Den nye snacksen i skolene!

Dere kan tro jeg ble stor i øynene da jeg kom over denne saken, og selvfølgelig, jeg kunne ikke bare holde meg til overskriftene, jeg måtte lese mer, hellige kaninmåne, jeg er glad jeg ikke er barn og går på skole i Australia eller Wales, for der har de altså nå insekter i skolemenyene.

Såvidt jeg skjønner det så snakker vi her om 1000 australske skoler, samtidig blir et pilotprosjekt utført ‘as we speak’ i Wales. Altså er det slik at insektmat nå skal normaliseres via barna. Jeg har tidligere lest og fått med meg at gærningen Bill Gates driver (les:) produksjon av syntetisk kjøtt og ønsker derfor at oksekjøtt, kalvekjøtt, altså kjøtt fra kyr skal tas fra vanlige folk – som Norges statsminister Jonas Gahr Støre ville sagt det. Men dette er nytt for meg, i en viss grad, og det er ikke tull. Tusen skoler i Australia faktisk. Forvandlingen av menneskets kosthold fra kjøtt til insekter er i gang. Dette normaliseres sakte og jevnt. Vi snakker «insektschips».

Denne «snacksen» eller «chipsen» markedsføres som «sunn» og «miljøvennlig». Det er blitt uttalt at dette dyttes på barn fordi i motsetning til voksne så er barn mer åpne og mottakelige, det er særdeles mye lettere å få barn til å «interessere» seg og prøve ut den slags «mat». Ved å normalisere dette blant barn først, tror man at voksne etterhvert vil følge.

Men det som jeg synes er hårreisende når jeg leser videre er at barna ikke en gang vet, eller ikke skjønner hva de spiser. Det er noe med det. I en video blir de spurt hva det smaker… «eeeh.. crickets?» Vi snakker sirisser og melorm.

I tillegg til de 1000 skoler i Australia pågår det altså et prosjekt i Wales ved fire barneskoler der de jobber med å implementere eller indoktrinere nye kostholdsendringer. Her er det University of the West of England i Bristol, som står for prosjektet i Wales. Angivelig er det slik at ved å innføre syntetisk kjøtt og insekter i kostholdet så vil det beskytte klimaet. Sammenlignet med kyr er dette klimabeskyttende. Dette skal redde verden fra klimakrisen, som de kaller det.

Jeg minnes noen bilder som en venninne postet på Facebook da hun var på ferie i Thailand. Der satt hun og spiste grillede gresshopper/sirisser som snacks i stedet som popcorn. Så dette er innført flere steder før Australia og Wales. Og jeg personlig er jo åpen for å teste det meste. Men jeg er ikke for at kyr skal bli forbudt mat, og jeg synes ikke noe om at dette hjernevaskes inn i skoler og påprakkes barn.

Jeg er for frivillighet, så i mitt hode hadde det vært bedre om de fikk dette inn i butikkhyller så kan de som ønsker kjøpe det. Er det godt så er det godt, da vil vel folk kjøpe det? Er det bedre en potetgull så er det det. Men syntetisk kjøtt i stedet for oksekjøtt blir det aldri snakk om for min del, fuck you Bill gates, og jeg tror nok at jeg uansett hvordan sirisser og melorm smaker så vil jeg nok foretrekke god gammel potetchips med chillikrydder rømmedipp.

Enn dere da? Lyst å smake?

Link: Daily Telegraph

Link: Peter Sweden Substack

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#skolemat #sirisser #gresshopper #melorm #crickets #syntetiskkjøtt #klimakrise #klima #skoler #australia #wales #thailand #bunny #bunnytrash

23 kommentarer
      1. De gjør så mye rart, vips så spiser mange tusen barn insekter og syntetisk kjøtt. Lurer på hvordan mennesker blir seende ut etter alt de skal ha oss til å spise drikke og injisere?

        1. Helt sykt…og jeg blir ikke forfær om neste forsøkgruppa bli de eldre, som dessverre ofte må ta til takke med det de får servert på sykehjemman.. Og utseende? Ja når de vanlige næringskildan bli bytta ut, må det jo gi seg en eller anna form for utslag til slutt, kan ikke skjønne anna..

      1. Det er mine tanker, vet ikke om dem blir tvunget akkurat, men lurt kan man si. Man vet jo at de fleste av oss ikke føler oss vel med å spise slikt. Så da blir det feil tenker jeg. Skulle gjerne likt å sett reaksjonen på folk hvis dette hadde handlet om edderkopper 😂

    1. Uff, neitakk – men så sleipt å prakke det på ungene….! Enig med deg – vi får få lov til å velge sjøl, syns jeg! Kommer nok til å fortsette med potetgull med salt jeg, hihi…..! Og heeeelt vanlig kjøtt! 🙂

      1. Det er en del som ikke reagerer på dette, lurer på hvordan situasjonen hadde stilt seg om det var edderkopper det her var snakk om. Potetgull med chillidip, yeeey 😜👍🏾

    2. Foretrekker kjøtt som er kjøtt og snop som ikke er lagd av insekter. Lurer på om dette kommer inn i skolen som noe elevene selv skal kunne lage…

      1. Det var en som skrev følgende til meg nå: Denne type kjøtt (det finnes burgere og pølser av dette også) må inn i kostholdet vårt dersom alle skal fortære like mye kjøtt som vi gjør nå, siden det ikke er bærekraftig, ja faktisk umulig, å dyrke nok fór til å avle opp nok storfe til å dekke behovet.

    3. Det står om døyparen Johannes, at han levde av grashopper og villhonning, så å ete innsekter er jo av gamal dato.
      Derimot å lure ungane til å ete dette, er ei lite fin handling.
      Dei skulle ikkje fått noko anna å ete sjølv.
      Om eg ville prøvd det? Tja, kanskje. Eg har ete så mykje rart, at det kan hende.
      Ein gong eg skulle på fisketur, vart kjerringa krutsint på meg 🤣. Hu syntes eg hadde litt lite mat med meg, så eg svara at der var jo fisk i vatnet. Ja, sa hu, men det er jo ikkje sikkert du får så mykje. Ja ja, svara eg, då er der nok av hoggorm der oppe, så eg vil nok ikkje svelta ihjel, og då tente hu på alle 12 sylinderane på ein gong 🤣 🤣 🤣.

    4. Det skal jo ikke lures på ungene !!!!!!Prøve kan jeg gjøre, tenker jeg. Jeg velger selv om jeg vil kjøpe mer. Men syntetisk kjøtt vil jeg ikke ha noe av. 🙂

      1. Haha.. helt enig med deg. Som en voksen person så kan jeg ta det valget å teste ut hvordan insekter smaker, men å indoktrinere barn med dette synes jeg ikke noe om. Og det syntetiske kjøttet, jeg håper rett og slett noen setter fyr på de laboratoriumene/fabrikkene som driver på med denslags.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg