Del juleribba med noen!

Det er bare et par dager siden at jeg skrev med en kompis her på nettet og jeg sa til han at egentlig nå har jeg lyst til å bare deaktivere mine profiler i sosiale media, fjerne bloggen, slutte å lese nyheter og flytte inn i den berømte «bobla» som veldig mange ellers har bebodd i en årrekke. Bare leve i uvitenhet, ikke få med meg nyheter, ikke engasjere meg i noe som skjer, bare være i min egen lille egoistiske boble, se på NetFlix, lese gamle bøker, lukte på blomster og sole meg i menneskelig ignoranse.

Det hadde vært noe det, å ha evnen til å koble helt ut. Være en av dem som sier «næææ, er det sant?» «Det kan det virkelig ikke være», «det går da ikke an» og så videre. Dessverre hadde jeg nok ikke holdt en uke, jeg må få med meg hva som skjer, og jeg klarer ikke la være å mene noe om disse tingene. Det er bare slik jeg er, og bloggen er en fin måte å få utløp for alt dette, på godt og vondt.

Årsaken til disse tankene er alle disse ropene om hjelp jeg ser overalt nå. Det strømmer inn med Finn-annonser om dagen, folk skriver statuser og innlegg i grupper. Det er spleis overalt. Media skriver sine artikler. «Alle» sliter, og alle mener det er trist og fælt og alt det der. Det er jo det at julen nærmer seg som har gitt en ekstra oppsving hva rop om hjelp angår. Folk som sliter økonomisk spør om litt ekstra hjelp frem mot julen og nyttåret.

Enda tristere er det at politikere som Audun Lysbakken og hans SV skal liksom være godhetsposører oppi dette, men det er jo bare posering. SV roper opp om at de skal ta penger fra de rike og hjelpe de fattige, de skal liksom være de fattiges talsrør. For meg blir det helt absurd med alle ordene fra den kanten, vel vitende om hvilken gjeng SV faktisk består av. De er til eksempel det partiet på Stortinget med flest representanter som er tatt for svindel i boligpendler-saken, de er verstingene som har tjent grovt på utleie av privatboliger samtidig som de har hatt pendlerboliger i Oslo.

Altså i denne fattigmannssituasjonen befolkningen er havnet oppi nå så er vel det dummeste å legge sin lit til de som benytter enhver anledning til å jukse til seg midler fra fellesskapet. Svindle og stjele fra eget folk, oss som brødfør dem. Så har vi statsministeren og Arbeiderpartiet, dem vet vi jo gir flatt faen. SP likeså, de har vel dummet seg mest ut i det politiske landskapet siste året. De har jo null troverdighet.

Så ja, nå tigges» det fra alle kanter, og folk skammer seg over å måtte be om hjelp. Folk har lyst å grave seg ned, rett og slett. Veldig mange prøver å finne hjelp og være mest mulig anonyme for å skåne sine barn, familie, nære kjære. Det går bare ikke, det er så mange som sliter at man kan ikke gjemme seg.

Trenger man mat på bordet så trenger man mat på bordet. Trenger man reisepenger for å komme seg til familien, så trenger man det. Svært mange skriver at nå gruer de seg virkelig til jul, og vet ikke hvordan de skal få endene til å møtes. Mens andre igjen poster alt de lager av mat, all pynten de har kjøpt, haugevis av pakker og overdådighet. Noe som gjør det verre for de som sliter igjen.

Jeg får faktisk dårlig samvittighet selv, på tross av at jeg har regnet på det, og det ser ut til at jeg havner på fattigkassa selv snart. Jeg håper på et bra 2023, men det er ikke den retningen pila peker. Jeg sier det bare rett ut som det er jeg, jeg gidder ikke skamme meg for mine diagnoser og å være ufør. Det er stortinget og regjeringen som burde skamme seg her.

Noen gode samaritaner er det som trår til og hjelper andre, men mest er det godhetsposering. Godhetsposering gjør meg kvalm. Jeg vet ikke hvor mange som leser bloggen min som skjønner alvoret, men jeg postet et innlegg i går om situasjonen med dagens regjering, og noen av svarene, kommentarene jeg fikk, bar klart som dagen preg av hvor lite disse menneskene har forstått. Der snakker vi bobler i vakuum altså.

I en rapport fra forbrukerinstituttet Sifo står det at de med dårligst råd i mye større grad enn andre har måttet redusere forbruket sitt, også når det kommer til mat. Altså folk HAR IKKE råd til mat. Da hjelper det lite at regjeringen har lovet at barnetrygd holdes utenfor beregning av sosialhjelp, brillestøtte til barn, at sosialhjelpen prisjusteres opp med 3,4% fra neste sommer. Symbolpolitikk som er helt bak mål, det er helt koko.

Jeg leser i flere media at det er stadig økning i antall som legger ut annonse om at de trenger hjelp til jul, sammenlignet med i fjor. Samtidig er det mange færre som legger ut annonse om at de tilbyr hjelp til jul. Så her snakker vi en virkelig ond syklus. Aldri før har man sett en så rask og markant forverring av husholdningenes økonomiske trygghet. Rundt 150 000 familier har flyttet seg fra «utsatt» til «slitere», ifølge Sifo-rapporten. Det vil si at man ikke har bufferkonto og ikke klarer å betale alle regningene. Folk er fucket!!

Så til slutt det som provoserte meg til å skrive dette innlegget. Situasjonen tatt i betraktning, å vite om at utrolig mange sliter, så ser man i sosiale media noen som prøver å utnytte situasjonen faktisk. Til eksempel så jeg første gang i går, og på nytt i dag (repost) noen som prøver å svindle til seg penger i lokale grupper på Facebook. Ja, jeg har rapportert det. Det jeg snakker om er personer som oppretter spleis-innsamlinger:

«Hei, håper det er greit for admin at jeg legger denne her. Det er veldig mange i nærmiljøet som sliter for dagen. Høye strøm og matutgifter har tatt knekken på økonomien til mange som allerede levde på et minimum. Jeg har startet en «matkasse» spleis som håper på å samle inn 20.000 kr over de neste 2 ukene. Hvis noen vil bidra så så settes det pris på. Alle penger som samles inn, går til formålet. Pakking og utkjøring tas på egen regning».

Folkens, ønsker dere å hjelpe, finn en seriøs organisasjon som dere kjenner til som bedriver den slags arbeide og gi bidrag der. Ikke la dere lure av kyniske aktører og småsvindlere. Det er helt hjerterått hva enkelte kan få seg til. Selv kan jeg ikke bidra med så mye for tiden, men lutefisk og medister er innkjøpt. Satser på at vi får tak på ei ribbe også og noen mandelpoteter. Så kan vi invitere noen til å komme å spise sammen med oss.

Relatert: Hva skal vi gjøre med Støre?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#jul #økonomi #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Jeg får vondt i magen av alle som sliter enormt – flere og flere, og også i nærmeste omgangskrets! Jeg blir kvalm når Støre sier at han blir lei seg av å høre at arbeidere kjenner at lønna ikke strekker til! Jeg skjønner ikke hva som skal til for at det skal bli gjort noe – handlet straks og med tiltak som monner! Jeg skjønner ikke hva som skjer! Jeg er hjelper for noen få i min nærhet – det er godt å kunne bidra, men det er ikke sånn det skal være! Jeg blir kvalm av politikken om dagen (eller mangel på politikken)! Ja, det postes mye glam om dagen – men langt ifra så mye som før, heldigvis! Hva mer kan jeg si…………… pokkers opplegg!

      1. Pokkers opplegg er riktig!! Jeg bare måtte poste dette innlegget, for vi har faktisk en gruppe i samfunnet som påstår at dette som skjer ikke skjer. At det er en konstruert virkelighet som blir hauset opp av media. Nei, matkøeene er reelle de, flere må våkne fra boblene sine!

    2. Det er dessverre flere of flere som sliter denne jula og mengden av de som har behov for hjelp øker mens de som kan hjelpe minsker.
      Det henger ihop det, naturlig nok.
      Det er synd at det fins mennesker som ser sitt snitt til å bruke denne situasjonen til å svindle til seg penger.
      Jeg har selv samlet inn penger til formål, men da latt pengene gå rett til organisasjonen slik st de ikke skal være tvil om hvem som får pengene.
      Heldigvis har de fleste som gjør dette gode hensikter.
      Jeg har også «brukt» mitt eget firma for å samle inn og kjøre ut julegaver til alle som bor alene.
      Hensikten min var kun god, men det var likevel noen som mente at jeg gjorde det for å profilere mitt eget firma, noe som overhodet ikke var hensikten.
      Det sved såpass at det gjør jeg ikke igjen, så nå hjelper jeg heller på andre måter.❤️
      Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen.🌹

      1. Helt enig med alt du skriver her. Og hva gjør det om du profilerte eget firma? Jo mer suksess ditt firma får, desto flere kan du hjelpe. Tar jeg feil? Folket må jo hjelpe hverandre nå, politikerne vil jo ikke, og ingen gjør noe med det. Da har vi bare hverandre igjen.

        1. De fleste kjenner meg og skjønte at det var i beste mening, men det er jo likevel en del som hadde andre meninger om det og de kommentarene trenger jeg ikke å gjengi.😔
          Jeg kan likevel hjelpe på mange andre måter. 🥰Det er ikke alltid at penger er det viktigste heller. 🤗 I år må vi alle prøve å hjelpe noen som trenger det. Behovet er gigantisk.

    3. Eg skulle ynskja me hadde råd til å hjelpe fleire, men det begrenser seg sjølv, kor mykje to uføretrygda klarer å bidra med.
      Me får nok halda oss til dei faste me brukar å gi til, og som me brukar å dele med.

      1. Yupp, det er nettopp hva jeg har regna på, snart går det til helvete om man er uføretrygda. Må selge rompa mi på blindeforbundet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg