Kongen av Masdevalliaene (Orkidé).

Kongen av Masdevalliaene (masdevallia veitchiana), også kjent som ‘Veitchs Masdevallia’, er en orkideart av slekten Masdevallia som finnes i naturen i nærheten av Machu Picchu og nærliggende områder i Peru. I nevnte områder er den er også kjent som ‘Gallo-Gallo’ som betyr «hane» etter den hanelignende røde kammen, kam og blomsten.

Lenge ble denne orkidéen ansett som en nasjonalskatt i Peru, og det heter seg at ‘Kongen av Masdevalliaene’ skal ha blitt dyrket av inkaene for århundrer siden, som da kalte planten for ‘Waqanki’.

Kongen av Masdevalliaene er stor, terrestrisk, med oppreiste blader og liker seg høyt oppe. Den finnes i en høyde på mellom 2000 og 4000 meter, da særlig rundt Machu Picchu i Peru. Der lever den i bratte steinete skråninger dekket med gress og busker. Den trives i full sol, men med bladene beskyttet av gress og sine rørformede dekkblader. Disse bladene er tykke blad som blomstrer om våren og forsommeren med en oppreist, 39 til 44 cm lang, enkeltblomstret blomsterstand. Blomsterstanden bærer to enkle rørformede dekkblader og et enkelt oppblåst eggformet blomsterblad med de langvarige blomstene holdt langt over bladene.

Den nokså ujevne fargefordelingen skyldes tilstedeværelsen av små lilla hår på begerbladene som gir blomsten et prismatisk visuelt aspekt. Sett på front med lyset bak deg, er fargen symmetrisk. Denne arten har oransjerøde blomster dekket av et mønster av små lilla hår som skaper en slags iris når blomsten beveger seg i brisen. Blomstene er veldig store, cirka 5 cm i bredden og hele 15 cm i høyden. Store flotte blomster!!

Kongen av Masdevalliaene er en utmerket plante for både nybegynnere og erfarne dyrkere. Den vokser raskt og er ganske spektakulær når flere blomster blomstrer sammen, vanligvis mellom vår og sommer. Den foretrekker et kjølig, fuktig sted (iht til temperaturene i Peru), men krever, som de fleste orkideer, godt lys for å blomstre konsekvent. I dårlig lys har blomsterstilkene en tendens til å være svake, noe som får blomstene til å henge. Foretrekker dagtemperaturer fra 15 til 25 grader celsius og vil tåle lave kveldstemperaturer under 5 grader. Perfekt for Norge på sommeren!! Plantene vil fryse, så forsiktighet bør utvises i tider med sterk frost eller kuldegrader.

Dessverre importeres Kongen av Masdevalliaene sjelden. Snakk med blomsterforhandlere i ditt område. I handel omtales den gjerne for ‘Tropical Sunset’. Den forplantes imidlertid ganske enkelt både fra frø og ved deling. Plantene vokser veldig kraftig og har en rhizom som de tykke, smale bladene utvikler seg fra. Denne rhizomen kan deles for å lage nye planter med klumper på minst fem til ti blader per divisjon. Denne orkidéen har blitt brukt mye for å lage mange orkidé-hybrider pga sin karakteristiske oransjerøde farge.

Jeg ønsker meg denne!!

Les også om «Den Østlige Dronningen av Sheba (Orkidé)»

Les mer generelt om Orkidé her:

«Orkidé».

Andre spesielle orkidéer:

«Naken Mann Orkidé»

«Frynsete Orkidé»

«Svøpt Baby Orkidé»

«Apeansikt»

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#kongenavmasdevalliaene #veitchsmasdevallia #gallogallo #waqanki #tropicalsunset #orkide #bunnytrash #bunny

26 kommentarer
    1. Jeg er egentlig ganske glad i orkideer. Eneste jeg får til her i huset.. Av og til.. Inntil jeg klarer å glemme dem 😛 Pen denne også 🙂

    2. Vakker blomst med et majestetisk navn 👑 Selve blomsten minner litt om noe Walt Disney kunne ha laget i en av sine filmer 😉 Ha en fin dag 🤗

    3. Jeg tror du burde begynne å jobbe som blomster guide, for jeg må innrømme at jeg sjelden har møtt en som finner frem så mange flotte og totalt for meg i hvert fall, ukjente arter.

      1. Er det noe som heter blomsterguide? Dette jeg driver med er for egen læring, hjemmeskole. Man leser seg opp om en plante, tar notater og skriver ned (repeterer) så blir det et innlegg å gå tilbake på. Fin måte å lære på 🐰 og artig å se hva som er «der ute» 😜

    4. Har du “skjult deg” fra topplisten? Jeg ser deg ikke. Og ikke så jeg noen innlegg i feeden heller, så nå begynte jeg litt å lure 😮

      1. Ja, er det ikke rart. Plass nummer 100 hadde 12 sidevisninger og folk tror blindt på den lista, at Bunny hadde færre enn 12 sidevisninger. Jeg gir dere opp altså som sjekker sidevisninger på Topplisten 😂🐰

        1. Blåøyd, dum og naiv vettu 🤪 Stoler på alle🙊🙄🫣Ja-ja, du så i alle fall at vi fant veien inn til deg likevel da 🤗 Selv om du var bortevekk 🙂

          1. Prøvde å forklare litt om dette i et innlegg her om dagen, faktasjekk om topplisten, hehe.. ja du, og tre fire andre bloggere fant frem. Det er vel strengt tatt dere som besøker meg uansett, som jeg sa til en annen blogger tidligere i dag, for de fleste på topplisten er det kun de på denne listen som betyr noe. Veldig ekskluderende egentlig, både ovenfor bloggere som ikke er på denne listen av ulike årsaker, og andre lesere. Men det er også fakta at det er kun bloggere som er på listen som sjekker listen, selv om hele greia er en illusjon. For alt du vet så skulle du selv kanskje vært på toppen av listen i dag. Innlegget ditt om edderkoppen var helt konge, man levde seg skikkelig inn i det, haha 😜🐰

            1. He-he, takk for det 😀 Ja, jeg har hatt noen edderkoppopplevelser som får selv MEG til å le i etterkant. Men det er blodig alvor når det står på. 😮

              1. Jeg selv ble hoppende GLAD da jeg oppdaget en liten nusselig edderkopp hjemme i leiligheten her om dagen. Håper den blir STOR og tar seg av hva som ellers skulle prøve komme seg inn her av ekle insekter og denslags 🥰🐰

    5. Fin blomst, for all del, men det jeg lurer på, er hvorfor du er vekk på dagens bloggliste??
      (Nå er jo ikke jeg av de kjappeste til å sjekke den listen, så spm. har etter alt å dømme blitt spurt av flere, men non the less, altså.. *hehe*)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg