Derfor bør dere spise sjokolade!!

Husker dere for litt siden at jeg postet et innlegg hvor jeg spurte dere lesere av bloggen om hvilken sjokolade som er deres favoritt?! Det kom faktisk en del svar, og det liker jeg. Når man skriver blogg så er det veldig kjekt med kommunikasjon og feedback, så jeg er alltid veldig glad og takknemlig for dere som kommenterer. Det skal dere vite!

Anyways, resultatet av spørreundersøkelsen viste at den store sjokoladefavoritten blant dere som leser bloggen var Stratos. Nummer to ble Troika etterfulgt av Melkesjokolade som nummer tre.

Jada, de fleste synes sjokolade er veldig godt, derfor kjøpes og konsumeres det veldig mye. Men her får dere flere grunner til at dere bør spise sjokolade:

Sjokolade hjelper deg å slappe av!

Yupp, det har seg altså slik at sjokolade har denne effekten på mennesker. Det finnes en studie på dette, og den er gjengitt i Journal of Psychopharmacology. Der dokumenteres det at de som spiser sjokolade føler seg roligere enn de som ikke spiser sjokolade. Det har seg nemlig slik at kakaobønnen består av stoffer som har en gunstig effekt som reduserer engstelse, og som også skal kunne bedre det mentale funksjonsnivået.

Sjokolade kan bidra til vektreduksjon!

En annen grunn til at man bør spise sjokolade er at den kan hjelpe deg å gå ned i vekt om du føler at du trenger det. Her snakker vi i hovedsak om den mørke typen sjokolade, med prosentvis stort innhold av kakao, den er med på å redusere inntaket av kalorier. Kakao inneholder nemlig stoffer som hindrer enkelte fordøyelsesenzymer å virke, slik at fett og stivelse fra annen mat man spiser, ikke blir absorbert i mage og tarm. Det finnes en studie på dette, men akkurat denne studien er derimot ikke bekreftet av flere studier, men mye tyder altså på at dette er tilfellet.

Sjokolade gir bedre humør!

Jeg kan fortelle videre at sjokolade er rik på magnesium, som løfter humøret og minsker oppblåsthet/væskeopphopning i kroppen.

Sjokolade får oss til å smile!

En britisk studie viser at bare synet av sjokolade får kvinner til å smile. 60 prosent av kvinner rangerer sjokolade som det som gir dem mest glede og får dem til å smile. Faktisk bringer sjokolade lettere frem et smil enn ens egne venner, nære og kjære. Prosenttallet for menn er over 50 så konklusjonen er at bare synet av sjokolade får fram smilet hos mennesker.

Sjokolade kan hjelpe mot smerter!

Det er faktisk bevist at sjokolade har en liten merkbar effekt på smerter. Dette er en faktaopplysning som har medført at noen forskerne advarer mot å spise sjokolade for å døyve smerte, fordi for mye sjokolade kan bidra til vektøkning.

Sjokolade er bra for synet!

Forskere har funnet at de som spiser mørk sjokolade er bedre til å gjenkjenne forskjellige gjenstander på fargede bakgrunner, samt å se hvilken retning små gjenstander beveger seg i. Det er flavonoidene som er årsaken, og jo mørkere sjokolade, jo mer av stoffet.

Sjokolade kan beskytte mot solbrenthet!

Kjekt å vite sant? For nå nærmer vi oss slutten av vinteren, deretter kommer våren og så sommeren, og jeg spå en virkelig het, lang og solfylt sommer! Igjen er det flavonoidene i kakao som er årsaken. Det heter seg at å drikke varm sjokolade er enda gunstigere. Varm kakao med mye flavonoider hver morgen i tre måneder, er bevist at gjør en mindre utsatt for skader fra UV-stråler.

Sjokolade er bra for hjertet!

Flere studier, denne gjengitt i Journal of Nutrition, viser at en liten mengde sjokolade reduserer sjansen for hjertelidelser. 25-50 gram sjokolade i uka, altså en stor plate i måneden, reduserer risikoen for hjertesykdom med 32 prosent (sammenlignet med de som ikke spiser noe sjokolade). Forskjellige typer flavonoider fungerer som antioksidanter, og er også med på å frigjøre nitrogenoksid, som er med på å utvide blodkarene og lar blodet strømme friere.

Videre kan jeg nevne at mørk sjokolade kan også være gunstig for kolesterolnivået, samt at det senker blodtrykket, forhindrer svangerskapsforgiftning – og at en får kviser av sjokolade er bare en myte som faktisk nå er bevist ikke stemmer!

Har du spist sjokolade i dag, eller skal du nyte sjokolade i kveld? Det skal jeg, kan du gjette hvilken?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#sjokolade #favoritter #fakta #bunnytrash #bunny

12 kommentarer
    1. Jeg spiser sjokolade bare på fredag og lørdag………! Men jeg eeeelsker det, så – det er ukas viktigste dager, hihi! Du skal vel da spise (hmmm… prøver lissom å huske hvilken som er din favoritt)….. jo, det er jo Kina! Det koser du deg med idag! 🙂

    2. Ahaaa det vil altså si at eg med god samvittighet kan rydde bort (<–Spise opp!) de 4 platene med kokesjokolade 70% eg har i skapet etter julebaksten!?? JuHuuu Da skal eg kose meg med det etter trening i morgen…Det er meldt snøstorm her og hva er vel bedre enn sjokolade da!? Eg er veldig svak for Japp eg….Kan, om eg vil glefse i meg en stor en…for ikkje å snakke om en skikkelig fersk og seig Toblerone…OMG!
      Kos deg Bunny 🙂

      Klem Vibbe 🙂

      1. Ja, hvis du ikke er som andre jeg kjenner som spiser alt på én gang når en først har begynt 😜 Liker både Japp og Toblerone, de ligger på øverste halvdel av topplisten, men ikke på de helt øverste plasseringene. U 2 🐰 klem 😘

    3. Å sjokolade er godt, ikke sjokolade is, men sjokolade. Men vet du jeg er en som spiser kinder maxi, du vet de små barene. Å jeg elsker sjokolade

      1. Ååå jeg elsker sjokolade is!! Dessverre er det slik at jo lysere sjokoladen er desto mindre sunn er den. Hvit sjokolade har ingen av fordelene dom er nevnt i innlegget 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg