Forglemmegeisøster.

Forglemmegeisøster (Brunnera macrophylla) dukket opp på et bilde i går da jeg logget meg inn på sosiale media. Forglemmegei er en av mine favorittblomster av våre viltvoksende planter her til lands, og det gikk opp for meg at jeg har ikke laget noe eget innlegg her på bloggen med forglemmegeisøster. Ikke helt riktig tid av året å snakke om denne blomsten, men samtidig jo.. her på nettet er det alltid koselig med slike nusselige søte små blomster. Selv om de blomstrer i mai – juni.

Forglemmegeisøster kommer opprinnelig fra Kaukasus, og er en hardfør, markdekkende klumpplante som blir 30-50 cm høy. Grunnbladene er store og hjerteformede, 5-10 cm brede og litt ruhåret. Bladene oppover stilken er mindre og mer ovalformet. Små, himmelblå blomster med gult svelg sitter i luftige klaser i toppen. Minner om forglemmegei-blomstene. Etter hvert når bladene vokser seg større blir blomstene mer skjult. Formering kan skje ved deling om våren og høsten. Planten trenger litt tid på seg for å blomstre på nytt. Frør seg selv. I handelen finnes planter med hvite blomster, andre har brokete blader i hvitt og grønt, og noen har også sølvfargede blader med grønne bladnerver.

Forglemmegeisøster klarer seg i de fleste jordtyper. Trives aller best i moldrik, jevnt fuktig jord, i halvskygge-skygge, da varer blomstringen lenger. Jo mere sol, desto større vannbehov. I full sol kan bladene bli mindre pene utover sommeren. Klipp av visne blomster for å begrense spredning av planten siden den kommer med en god del frø.

Veldig fin bunndekkeplante, til rabatter med vandrende skygge, under busker og trær, og i en stor krukke ved inngangspartiet. Den største forskjellen på Forglemmegei og Forglemmegeisøster er at førstnevnte har langsmale, ru, finhårete eller nesten snaue blader, mens sistnevnte søster har store hjerteformede blader.

Les om «Forglemmegei».

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#forglemmegeisøster #forgetmenotsister #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Snodig navn, men jeg ser jo at det er et søsken…… ikke helt like! Kunne jo teoretisk sett het ….bror, jeg har nemlig lært at gutter er lyseblå, hihi…..! Veldig fin denne her også – selv om jeg er såååå glad i forglemmegei! klem 🙂

      1. Jo sant… men jeg tror den er søster fordi den er fyldigere og har hjerteblader og dermed blir sett på som mer jentete.. mens Forglemmegei er mer pusete og dermed guttete, haha.. 😜🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg