De beste kulinariske gourmetopplevelser fra A-Å!

Siden det var lørdag i går og egentlig skulle være fredag i dag, men at jeg ombestemte meg og heller tar fredag i morgen og søndag i dag, så ble det altså slik at jeg tradisjonen tro nå ligger i et deilig hav av puter på sofaen og bare slapper av med iskald solobrus og blogg. Jeg er så fornøyd med at de tragiske nyheter om den virkelige grusomme sannhet er fremkommet, noe jeg skrev om i forrige innlegg. Jeg sier ‘endelig’, for det er virkelig på tide, uansett hvor grusomt det er og hvor få som tar det innover seg, så var det virkelig på høy tid. Jeg tror livet blir litt bedre fremover nå, en hel del faktisk, men det gjenstår å se. Jeg er ihvertfall fornøyd med å hele veien ha beveget meg på den rette siden i dette, og jeg har stått på for menneskerettighetene og frihet for alle. Je må ha lov til å være fornøyd med akkurat dét, enn så tragisk det faktisk er. Virkelig tragisk!

Les: «Helt rått, tragisk.. men ENDELIG!!»

Så iom at jeg bare ligger her og nyter søndagen min og koser meg med blogg, så tenkte jeg at jeg kopierer en idé fra medblogger «Gryende» og deler mine matfavoritter fra A til Å. Må sies at dette umulig kan bli hundre prosent riktig, for det er så mye god mat i denne verden, og siden det er søndag så kan det være at jeg er litt sløv i tanken og ikke akkurat kommer på hvilken matfavoritt som er den ultimate ener under den respektive bokstav. Men jeg gjør mitt beste, so here it goes:

A: And, definitivt. Crispy Duck med Peking Duck Sauce, wok-grønnsaker og ris.

B: Biffsnadder med opphøgde poteter og grønnpeppersaus.

C: Chilli, en ingrediens som jeg elsker i veldig mange matretter. Carolina Reaper fra Chilli Klaus er mitt favorittkrydder.

D: Dumplins. Asiatiske Dumplins med diverse innhold, servert med koriander, friske grønnsaker og dipsaus.

E: Egg. Egg er genialt, kokt egg, stekt egg, omelett, eggerøre, hakka egg, pocherte egg, vafler og pannekaker. Eggerøre med røykalaks er storfavoritt fir tiden.

F: Fårikål, Finnbiff, Fondue. Hmm.. må jeg velge kun én så blir det Fårikål, så norsk er jeg!

G: Gratinert mat. Altså slike former elsker jeg, fløtegratinerte poteter, rotmosgrateng, fiskegrateng og sp videre. Jeg bruker å lage egenkomponerte former og har to som har blitt slagere som folk etterspør oppskrifter etter å ha spist her. Den ene er en form av hovedsaklig blomkål og bacon med hemmelig saus, og den andre er en kyllingfilet med mye annet godt og bører navnet «Siste måltid».

H: Hummer og hamburger. Må jeg velge én så blir det nok hamburger, selv om mat fra havet er det jeg liker best. Men det er noe med hamburger, særlig dagen derpå, hehe.. med bacon og ost!

I: Is, rett og slett. Da særlig sjokoladeis og softis med sjokoladepulver.

J: Jordbær, klassisk norsk med fløte og sukker.

K: Kylling er genial mat dessverre. Godt, kalorifattig, anvendelig. Jeg sier dessverre på grunn av høyproduksjonen, anabol foring og levekårene til kyllinger. Prøver ikke tenke på det, men kylling er likevel en favoritt.

L: Laks. Meget anvendelig og god fisk. Jeg går for eksempel aldri lei av sprøstekt laks godt krydret med sitronpepper, servert med pasta fusili og ostesaus. Lasagne er også alternativ under denne bokstaven, storfavoritt!

M: Mango! Dette er en frukt jeg har lagt min elsk på nylig. Disse makibitene med laks og mango er helt geniale. Mango til fisk, mango til.. altså nydelig frukt!

N: Nuggets er jo genial fingermat, enten det er kylling, svinekjøtt, ist, scampi. Veldig snart mat!

O: Ost, ost til alt og i alle former!!

P: Pizza ER en klassiker, hvilken er etter humøret, men alltid med masse ost!!

Q: Q, bare Q. Disse produktene fra Q-meieriene er absolutt best. Altså Q Sjokolademelg troner jo langt over alle andre varianter. Drømmelett fra Q er jo helt konge, spiser dip hver lørdag uten dårlig samvittighet, og den er like gid og om ikke bedre enn vanlig rømme.

R: Risgrøt/Riskrem – nostalgi rett og slett, men nydelig!

S: Sushi er jo en selvskreven ener hos meg, blir ikke lei. Spiser ikke så mye sashimi, men nigiri og maki elsker jeg, sukk..

T: Tandoori-retter, gjerne Tandoori mixed grill. Indisk mat er fantastisk, sørlig tandoori med kylling, scampi og lam. Himmelsk!

U: Urteost. Den fra Tine (dessverre fra Tine), den er nydelig god og jeg bruker den til pålegg, ost og kjeks, og det aller beste er slike lefser hvor du kan smøre dem med denne osten i stedet for snøfrisk, så kan du fylle ig rulle med laks eller kylling eller scampi eller sopp. Altså den osten er bare nydelig og anvendelig!

V: Viltgryte, haha.. jeg fikk ikke sagt Finnbiff på F sp da blir det Viltgryte på V. Altså, vilt er jo beste kjøttet, med en neve eller to med baconterninger og sopp i gryta, noen skiver geitost og skivet champignon attåt, servert med potetmos og tyttebær og/eller bringebærsyltetøy = perfekt!

W: Wok, Wraps, Worchestersaus, Waldorfsalat.. altså ingen av disse er egentlig favoritter, men kommer ikke på noe på W, sp jeg sier Wraps – la oss fylle den med laks og mango så blir det bra, hehe..

X: X. Den hemmelige ingrediensen er X, den som utgjør prikken over i’en når det gjelder kulinarisk gourmet-opplevelser. Jeg har noen slike til snuppen min sin store begeistring.

Y: Yum-Yum nudler. Jeg digger nudler faktisk, og den historien startet med de nudlene som heter Yum-Yum. En klassiker!!

Z: Zrázy. Altså kjøttkaker, ganske enkelt, bare det at dette er en polsk vri.

Æ: Ærfuglbryst, bernaisesaus og smørstekte småpoteter.

Ø: Østers og Ørret, elle melle.. østers!

Å: Jeg nekter å svare ål, så da velger jeg åtteren. Åtteren er en dessert av åtte eksotiske frukter. Disse åtte er Grenadilla, Kiwibær, Granateple, Pitahaya, Mangostan, Papaya, Litchi og Pasjonsprukt. Kutt de større opp i mindre biter på størrelse med de minste og dermed har du en eksotisk fruktsalat. Eller fres dette i en blender eller foodprossessor og vips har man en tropisk smoothie!

Kos dere!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#kulinarisk #eksotisk #mat #gourmet #bunny #bunnytrash

24 kommentarer

Siste innlegg