Fremmedfrykt..

«Jeg kjører ikke gjennom sentrum i byen der jeg bor på kveldstid – med vinduene nede. Det har jeg ikke nerver til» skriver denne eldre herren i sitt siste innlegg på bloggen sin, og jeg tenker at da er han redd, fryktelig redd, og det har han nok veldig god grunn til. Jeg får vondt av han. Jeg skjønner og forstår at denne mannen har nok sett opplevd og erfart en del. En del som ikke er bra, for å si det mildt. Kanskje har han som meg stått med kniven mot strupen, overfalt og angrepet av fremmede, heldig å ha sluppet unna med livet i behold.

Så har vi på andre siden en kvinne som omtaler denne mannens uttalelser, og påstår han hater fremmede. Dette fordi han forteller om sin oppvekst, han forteller at han vokste ikke opp i en kultur der knivstikking og ran var vanlig, og han vanker ikke i miljøer der sånt hører til dagens dont. Han mener seg å kunne si – for for sin egen del, og mange andres – at knivstikking er fremmedkulturelt.

Knivstikking er blitt nærmest en selvfølge som hverdagslige oppslag i dagens nyhetsbilde. Mandag denne uken døde et eldre ektepar på Otta, etter knivstikk. Notodden, Stavanger, Trondheim. Søker man ‘knivstikk’ og ‘Norge’ så får man side opp og side ned med artikler og hendelser. Deriblant en rett utenfor balkongen min her. Søker man ‘spiss gjenstand’ så får man enda flere, og la oss ikke glemme ‘machete’.

’Machete’ er interessant. Et ord jeg aldri hørte i min oppvekst. Jeg var faktisk godt voksen da jeg hørte det ordet første gang. Egentlig tror jeg ikke at jeg hadde hørt om ‘machete’ før etter innvandringskrisen i 2015.

«Machete er et større redskap som blir brukt til kutting og oppdeling. Bladet er vanligvis 50-60 cm langt, og gjerne ikke mer enn 3 mm tykt. Det vanligste bruksområdet for en machete er å kutte seg gjennom tykk vegetasjon».

Tykk vegetasjon på Karl Johan i Oslo? På Solli plass? På Haugenstua? Machete i Bergen sentrum, Stavanger sentrum, Trondheim sentrum, Drammen sentrum, Kristiansand sentrum, Fredrikstad sentrum og så videre. Dette vil ingen ende ta. Gjør søk selv om dere virkelig ikke har fått med dere!

Jeg vil påstå at machete har opphav fra fremmede kulturer, at den er importert fra ukultur med opphav fra ikke-vestlige land. Denne gjenstanden har aldri vært vanlig i norsk kultur for å «kutte seg gjennom tykk vegetasjon» i norske byer, i bakgater, gågater og togstasjoner.

Når eldre mennesker uttaler at de ikke engang tør kjøre bil med vinduene nede så burde man kanskje vise litt omtanke for hvordan mennesker har det i vårt land. Livredde for kniver og macheter, livredde for å bli skadet og drept. Traumatiserte av opplevde hendelser.

Så har vi da noen som heller velger å henge ut denne eldre mannen som vettugt nok velger å kjøre med vinduene igjen i eget nabolag, et nabolag jeg ikke ferdes alene på kveldstid, henge han ut som en hater. Mannen sier han har frykt for kniver, spisse gjenstander og macheter, så blir han hengt ut som hater. Fremmedhater!!

Jeg har også fremmedfrykt for macheter, jeg har fremmedfrykt for mennesker som bærer kniver og macheter, jeg har frykt for de stedene der det er bygget et aggressivt parallellsamfunn hvor de bærer macheter, jeg har frykt for å bli en del av denne «vegetasjonen» som er «bruksområdet» machetene i Norge kuttes gjennom. Hvis dere leser om macheter i Norge så er det ikke ris eller korn det er snakk om!

Jeg har frykt for disse fremmede gjenstandene. At slike som deler denne frykten som jeg har, at de skal bli beskyldt for å hate fremmede mennesker, dét er en hatefull ytring det. Det å forfølge menn for å henge dem ut én etter én som hatefulle og fryktelige mennesker for at man ytrer sin frykt, det viser meg en rød tråd at kvinner som dette hater menn. Uansett er det stygt, direkte ondskapsfullt å ta andres frykt og traumer og fremstille det til omverdenen som hat mot mennesker.

Jeg tenker det er greit å si at både denne eldre herren som er blitt omtalt, meg selv, og flere med oss hater indoktrinerende ideologier, voldelig klankultur og grusomme handlinger som knivstikking og drap, dét står vi for. Å frykte farlige voldelige ideologier er vettugt og fornuftig slik jeg ser det. Men å si at noen hater mennesker på grunn av dette, dét er hatefullt!

Konfronter ditt eget hat!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#hat #frykt #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Så eineg, så eineg.
      Dei der hatefulle i……, eig ikkje verken empati eller forståing for andre folk.
      Dei trur sjølv at dei har det over for deisse kriminelle elementa, men dei veit ikkje kva det er. Dei har berre lært at det er slik dei skal meina og seia, men veit ikkje kvifor.
      Eg hadde ein onkel som hadde machete. Ein flott ein, med elfenbeinskjefte. Han kalla den for banankniv, då han kjøpte den ein plass dei låg og lasta bananer, på tidleg 50-tal. Dei brukte slike til å kutte ned bananklasane. Han hadde den som souvernir.

            1. He he. Hugser ein gong, eg hadde hengt samekniven i beltet, og skulle på telt/fjelltur, og måtte innom ein butikk i Stavanger sentrum før eg for. Då eg kom ut frå butikken, stoppa ein politibil, og vinduet rulla ned, og ei røyst sa, “hei Vingen, veit du ikkje det er ulovleg å bera kniv på offentleg område?”
              Kniv, sa eg, eg har då ikkje kniv.
              Å sa han i bilen, kva kallar du det som heng i beltet ditt?
              Arbeidsreidskap svara eg 😂.
              God tur, og skitt fiske, fekk eg til svar.

              1. Ja, du sier noe.. jeg har gått med kniv jeg også, men da har jeg også hatt teleskopstang og sluker i sekken. Det handler jo om hva dette verktøyet skal brukes til. «Å kutte seg gjennom tykk vegetasjon» er liksom noe annet.

    2. Behøver ikke kniver engang. Var ute på tur med hunden min, liten dachs. Ble overfalt på en sykkelsti av fem unge menn/gutter. Sykkelstien gikk ned bak noen blokker , skogholt. Er stille der på kvelden..De pratet gebrokkent norsk, men feite hore klarte de veldig korrekt å uttale. Ble dyttet frem og tilbake i en liten ring av 18 til 20 ish åringer som lo seg imellom. Pratet utenlandsk om noe mens jeg fremdeles Ble fortalt at jeg var ei feit høre. Det føltes som en evighet en varte nok ikke lenge, kanskje et par minutter …. jeg vet ikke. Jeg fikk tak på hunden min og løp når de stoppet for å le av noe.

      1. Dette stakk meg i hjertet, fælt at du måtte oppleve det, men slik er det, og det er bra at noen sier det høyt, deler sine historier, for en annen fæl side med disse overgrepene er at mange mener vi skal holde kjeft om dem. Takk for at du delte ❤️

        1. Veldig godt skrevet. Jeg er som den eldre mannen… som blir hengt ut som “hater” om man uttaler sin frykt.
          Det er trist å vite at de etter oss får et ødelagt land. Hjerte mitt gråter 😥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg