Flittiglise.

Straks februar, og februar er tiden for å så frø som trenger litt lengre tid enn andre planter, gjerne planter med frukter, som tomat (allerede sådd), aubergine, paprika (allerede sådd) og chilli (allerede sådd), for å nevne noen. Det er også tid for å så enkelte planter, og i dag vil jeg nevne Flittiglise.

Flittiglise (impatiens hawkeri) er omtalt som en gledesspreder, fordi hun vokser flittig som tar seg godt ut både innendørs og ute i store potter om sommeren. Hun kommer originalt fra Ny-Guinea og Salomonøyene og beriker nå oss med masse blomstring i mange forskjellige farger, fra hvit til rosa, cerise, lakserød, lilla og også tofarget.

Flittiglise blir 25–30 cm høy, og får nydelige blomster som blir 4–5 cm i diameter. Flittiglise kjøpes med fordel på senvinteren eller tidlig på våren for å få en god start innendørs som potteplante. Betraktes som en ettårig plante, men kan også overvintre, så vær snill med Flittiglise, så er hun snill med deg.

Flittiglise trives veldig godt inne, men også ute i sommermånedene. Om sommeren får hun rikelig med blomster, og den blir utrolig vakker når den plasseres i store potter. Plant gjerne flere i samme potte sammen med eføy eller Muehlenbeckia axillaris, så får du en herlig samplanting som kan stå i halvskygge til skygge.

Flittiglise er også en takknemlig plante å potte om, noe som gjør at du kan ha den både som potteplante innendørs og voksende ute. Tenk på at du ikke må være for ivrig når du planter ut flittigise, ettersom planten er svært følsom overfor frost.

Flittiglise trives best med en lys plassering, men ikke i direkte sollys. Til røttene trives Flittiglise aller best i sommerblomstjord og når den vannes rikelig, omtrent hver tredje dag. Tøm ytterpotten for eventuelt overskytende vann. Gi Lise næring en gang i uka fra april til september, så trives hun godt og blomstrer lenge. Plukk av visne blomster fortløpende, så får knoppene mer energi.

Altså her handler det om kjærlighet og omtanke. Frø selges hos blomsterhandlere nå, steller du Lise godt, vil hun belønne deg med mange praktfulle blomster og lang blomstring.

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:  Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#flittiglise #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Jeg synes det er koselig når du snakker om blomster av ulike slag. Jeg er IKKE noe blomsterperson selv, dreper alt jeg kommer over (ikke med vilje) og har sluttet å ha blomster pga at jeg ikke er noe grei med dem. MEN, jeg synes det er fint å se på hos andre, og det minner meg veldig om mamma, som hadde masse blomster og snakket OM og TIL dem. Man skal snakke med dem for å få dem til å vokse 🙂 Flittiglise har jeg hørt om. Og mamma hadde flere 🙂

      1. Det er med planter som oss mennesker, veldig forskjellige, og de gjør mye med hjemmet, både ute og innendørs. Jeg er helt sikker på at det finnes noen som er perfekte for Herr og fru Frodith 😜🐰 å snakke til planter, joda du kan også blåse på dem, de trenger hva vi gir fra oss, og vi trenger hva dem gir fra seg 🥰

    2. Vi har klart å ha orkideer litt lenger enn andre planter. Så derfor har jeg likt dem ganske godt 😀 De trenger jo nesten ikke vann. Vi er like ille med vanning både jeg og Hr Frodith, så ikke noe hjelp å få der 😀 I dag skal jeg til søsteren min. Kanskje jeg skal kjøpe en blomst til henne. HUN kan 🙂

      1. Orkideer er en av favorittene mine, jeg har kjøkkenvinduene fulle. Kanskje istider som novemberkaktus, julekaktus og påskekaktus er noe for dere. Vannes sjelden, blomstrer på vinteren når dere er hjemme, sterke intense Frodith-farger. Veldig vakre uten lange pigger som man stikker seg på, hehe.. kos deg hos søster 😊

    3. Jeg har aldri hatt Flittig Lise selv, men moder’n hadde det og i forskjellige farger. Tror jeg skal holde meg til de grønne plantene, som ser ut til at jeg klarer å holde liv i 😉

      1. Slik tenkte jeg lenge, men når man lærer litt om planter så finnes det en del som trenger tilpasset samme stell som de eventuelle grønnplanter. Det er jo veldig stas når de blomstrer 🥰

    4. Kjærlighet og omtanke bør jeg vel ha nok av å øse over en FlittigLise, men….. tror jeg må ønske meg grønne fingre til jul, jeg! Liker denne blomsten – har brukt den noen ganger på grava til mamma, der klarer den seg bra (sikkert fordi det ikke bare er jeg som vanner der…)…. her derimot, not….! Skulle hatt noen blomster som var selvstellende, jeg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg