Morter – en smart investering!

Nå er jeg for første gang i hele mitt liv eier av et morter. Jeg har ønsket meg et slikt en god stund nå, men til mitt bruk syntes jeg et slikt redskap er alt for kostbar investering. Et morter er veldig nyttig, men absolutt ikke nødvendig. Når en har klart seg i 139 år uten, så sier det seg selv at det ikke er en nødvendighet. Billigste morter jeg har sett på butikkene her kostet vel 350 kroner. De fleste koster mellom 600 og 1000 kroner. Dét er ganske vilt, synes ihvertfall jeg da. Igjen, morter er ikke noe som er nødvendig, men morter er likevel smart!

Morter og pistill er to redskaper som brukes sammen for å pulverisere og blande ingredienser. Morteren er en liten beholder av hardt materiale som for eksempel steingods eller porselen til matlaging brukes fortrinnsvis granitt, marmor, eller treverk. Jeg har sett disse i metall også, min mor hadde til eksempel et i messing.

Jeg leste et sted at å bruke morter for tilberedning av gode tilbehør av mat gir ikke bare et godt resultat, det er også god mentalhygiene. Man blir stående en liten stund og bruke litt fysisk styrke for å bearbeide råvarene, enten med direkte knusing eller mer sirkulære bevegelser. Begge deler gjør på en måte at en får ut litt frustrasjon av kroppen, en hyggelig bieffekt kan man si. Men joda, det viktigste av alt selvsagt at en får et fantastisk resultat.

Guacamole er helt fantastisk tilbehør til en rekke matretter. Mange bruker det innimellom som tilbehør til pizza, jeg vet flere som elsker det til en god burger, og spesielt Taco. Guacamole brukes til mange fisk- og kjøttretter. Og slik fortsetter det, det er bare fantasien som setter begrensningen, og selvsagt smaksettingen av retten forøvrig. Morter er et ypperlig redskap til å lage knallgod Guacamole.

Ristet sort pepper er knallgodt krydder og mange klarer rett og slett ikke være uten. Når en lager ristet sort pepper så har man hel pepper i en god og varm stekepanne. Her ristes den til det ryker godt av pannen, og til pepperkornene lett lar seg knuse mellom 2 fingre, eller med en finger mot benkeplaten. Pepperen får en mer nøtteaktig smak, og noe av den strenge smaken avrundes. Prøv så vil dere skjønne hva jeg mener, og den siste behandlingen med å knuse de rista pepperkornene med sirkulære bevegelser er den eneste måten å gjøre det på, og her kommer morteret inn.

Pesto får, på samme måte som Guacamole, en helt annen og mye bedre konsistens når den er laget i morter. Bearbeiding i morter gjør at smakene i den enkelte råvare beholdes bedre, og sammen med teksturen får en et utrolig fint smaksbilde. Prøv å lage pesto med morter, så gir du til gjestene dine og ser hvilke reaksjoner du får, hehe..

Et morter er et uunnværlig verktøy på baren når det kommer til å lage deilige cocktails med en intens smak og aroma. De har i nyere tid funnet opp noe som heter muddler, men har du et morter så er det mer nyttig og allsidig. Ved å bruke et morter kan man frigjøre smak og aromaer fra ingrediensene som brukes i diverse cocktails og drinker, og dermed forbedre smaken. Oh, yes I love it!! Altså Mojito uten å ha behandlet råvarene riktig er ingen ekte Mojito!

Med et morter kan en presse ut alle forskjellige smaker og oljer fra de ingredienser det måtte være. Dette bidrar til å gi en enda deiligere smak til drinkene. Når man bruker morteret handler det ikke om å bruke det vilt og voldsomt, for det vil ikke gi gode resultater. Det skal heller brukes rolig, hvor en med rolige og kraftige trykk presser saftene og oljene ut av ingrediensene. Dere vil bli overrasket over hvor gode drinkene kan bli med de rette verktøyene. Dette gjør seg virkelig på sommeren!

Det er mange andre cocktails og drinker som forbedres med bruk av et morter og skaper et mer komplekst og mer nyansert smak som kan imponere både gjester og deg selv med å forbedre din cocktail-lageevne, haha..

Anyways, til slutt.. selve årsaken til at jeg ønsket meg morter, det hva mitt morter vil bli mest brukt til, nemlig å pulverisere eggeskall (tar bare sekunder) som jeg gir til plantene mine, som dere ser på bildene. Da særlig tomatplanter og chilli. Eggeskall er en fin måte å tilføre kalsium til jorda. Tomatplanter spesielt er veldig glad i eggeskall, god boost med kalsium det! Kan selvsagt også kastes i komposten eller i bokashi. Gir veldig god jord.

Jeg ser innimellom i medieoppslag at det skrives om hvordan matpriser og så videre i Sverige har blitt så dyrt at det nesten ikke lønner seg dra dit for å handle. Javel, dette morteret kjøpte jeg på Strømstad Senter til 69 kroner. Med det hadde jeg som ufør praktisk talt spart inn hele reisen. Når jeg da hadde kjøpt noen kilo kjøttdeig, ei flaske vodka og røyk så hadde jeg spart hundrevis av kroner. Og det er ikke alt som ble kjøpt, beklager avsporingen, men det er ikke bare mat som en trenger som er billigere i Sverige, men mye annet, blant annet morter som gjør mat og drikke bedre og plantene gladere, som igjen gir bedre frukter.

Les også: «Flere grunner til å IKKE kaste eggeskall!».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#morter #mat #drikke #krydder #drinker #eggeskall #planter #chilli #tomat #sverige #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Jeg har morter🤗 En hvit en i porselen. Slik de brukte i apotek. Der hadde vi mortere i mange forskjellige størrelser, og i gamle dager ble de brukt daglig som verktøy i produksjon på laboratoriet. Så jeg er egentlig nødt til å ha en morter😅 Artig at du framsnakker morteren👍

      1. Morderen er veldig effektiv. Da jeg pulveriserte eggeskallene viste det seg at morteret var enda mer effektivt enn jeg trodde. Prossessen var gjort på sekunder 😜👍🏾

    2. Nå kom jeg på jeg har morter i oliventre Egentlig ganske lekker. Må prøve å lure den frem igjen. Takk for tips 😊

    3. Jeg har en liten tass i marmor (fikk i gave). Den er helt utmerket til å pulverisere tørket sopp og bruke det som smakstilsetning 😋

      1. Visste du at det er plass til 1000 pulveriserte fleinsopp i en filmboks, altså de 24 eller 36 bilde-filmene vi brukte i fotoapparat før. Nå vet du dét 😂

          1. Skulle gjerne funnet noen her i Drammen som liker å plukke sopp, jeg har prøvd meg noen ganger, men det beste soppøyet får man etter å ha gått sammen med noen. Jeg elsker sopp, synes det er helt nydelig!

    4. Herlig å se at du gir plantene eggeskall. Det gjør min datter også, og der havnet min store marmormortel for noen år siden. Brått ble det enkelt å knuse eggeskall. Og plantene stortrives. Jeg brukte den jo aldri, så nå bidrar jeg med eggeskall. Skyller og legger til tørk hver gang jeg baker brødene mine. Da blir det jo et snes skall, og det kommer godt med. Har to i messing. En bitte liten og en i mer normal størrelse, som jeg heller ikke bruker lengre, men står mer eller mindre til pynt og samler støv.
      Ble overrasket over prisene de har kommet opp i. Heldig for deg som dro utenlands og fant en.

    5. Då me dyrker ein del krydderurter sjølv, er morteren heilt uunnværleg, så det har me hatt så longt tilbake eg kan hugsa. Altså, mor dyrka og krydderurter, så det med morter, har eg fått inn med morsmjølka 😊.
      Me har fleire morterar, men då me har arva, eller fått i gåve, så har eg ikkje hatt peiling på pris, så vart litt sjokka av prisane du oppgav.
      Einerbær, er eitt must i viltgryte, og då er det greit med morter. Det er ein heilt annan smak på dei når dei er knust, enn om ein bruker dei heile. Det går og ann å riste dei, som ein gjer med pepper.
      Einerbær kan absolutt anbefalast som smakstilsetning i div gryter. Om ein sanker ein neve eller to når ein går forbi ei buske, så er det gratis, og ein slepp å betala 25 – 30 kr for eit glas på butikken 😜.
      Ellers er det ikkje så verst å la knuste einerbær trekke i vodka over natta. Då får ein ein god shot 😊, for dei som er glad i litt sære smaker. Eg liker det.

      1. Tro meg, jeg er enda sjokkert over prisene.. og det er ganske urettferdig at noen kan sitte med flere mortere, mens andre må dra til Sverige for å få seg sitt første 🤪

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg