Julen da ribba så ut til å bli totally fucked!

Tirsdag 19/12 postet jeg et blogginnlegg med oppskrifter på julemat, blant annet pinnekjøtt, lutefisk og ribbe. Da det var skrevet og jeg postet det i bloggens facebook-gruppe og matgruppa, så skrev jeg i ingressen følgende: «Skal du ha ribbe på julaften? Bruker du frossenribbe? Da anbefaler jeg å ta den opp av fryseren nå». Så gikk jeg selv og tok juleribba vår opp av fryseren og slengte den på kjøkkenbenken. Jeg tenkte ikke mer over dét før dagen etter.

Yupp, da stod jeg der da og irriterte meg over hvor hodet mitt hadde vært. For jeg hadde jo tatt ribba opp av fryseren flere dager for tidlig, og også anbefalt leserne av bloggen å gjøre det samme. Jeg undret meg også over disse anerkjente matbloggerne, toppbloggere og velkjente kokker som hadde klikket ‘liker’ på innlegget mitt uten å bemerke at jeg hadde anbefalt å ta opp ribba flere dager for tidlig. Hvorfor sa ingen noe? Vel, jeg kunne ikke hive ribba i fryseren igjen, så da rutet jeg like gjerne svoren. Men jeg ventet til fredag før jeg krydret med salt og pepper.

Tabbene skulle deretter bare fortsette. For da julaften kom så skjedde det mer. Siden vi i år hadde ganske liten ribbe hadde den derfor mer enn god nok plass i en ildfast familieform. Så jeg slengte ribba i formen, med en klump aluminiumsfolie og en skvett vann under, og aluminiumsfolie over, og satte den til damping på varmluft 250 grader i én time.

Etter en time skal aluminiumsfolien over fjernes og temperaturen settes ned til 200 grader. Jeg fjernet aluminiumsfolien, men glemte å sette ned varmen. Dette oppdaget jeg ikke før etter ytterligere en time. Da var svoren allerede ganske brun, den ildfaste formen hadde sprukket, og fettet dryppet og sprutet alle veier. Jeg satte varmen ned til 185 grader, og lot det bare stå seg til.

Medisterkaker, ertestuing, julepølse og så videre ble ordnet til. Rørt tyttebær ble satt på bordet. Mandelpoteter ble kokt, og en himmelsk saus ble laget. Jeg visste at selv om jeg hadde fucket til ribben, så er jeg, om jeg får si det selv, helt rå på å lage de beste sauser. På den måten kan jeg redde inn de største fadeser. Ironien er at jeg hadde ikke fucket til ribben, den hadde riktignok bare fått «poppet» svor litt hist og her, men det var nok til oss. Selv om ribben hadde fått et par timers «hard medfart», så var den altså aldeles nydelig. Og da sammen med alt dette andre, og min himmelske saus, hadde vi store problemer med å klare slutte spise. Dermed ble det slik at da vi skulle åpne julepresanger litt senere, så var til og med dét en tung aktivitet, haha..

Julaften ble knallbra, julematen var digg. Men jeg hadde da altså greid å ta knekken på den store ildfaste formen min som jeg bruker til å lage de beste måltider. Sånn er det når man bruker slik form istedet for bakke, og har på 250 grader i to timer, når sådan form egentlig ikke skal brukes varmere enn 220 grader. Dermed var det ut i går for å finne ny ildfast form, av de største, for allerede nyttårsaften skal vi ha gjester her, og da skal jeg jo lage en av mine signaturretter. Den retten kalles «Siste måltid», og er perfekt til nyttårsaften. Blir spennende å lage da det er en stund siden sist, og vi både har fått ny ildfast form til tusenlappen og ny komfyr siden sist.

I dag er det lutefisk som står på menyen. Med masse stekt bacon, ertestuing og mandelpoteter til. Jeg gleder meg masse, for jeg har ikke spist lutefisk på et år, og jeg elsker lutefisk. Snuppen min derimot har tatt med seg masse uvaner fra barndommen og er slik at det er en del mat han har bestemt seg for å ikke like, uten å ha prøvd, og uten villighet til å prøve. Så til han blir det hjemmelagede medisterkaker. Det er synd for han, men heldig for meg, kanskje blir det da litt lutefisk til meg i morgen også.

Hvordan julemat har dere spist hittil i jula? Har dere koset dere? Mye digg å putte i hølet, ikke sant?!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#jul #julemat #ribbe #juleribbe #lutefisk #bunnytrash #bunny

16 kommentarer
    1. He he, det er betre å opp ribba for tidleg, enn for seint 😜. Då får den berre nokre ekstra dagar til å møyrne.
      Lutefisk er snadder, og me er i “same båt” i så måte. Kjerringa har og bestemt at hu ikkje liker det, så det verte den eine gongen i året. Enten pitte litje julafta, eller litje julafta.
      Ellers brukar me pinnekjøt på julafta, kalkun fyrste dag, og ribbe på aendag, men i år vart den byta ut med heimelaga fiskegrateng, grunna ribba tinte for seint, så då verte det ribbe i dag 😊.
      I morgon verte det julelapskaus 😊.
      Nyårsafta verte og endra i år, då verte pinnekjøtet byta ut med hjortegryte.
      Ildfast form til tusenlappen 🤔?
      Det høyrdes dyrt ut 🤔. Eg trur me betalte ca helfta for Rosendahl si. Ja, om du ikkje gjorde som oss då, og kjøpte eitt sett med tri størrelsar. Då enda me og opp rett under tusenlappen.

      1. Når man ikke kan slenge seg rundt og kjøre til et sted hvor de er rimeligere til samme kvalitet så måtte det bli det beste alternativet her i området, skal jo ha gjester i helga. Livstidsgaranti, så whatever, for meg en investering. Den beste maten jeg lager bruker jeg ildfast form 😜🥰🐰

    2. God romjul 🙂Godt maten ble reddet iallfall. Hva er hemmeligheten med din fantastiske saus?
      Jeg fikk en enorm overraskelse. Nydelig kålrabi. Fikk en genuin lykkefølelse faktisk. Som du skjønner, ikke vanlig her. Da ble det endelig kålrabistappe til ribbe, med poteter, gulrøtter, blomkål og brokkoli 🙂 Jeg nøt tilbehøret. Sånn er det her 🙂

      1. Har jeg ikke røpet hemmeligheten, så blir jeg nok ikke å gjøre det heller. Jeg starter ned smør og mel ihvertfall, hihi.. Jeg elsker kålrabistappe. Skal også prøve søtpotetmos med chilli til julemat. Har dilla 😜🐰

        1. Smør og mel er en bra start 😹😹 Klarer ikke riktig å bli glad i søtpotet uansett hvordan jeg prøver den. Kanskje prøve med chili om du syns det er godt 🙂

    3. Hvis jeg kan få komme med et lite råd, ja om jeg ikke får lov, gjør jeg det likevel 😂😂 for du gjør jo som du vil om du følger det. Tar du opp ribben for tidlig, bare krydre den. Den blir kjempegod, hvis den får godgjøre seg et par dager. Og når du damper den, ikke sett ovnen på 250 for det er helt unødvendig. Den skal dampes, ikke stekes og da trenger du ikke så høy temperatur. Selv bruker jeg 200 grader en time, før jeg fjerner folien og da har den blåst seg fint opp. Hilsen gammel husmor, ikke stjernekokk 😃

      1. Hehe.. jeg endrer ikke på noe som gir perfekt resultat. Det skjer bare ikke, at jeg glemte meg av denne gang var et uhell, men ikke verre enn at ribba gikk fra terningkast 6 til 5 😜

    4. Jeg prøvde noe nytt i år, nemlig Ribbestek, og det var relativt vellykket. Kjøpte den vakumpakket bare et par dager før julaften, og tok den ut å krydret den etter alle kunstens regler 4 dager i forveien. Hadde ikke stekt Ribbestek før, og hadde den nok litt for lenge i ovnen så den ble tørr. Fikk masse ribbefett, så da ordnet det seg allikevel. Skal ha det samme på nyttårsaften, og jeg har nettopp krydret den å satt den i kjøleskapet. Ønsker dere begge en fin torsdag og jul 🎅🏼

      1. Det du beskriver er Ribbenstek. Jeg trodde også en gang at det het Ribbestek, men det er altså en N’ der og dette er Ribbe, familieribbe, uten ribbedelen. Veldig godt, men nødvendigvis ikke bedre enn ribbe, kanskje bare litt dyrere. Viktigste er og kose seg, og riktig god jul til deg også 🥰🐰

        1. Sammenlignet med kg prisen på ribbe hos Meny og hos OBS så sparte jeg noen kroner. Godt var det nå i alle fall. Jeg har sett at det brukes både Ribbenstek og Ribbestek på nettet, og jeg gikk ut fra at den uten N var det norske ordet 🤔

          1. Ribben, med N er riktig. Er ikke Meny og OBS de dyreste stedene å handle? Jeg bruker stort sett bare Kiwi XL, men dropper innom steder som Spar og Extra om de har noen knallgode tilbud på bestemte varer. OBS har vi ikke i nærheten, og Meny ligger i helt feil bydel.

            1. Meny er definitivt det dyreste stedet og handle, men jeg syntes at OBS har greie priser. I alle fall på Lillestrøm hvor jeg handler. De hadde i alle fall samme pris på Ribbensteken som Coop Xtra som ligger rett nedenfor meg. Handler mest hos sistnevnte, både for at det er nære og at jeg sparer noen kroner 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg