Levende stein.

Haha.. så morsomt!! Jeg kom over et bilde av en liten gul blomst som skulle ifølge omtalen være meget spesiell. Jeg skjønte ikke med det samme hva som var så spesielt, det så ut som en liten hestehov eller løvetann for meg, eller Tusenfryd, men så oppdaget jeg at blomsten vokste direkte ut av en stein.. tilsynelatende.. for disse små sukkulentene ser ut som steiner. De kalles for «Levende stein» eller «Lithops» og er sukkulenter.

Disse steinlignende sukkulentene (lithops comtonii) er bare hjemmehørende i Sør-Afrika, hvor de har tilpasset seg tørkelignende miljøer. Når «Levende Stein» blomstrer, viser den en hvit eller gul type tusenfryd.

Plantene er små, og kan lett forveksles med småstein. Er det ikke blomst på den så kan man rett og slett ikke se at dette er en plante. Hver plante består bare av ett par blad som er svært sukkulente. Ofte vises bare toppen av dette bladparet over bakken. Et sterkt lysfilter med en farge lik terrenget de vokser i, gjør at artene er vanskelige å oppdage. Bare i blomstringstiden, med de store gule blomstene som dukker opp mellom bladene, er de lett synlige.

«Levende stein» kommer fra ekstremt tørre og sterkt lyseksponerte steder i det sørlige Afrika. De kan faktisk dyrkes som stueplanter, men er svært vanskelige i kultur.

Blir dere ikke litt lamslått av planteriket forunderlige verden? Det blir jeg!

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#levendestein #lithops #sukkulent # #bunnytrash #bunny

12 kommentarer
    1. så sjukt tøffe blomster! sånne skulle jeg gjerne sett i virkeligheten. ville jo vært helt magiskt å oppleve denne blomsten på nært hold. 😍🌱 Stilig! alltid moro å følge med på bloggen din. så mange fancy planter du finner. ❤️ Jeg som elsker eksotiske planter ble veldig facinert da jeg fikk se denne!

      1. Sikkert sett denne mange ganger uten å vite det. Den må liksom blomstre for at man skal skjønne at det er en plante. Snål, men morsom.. og litt søt da 😜🐰

          1. Skal begynne å blu flinkere å se hva dem har av sukkulenter og kaktuser når jeg er innom blomsterforhandlere. Jeg har lyst på en Kaninøre, og det hadde jo vært moro med et par av disse også 😜🐰

              1. Hehe.. kan bli litt mye planter på bloggen. Jeg legger jo ut en plante hver morgen, det har jeg gjort i 4 måneder i strekk, hehe.. i tillegg til et og annet innlegg innimellom om mine egne spragler og annet som vokser 🤪😂🐰

                  1. Vel.. både enig og uenig.. har fulgt med hos deg, og jeg hadde ikke klart å ha de kassene rundt omkring. Hodet mitt blir stresset av sånt. Jeg har en krok på kjøkkenet til spirer og stiklinger, og planter på balkongen slik at det blir en liten oase der. Selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt mer, men da måtte vi bodd større.

                    1. hehe, nei. heldigvis skal jo alt dette ut etterhvert. men jeg elsker nå å ha masse planter rundt meg. det hjelper på humøret når alt annet er kjipt og vanskelig. men selvfølgelig, det er ikke for alle.

                      1. Jeg har samme greia. Derfor starter jeg hver dag ute på balkongen i min egen lille oase 😜 nå tror jeg jaggu de hvite spraglene mine begynner å spire 😳

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg