Grønn Edderkopp Orkidé.

En leser spurte meg tidligere denne uken om jeg hadde noe kjennskap til denne planten. Og når jeg får oppgitt ord som «edderkopp» og «orkidé» i samme setning, så MÅ jeg jo bare sjekke det ut med en eneste gang!

Caladenia dilatata, ofte kjent som edderkopp-orkideen med grønnkam, derav navnet, og denne er art av blomstrende planter i familien Orchidaceae og er endemisk i det sørøstlige Australia. Den har et enkelt blad og en enkelt gulgrønn blomst med rødlige striper og forekommer i Victoria Sør-Australia og Tasmania.

Caladenia dilatata er en terrestrisk, flerårig, løvfellende urt med en underjordisk knoll og et enkelt blad som er 6–13 cm langt, 6–8 mm bredt med røde flekker nær basen, men som ofte tørkes av blomstringstiden. En enkelt gulgrønn blomst med rødlige striper bæres på en blomstrende stilk som er 20-35 cm høy. Begerbladene og kronbladene har brune eller gulaktige, tett kjertelformede, trådlignende spisser som er 5–15 mm lange. Det dorsale begerbladet er oppreist, 3,5–5 cm lang og 2–3,5 mm bredt med en hengende spiss.

De laterale begerbladene er 3,5-5 cm lange, 3–4 mm brede nær basen og deretter avsmalnet til trådlignende spisser. De laterale begerbladene er parallelle med hverandre eller krysset. Kronbladene er 2–4 cm lange, 1,5–2 mm brede og buer nedover. Labellumen er 13–17 mm lang og bred, grønn nær basen, gradert til hvit med en mørk rødbrun spiss. Det er fire eller fem par tynne tenner 4–5 mm lange på sidene av labellum og fire tett overfylte rader med calli opp til 1,5 mm lange i midten av labellum. Altså denne orkidéen får blomster som ligner veldig på edderkopper!

Blomstring skjer fra november til januar.

Blomsten til denne orkideen lukker seg etter pollinering og danner en papiraktig kapsel. Gule, brune eller svarte frø på størrelse med støv produseres i kapselen, som tørker og åpner seg ved modenhet, og frigjør millioner av frø som spres av vind eller vann. Imidlertid spirer frøene kun ved infeksjon med mykorrhizal sopp, og veldig få frø modnes til fulle planter.

De langstrakte tuppene på blomsten produserer seksuelle lokkemidler og tiltrekker seg pollinatorer, der pollinatorene (gjerne veps) tror blomsten er en hunn. Insektene tiltrekkes ofte av blomsten med forestillingen om å kopulere med den, haha.. lettlurte mannfolk!!

Denne hadde vært kult å ha, det heter seg også at edderkopp orkidéer kan bekjempe edderkoppfobi, altså frykt for edderkopper. Det hadde jo vært hyggelig å hjelpe noen å bli kvitt slik en unødvendig frykt, både orkidéer og edderkopper er kult liv!

Les mer om Orkidé her: «Orkidé».

Spesielle orkidéer: «Naken Mann Orkidé», «Frynsete Orkidé», «Svøpt Baby Orkidé» og «Apeansikt Orkidé».

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#grønnedderkopporkide #orkide #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. 😲 Wow. Den var råstilig.
      Det er vel tvilsamt om den vil trives her på traktene, men det hadde vore kult å hatt “eit lass” av dei, i parkprosjektet mitt 🤩.

    2. For en vakker blomst. Og jeg må bare si at jeg gleder meg til hver gang jeg skal inn å lese bloggen din for å se hvilke spennende blomster du presenterer

      1. Takk det er hyggelig, jeg synes det er spennende å lære om planter. Da Heg startet konseptet ved årets start så leste jeg om tre-fore planter hver dag. Det har dabbet litt av, men det blir fortsatt én plante om dagen her i bloggen. Nå må jeg bruke litt tid også på plantene her hjemme. Her er mange spirer og stiklinger som vokser, og så har jeg bestilt frø til hvite spragler og håper virkelig de kommer en av de første dagene til uka. Riktig fin dag til deg 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg