Flamingoblomst.

Så var det denne artige planten med lekre, blanke blader i flere forskjellige farger som ble dagens plante her på bloggen. Jeg skriver artig fordi jeg har en slik selv som jeg fikk i gave for tre år siden, min første og eneste. Den er like fin i dag og blomstrer hele tiden. Det som er, er at flere har bommet på denne, og trodd den er kunstig, nettopp fordi den holder seg like fin, og at den har et voksaktig utseende. Yupp, dagens plante er nettopp flamingoblomsten, en populær plante som pynter opp i stadig flere norske hjem da dens popularitet bare øker og øker.

Flamingoblomst (anthurium andraeanum) er en tropisk plante som trives best på et relativt solrikt og varmt sted med høy luftfuktighet. Den tilhører myrkonglefamilien, er robust og enkel å lykkes med og finnes i mange forskjellige (cirka 400) varianter og farger. Blomstene på min er lys rosa.

Flamingoblomsten stammer fra de tropiske regnskogene i Sør-Amerika. På våre breddegrader egner den seg kun som innendørs potteplante, men til gjengjeld er det en potteplante som sjelden tar pauser, men gir vakre og robuste blomster året rundt i mange år hvis den får riktig stell. Det er heller ingenting i veien for å ha den ute midtsommers, på veranda, balkong eller sådan. Bare ikke la den være ute når det bikker under 14 °C liksom.

Flamingoblomsten er en hybrid som er dyrket frem for å få et bestemt utseende. Opprinnelig var blomsten, altså blomsterstanden i midten, ikke det fargesterke høybladet, gul, men gjennom hybridisering har den utviklet seg til å harmonere mer med høybladene. Resultatet er jo superbra, da dette er en omtrent like lett plante å ha med å gjøre som feks fredslilje, og den er skjønn da.

Siden flamingoblomsten er en tropisk plante, trives den best på et relativt solrikt og varmt sted med høy luftfuktighet. Den trenger vann én til to ganger i uken, og det anbefales å la jorden tørke opp litt, men ikke helt, mellom hver vanning. Ettersom høy luftfuktighet er viktig, har jeg lest at det anbefales å dekke til jorden med et lag med mose. Mosen bør deretter dusjes regelmessig, slik at den holder seg fuktig. Dette bidrar også til rikere blomstring. Dette har jeg aldri gjort selv, min blomstrer som bare dét. Den kan gjerne få litt blomstergjødsel en gang i måneden om våren og sommeren, slik at den vokser og trives best mulig i den sterkere solen og det varmere klimaet. Om vinteren har den ikke behov for gjødsel.

Trives best i luftig og porøs jord og skal plantes dypt, helst i en høy potte. Blomsterjord er en passende jordtype. Det heter seg at den trenger bare å pottes om annethvert år, om våren. Min er tre år og jeg har ikke pottet den om før, men tenker annenhvert år er lurt likevel. Så jeg skal potte min om nå snart, tenker kjøpe jord neste uke.

Artig fun fact er at opprinnelige viltvoksende flamingoblomster i Amazonas kan få blader med diameter på opptil to meter, som brukes som paraply. Den er også en fin luftrenser, som fredsliljen.

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:  Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#flamingoblomst #bunny #bunnytrash

7 kommentarer
    1. Takk for innlegget, her var mye nyttige tips jeg skal prøve, jeg har hatt min i over 3 år nå uten å få nye blomster på den 🙂

        1. Ja pottet om i fjor. Den ser fornøyd ut ellers, kommer med nye blader, men altså ikke blomst. Enda 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg