Delikat søtpotetmos!

I går spiste jeg søtpotetmos for første gang i mitt liv, såvidt jeg vet. Synes du det er rart at jeg ikke har spist det før? Utdanna kokk og greier, haha.. det er nok veldig mye jeg aldri har spist før, og jeg elsker smake og prøve nye ting.

I går var snuppen min og jeg invitert til 17.mai champagnebrunsj (bilder). En kjempebra fest som varte over 12 timer. Yupp, hittil den beste festen i år. Anyways, der var det laget en stor buffet med mye forskjellig god mat, deriblant søtpotetmos. Den mosen, og baconsurrede dadler ble mine favoritter. Dette skal jeg kose meg med i sommer. Lage, spesielt når vi skal lage grillmat, uansett om vi griller laks, koteletter, pølser eller whatever. Den søtpotetmosen kan man ha til alt, vekk med potetsalat og vanlig potetmos, nå er det søtpotetmos som gjelder.

Her er oppskriften på søtpotetmos til 4 porsjoner:

– 4 stk søtpotet
– 2 ss smør
– 1 dl fløte
– salt
– pepper

Skrell og skjær søtpotetene i jevne biter. Kok dem helt møre i lettsaltet vann. Hell av vannet og mos søtpotetene. Tilsett smør og fløte og mos alt godt sammen. Smak til med salt og kvernet pepper.

Dette er liksom alt som skal til for å få denne smakfulle deilige søtpotetmosen vi fikk servert i går. Men den kan enda piffes opp litt mer om en ønsker, fløte kan byttes ut med creme fraîche, eller en kan blande fløte og creme fraiche. Noen dråper sitronsaft kan også gjøre seg. Og jeg vet at noen få korn Carolina Reaper chillikrydder fra Chilli Klaus vil være en skikkelig prikk over i’en. Oh yes..

Ved servering kan man også pynte mosen litt for å få den til å se mer innbydende og delikat ut, ha en skje med crème fraîche på toppen, litt grovkvernet, sort pepper, persille og for eksempel varme tranebær. Eller kanskje bare gressløk og bacon (se bildet øverst).
Er det flere som meg, som ikke har spist søtpotetmos før, så anbefaler jeg dere å prøve. Jeg syntes det var så digg at jeg bare måtte lage et innlegg om dette!
Bon appétit!!
.
🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#mai #nasjonaldag #norge #bunnytrash #bunny

2 kommentarer
    1. He he, der slo eg deg iallefall i noko 😂.
      Søtpotetmos har eg faktisk brukt å laga til grillmat i fleire år nå 😊.
      Einaste skilnaden på oppskriftene, er at eg bruker muskat, i staden for pepar. Så kverner eg heller pepar over etter på. Og då er det Confecta 5 pepar som gjeld.
      Men altså, søtpotetmos er sjukt godt 😊.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg