvarig. Det begynte i går, tvangstanker, og ble ikke bedre i dag da tankene ble enda mer ‘trigget’ av en nyhetsartikkel om Sphen nådde fram til meg.

Sphen er en Gentoo-pingvin (Pygoscelis papua) i Australia som er godt kjent, ihvertfall blant oss som har latt oss fascinere av pingviner og deres tillitsfulle enestående vesen. Jeg har mange ganger skrevet om pingviner her i bloggen, også om Sphen, og var spesielt glad da DENNE nyheten om Sphen og hans kjære nådde meg.

Magic og Sphen, nyforelsket.

Dagens nyhet er bare trist, jeg hadde ikke fått med meg dette før i dag morges, men det er altså slik at akvariet Sea Life i Sydney i Australia er i sorg etter at Sphen har gått bort i en alder av elleve år. For de som ikke vet, 11 år er egentlig ingen alder for en pingvin. Joda, i fangenskap lever Gentoo Bøylepingviner i 13-15 år, men i frihet kan de bli inntil 35 år.

Dødsfallet skjedde tidligere i august, og Sea Life-akvariet har nå publisert en nekrolog på sin hjemmeside. Sphen ble aldri biologisk pappa til noen pingviner selv, men med sin kjære Magic adopterte han to kyllinger i løpet av livet sitt. Ja, homofile pingviner, de møttes og det var umiddelbar kjærlighet mellom dem. Disse to klekket frem disse to eggene som var forlatt av sine biologiske foreldre. Jeg vet ikke om foreldrene var gått bort eller hva som hadde hendt med dem, men i 2018 fikk Sphen og Magic sitt første barn Lara Sphengic og to år etter kom Clancy.

Sphen, Magic og Lara (Sphengic).

I Dagbladet står det at Magic og Sphen holdt sammen i seks år. Det stemmer ikke, Dagbladet er Dagbladet, de var sammen lengre, men de ble kjendiser i 2018 da det liksom var så oppsiktsvekkende at et homofilt pingvinpar klekket frem og oppdro et barn sammen. Fin og vakker historie joda, jeg elsker den, men i bunn og grunn ingen nyhet at mange pingviner er åpne kjærlige homofile. Og monogame.

Det er ubehagelig å tenke på synes jeg, å miste sin nærmeste ene. Og jeg har faktisk en angst, en frykt for når dagen kommer for min del. Tvangstanker. På en måte håper man at man selv skal gå bort først for å slippe smerten og sorgen. På den andre siden håper man at sin kjære går bort først, så han slipper smerten og sorgen. Man kan jo håpe at man går bort samtidig, at man kan avslutte den reisen man har delt gjennom så mange år, sammen. Men hva er sannsynligheten for det? Jeg får skikkelig vondt i meg når jeg står i dette, men det blir bedre når snuppen min kommer hjem fra jobb.

Magic, Sphen, Lara og Clancy.

Nå skal akvariet i Sydney forsøke hjelpe enkemannen, pingvinen Magic gjennom den tunge tiden. De forteller at de lot Magic få se sin avdøde kjære slik at det skulle bli lettere for ham å forstå at Sphen ikke kommer tilbake. Det er så hjerteskjærende, for da Magic fikk se, og skjønte at Sphen var gått bort, begynte han umiddelbart å «synge», og alle de andre pingvinene i akvariet begynte da å «synge» med. De gråt rett og slett, viste følelsene sine, sorgen.

Hvil i fred Sphen.

Magic og Sphen.

Til slutt vil jeg si at pingviner er fantastiske vesener, de vil alltid stå mitt hjerte nær, deres kjærlighet og empati, hvordan de holder sammen, er helt fantastisk. Mennesker har mye å lære av pingviner, dere som leser må gjerne le av det utsagnet, men jeg står ved mine ord. Vi trenger mer kjærlighet mellom oss mennesker. Jeg er heldig som har funnet snuppen min. Eller var det han som fant meg? Jeg er usikker på akkurat det. Vi fant hverandre. Vært sammen i 17-18 år, og hvis livet tillater så tar vi 17-18 år til på strak arm. Har dere ikke funnet deres ‘signifikant other’ og ikke har troen på ekte kjærlighet. Se til pingvinene, de er virkelig symboler på at ekte kjærlighet eksisterer.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#sphen #magic #lara #clancy #pingviner #kjærlighet #samhold #livet #sorgen #døden #bunnytrash #bunny

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg