Dansende jenter.


Denne er jo rasende festlig da, ikke sant!?!!

Jeg klarer ikke finne et offisielt riktig norsk blomsternavn på denne, den har kanskje ikke det? Noen omtaler den som «Dansende jenter», så jeg går for det navnet, skal du søke den på nettet er det best å bruke det latinske Impatiens bequaertii. Men en finner ikke så mye likevel. Kanskje må man bruke andre søkemotorer enn Google og Safari?

Uansett, «Dansende jenter» er en sjelden art fra regnskogene i Øst-Afrika. Denne petite planten vokser bare en fot på tvers og blomstene er bare litt over én cm lang, bitteliten med andre ord, men den fortryllende formen disse har veier opp for det!

Kronbladene ligner en liten jente i et skjørt med utstrakte armer. De er hvite eller lyserosa. Blomstrer året rundt. Har flott bladverk i tillegg til blomst. Men jeg tror ikke jeg skal begynne å lete hos blomsterforhandlere, eller kjøpe frø på nettet. Såvidt jeg finner ut er alt av frø som selges falskt, det finnes ingen seriøse forhandlere som selger disse. Så da får det holde med bildene, og det faktum at plantene eksisterer. Skal man til Øst-Afrika kan man jo se etter denne, viser man fram bilde så vil det vel alltids være noen som kan vise vei, enten til en botanisk hage, eller noen kanskje har den i sitt hjem eller hage? Hvis ikke så er det ut i regnskogen, kan jo være gøy og spennende det. Hvis du spanderer reisen, så er jeg med, hehe..

«Dansende jenter» er en flerårig art som sporer og klatrer til omtrent 20 cm i hver retning, og roter uansett hvor den berører jorden. Den ser fin ut når den dyrkes i en hengende plantekasse, så blomstene kan beundres opp i øyehøyde. Blomstene er stort sett hvite, men tidvis myk-rosa, og har 2 gule «knapper» på kronbladene. De hjerteformede bladene er fine olivengrønne på toppen, og undersiden er vinrød, det samme er grenene. Dette er en ekte art, ikke en hybrid. Det er mulig at den kan krysses med noen andre Impatiens-arter for å lage nye hybrider. Slikt har ikke jeg peiling på, må sies..

«Dansende jenter» kommer fra et klima som er mildt året rundt, de skal ha det smellvarmt! Vi snakker, ut fra hva jeg kan finne fra 35 grader og høyere. Et sted fant jeg at trivselstemperatur er 45 grader, så jeg skjønner godt at vi ikke finner den her, at det ikke er noe poeng for blomsterforhandlere å dyrke, kjøpe eller selge den. Men det heter seg at der den kommer fra, og muligens på steder som Florida, rundt Mexicogolfen, Bahamas.. Cuba.. så vokser den godt innendørs i en liten potte. Som de fleste impatiens arter, foretrekker den filtrert lett og fuktig, godt drenerende jord. Over 40-50% luftfuktighet er best.

Er det noen her som har sett denne i virkeligheten, vært i Øst-Afrika eller noe?

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#dansendejenter #impatiensbequaertii #bunnytrash #bunny

5 kommentarer
    1. For en morsom plante! 😀 Har aldri hørt om den før. Naturen er så spennende og full av overraskelser som denne blomsten. Tror jeg må google litt for dette var gøy! Ha en super dag fine deg 🙂

    2. Shit, så fine! Har ikke sett dem live, nei! Har du sett Flueblom – det er en vill orkide som finnes i Norge – og den har jeg sett live noen ganger! Inn og google nå, Bunny 🙂 mitt bidrag til orkideserien din!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg