Tåpelig å kaste eggeskall!!

Jeg kaster ikke eggeskall, snuppen min gjør det, man da hender det at jeg henter dem opp av søpla igjen. Nå skal dere få vite hvorfor, men først til noe jeg leste i dag, som ga meg inspirasjonen til dette innlegget.

Jeg leste faktisk at eggeskall er med på prosessen å bleke klær. Altså en legger eggeskall i en vaskepose og har denne posen i vaskemaskinen sammen med klærne. Flekker skal, etter sigende, forsvinne, og klærne skal bli hvitere. Så dette ville jeg ikke gjort med kulørt vask, men med hvitvask. Det kan jo ikke skade å forsøke, det skal ihvertfall jeg. Vi spiser mye egg her i huset, så da blir det mer enn jeg trenger til det jeg vanligvis bruker eggeskall til.

En annen ting jeg har lest er at du kan spise eggeskall. En maler skallet slik at det blir så å si pulverisert. Så kan en tilsette det i maten sin. Skallet må jo selvfølgelig være rent, så kok skallene i noen minutter først for så bake dem i ovnen i rundt 10 minutter. Super måte å få i seg kalsium og eggeskall smaker heller ingen verdens ting!

Det er også de som bruker eggeskall i maten til sine hunder om de er dårlige i magen sin. De pulveriser eggeskallet og strør det over maten, og det sies at etter et døgn eller så er hunden bedre. Jeg har ikke prøvd dette, jeg har brukt kylling og ris som har fungert. Men dette med eggeskall er jo kjekt å vite, og jeg tenker, fungerer det på hunder så fungerer det vel på mennesker også?

Når vi snakker medisinsk effekt så er det også slik at eggeskall er naturens bandasje. Altså, membranen, den hinnen som er inne i egget, skal ha en legende effekt på sår og kutt. En tar denne hinnen og legger over skaden hvis en feks har kuttet seg med en kniv eller noe på kjøkkenet eller whatever..

Bestemoren min brukte eggeskall i blomsterbedene sine. Ikke pulverisert, men knuste egg, biter strødd. Brunsnegler som er myke dyr har problemer med å klatre over disse, så da holder de seg unna (Ehh..) Og katter liker heller ikke å tråkke på eggeskall, så da bæsjer visstnok ikke katter i blomsterbedene.

Så til noe jeg skal gjøre nå. Nemlig bruke noen tomme, nesten hele eggeskall til minipotter. Her bruker man eggeskall hvor bare øverste delen av skallet er knekket av, så kan man fylle resten med blomsterjord. Her er det også praktisk å ha eggene i kartongen slik at de står støtt. Legg et plantefrø eller to i hvert eggeskall. Det vil spire. Når planten har blitt så stor at det er på tide å flytte, kakker en bare i bunnen av egget for å få hull, og så flytter man hele stasen over i større potte eller rett i jorda.

Så til hva jeg fast bruker eggeskall til. Jeg har eggeskall i jorden til plantene mine. Da særlig tomatplantene. Det er nemlig slik at tomatplantene gjerne har problemer med å takle vekten av de voksende tomatene, så for å unngå at planten kneler på grunn av vekten så tilsetter man eggeskall i jorden. Planter får næring (kalsium) og vokser raskere av eggeskall, så strø gjerne knuste eggeskall rundt om i blomsterbed i hagen, ha i jorden i potter og så videre.

Altså skjønner dere nå hvorfor jeg mener det er tåpelig å kaste eggeskall?! Jeg er sikker på at det finnes enda flere nyttige ting å bruke skall til enn hva jeg har nevnt her.. påskepynt til eksempel. Da kan man pynte med egg først, og når påsken er over så kan en ha skallet i jorden til tomatplantene sine.

Legg gjerne inn kommentarer i kommentarfeltet her om du har prøvd noen av disse triksene, si hva du mener og hvordan det fungerte hos deg. Har du andre bruksområder og tips om eggeskall? Fortell!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#eggeskall #egg #tips #triks #råd #bunnytrash #bunny

11 kommentarer

Siste innlegg