Da fattern ble funnet.

Det er heldigvis ikke ofte jeg tenker på den mannen, kanskje i dag er første gang i år. Jeg vet ikke. Det som skjedde i dag var en overskrift som fanget min oppmerksomhet. Jeg trodde pappaen til vedkommende hadde gått bort. Slik var det ikke, jeg bet på, slik jeg har gjort ved flere anledninger før når det har kommet slike dramatiske overskrifter fra den kanten. Pappaen til vedkommende lever, de har bare tatt farvel med han liksom. Sånn er dét.

Når jeg først hadde klikket meg inn så kunne jeg like gjerne lese, og da kom historien om pappaen som var sjømann og var lenge på havet av gangen. Historien om det håpet barn har, om at når far kommer hjem så vil han være edru, tilbringe tid med familien sin, at man har det fint sammen. Men som vedkommende beskriver, så ble det aldri slik..

Min barndom var et sant helvete preget av alkohol og vold. Det stanset aldri opp. Min far var sjøkaptein, og da han kom hjem var det samme greia hver gang. Eller faktisk, det ble bare verre. Det sitter sterkt i minnet da han fløy etter mamman min med øks, hun låste seg inn på soverommet mitt, og mens han økset soveromsdøren i fillebiter hoppet hun ut vinduet.

De ble skilt. Ved dom. Han flyttet fra nordnorge og til Svelvik. Fremdeles levde håpet om at ting ville bli bedre. I måneder og år holdt jeg meg unna, men så, fordi man er barn og ungdom, naiv og godtroende, så håpte man jo på, og trodde på, bedre dager. Så da hendte det at man reiste og skulle være hos han i ferier og denslags innimellom. Hver gang ble et riktig sant helvete.

En sommer ble jeg med ombord på lastebåten han var skipper på den gang, jeg ble plukket opp i Harstad. Han måtte jo være edru da. Hahaha.. båten kantret langt der ute i uværet, jeg sov og våknet med at jeg smalt i dørken, vann fosset inn ventilen på lugaren min. Jeg kom meg ut og tilbake til min stebrors lugar, han satt i sjokk i sin køye og så på vannet som fosset inn. Jeg fikk han ut, og vi klatret oppover dørken og kom oss ut på dekk der mannskapet, deriblant min far, hadde fått ut redningsflåten og var på vei avgårde. Jeg fikk stebror med meg og satt i redningsflåten i min lille våte blå underbukse og lo. Det var da jeg oppfattet at de var på vei til å etterlate oss at jeg gikk i sjokk. Derfor lo jeg. Stuerten ba meg holde kjeft flere ganger, og jeg lo.

Redningsmannskap kom, og vi ble hentet inn til Fedje utenfor Bergen. Vi ble der den natten og noe utover dagen, så kom frk Johansen og hentet oss og fikk oss til flyplassen. Slik havnet vi i Svelvik, og helvetet var i gang igjen. Uten annet enn de klærne jeg fikk tildelt på Fedje tasset jeg en tid rundt i Svelvik alene. Inntil den kvelden jeg kom ut av soverommet en kveld og skulle lage meg ostesmørbrød. Fem ostesmørbrød ble stekt i ovnen til osten var smeltet og jeg var på vei til soverommet igjen. Da plutselig stod et monster av en mann foran meg, han tok tak i halsen min og kastet meg veggimellom på kjøkkenet før han lå over meg og kvalte meg. Jeg vet ikke hvordan jeg kom meg unna, men jeg fikk låst meg inn på et rom. Etter en tid turte jeg gå ut igjen. Ostesmørbrødene satt enda fast i kjøkkenveggene. Jeg fikk på meg klær og sko og rømte avgårde.. det tok mange uker før halsen min og kroppen ikke var blålilla, og enda lengre tid før jeg kunne puste ordentlig.

Underlig nok, mange mange år etter flyttet jeg selv til Svelvik og Drammensområdet. Da satt min far inne for nokasranet, og han skulle sitte inne en god stund. Dessverre ble han tilbudt å delta i et nytt prosjekt, en type alternativ soning. Dermed ble soningstiden hans relativt mye redusert. Hadde litt med han å gjøre en periode, men slike folk endrer seg ikke. Så siste årene hadde vi ingen kontakt. Jeg var innom sykehuset en gang han lå der, med noen ukeblader og en dabradio liksom..

For noen år siden døde han. Han ble funnet i en blodpøl på sitt eget bad. Det var noe med omstendighetene og han ble obdusert. Han hadde angivelig ingen ytre skader. Pussig tenkte jeg, hvor kom alt blodet fra? Han hadde psykedelisk narkotika i blodet, enda mer underlig da mannen hele sitt liv var fullstendig anti-drugs. En sånn type anti som kan gå løs på folk som har brukt noe. Han hadde ikke noe røyk i leiligheten, en mann som hadde røyket hele sitt liv, ingen kontanter, som han alltid brukte ha. Mobiltelefon til lading hadde bare et par ubesvarte anrop, da fra min søster i nordnorge. Ingen anrop fra hans kjæreste gjennom mange mange år, og han hadde ligget død over en uke. Jeg bare synes det hele var merkelig, men aldri laget noen sak av det.

For meg var det en befrielse at han hadde forlatt. Han ligger nå i en umerket grav. Ingen poeng å ordne et eget gravsted hvor ingen vil stelle eller besøke.

Uansett, mitt poeng her. Jeg synes det er helt greit å kutte bånd og ta farvel med mennesker en har i livet sitt som er som han var. Det å håpe og tro, gå i samme felle igjen og igjen, slikt et helvete, det unner jeg ingen. En må kutte bånd skal en ha et godt liv selv, jeg ser ingenting egoistisk eller sådan i det. Det er når en kutter slike bånd en kan leve sitt liv, ta lærdom av hva som har vært, og bruke historien, erfaringene til å hjelpe andre som sliter under lignende situasjoner. Det er hva jeg mener ihvertfall.

Takk for du leste.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#bunnytrash #bunny

48 kommentarer
    1. Hei igjen 😊🌹🇳🇴👍
      Ja,noen gjør hva som helst for klikk,til og med «tar favel med pappa (en)» sin 🥱🫣

      Det er en veldig sterk historie du forteller,eg kan ikke forestille meg hvordan livet er for barn med rus og fyll som «normal» hverdag.
      Du er langt ifra egoistisk for å ta avstand å slutte å ha kontakt med folk som er skadelig for deg,å ta avstand og ikke ha noe med sånt å gjøre er det motsatte av egoistisk i mine øyne.
      Selv om eg ikke har hatt en så dramatisk oppvekst som det du har hatt så har det vært ting i mitt liv også som har ført til at eg har brutt all kontakt,det gjelder også nære slektninger.Det som er rart er at da avgjørelsen var tatt og kontakt var brutt så har livet mitt blitt veldig mye bedre.
      Eg tror at du har et godt liv no,og det skal du ha,du er en ok fyr i mine øyne 💐🦋
      Hilsen synskepeggy.

      1. Jeg trodde pappaen var gått bort, med en slik overskrift etter alle tidligere innlegg om pappaen så var det lett å tro.

        Livet blir bedre når en innser at å bryte bånd er det eneste riktige. Takk samme 😜 🥰🐰

    2. off helt grusomt å lese om ..har lest det før og synes fortsatt det er for jævlig…skulle så ønske jeg kjente deg den gangen så jeg kunne passa på deg ❤️ INGEN fortjener det du har opplevd ❤️ Helt utrolig at du har vettet i behold ❤️❤️ Ta godt vare på deg selv snuppen og jentene og nyt sommeren til det fulle ❤️❤️Stor klem fra alle oss i Hakkebakkeskogen ❤️

    3. Det lille barnet som aldri slutter å håpe, det barnet finnes hos mange voksne. Jeg vil ikke utdype noe, bare si at jeg forstår. Jeg har gjort det samme, kuttet bånd for å greie å leve.
      Jeg håper de som leser dette, tar med seg én ting: kom ALDRI med lettbeinte kommentarer til slike valg – for de koster mer enn du tror.
      Takk, Bunny for motet ditt, skulle gjerne gitt deg en klem nå.

      1. Jeg skjønner veldig godt hva du sier 🥰 jeg tar gjerne den klemmen den dagen du ser meg. Plutselig krysses våre veier vettu 😜🥰🐰

    4. Hjelpes! Dette var tøff lesing. All respekt til deg som som tilsynelatende nå har et “normalt” liv.

    5. Innimellom blir også jeg tom for ord, tru det eller ei. Derfor den korte kommentaren først. Jeg gikk en tur med bikkja. Tenkte på det du skrev her. Og er egentlig fortsatt tom for ord. Dette var tøff lesning. Du har min dypeste medfølelse og respekt, selv om det sikkert ikke det du er ute etter. Jeg vet egentlig ikke mer hva jeg kan skrive. Vi har begge en tøff bakgrunn på forskjellige måter. Trenger du noen gang noen å prate med, er jeg her❤️Lykke til videre😀

      1. Takk for det Tom. Jeg har lest (og kommentert) noen innlegg du har skrevet mellom all maten. Noen ulikheter er det nok i vår bakgrunn, men veldig mange likheter. Jeg er ok, jeg synes det er en bra ting at menn deler ting som dette. Jeg selv satt lenge inne med alt for meg selv, var alene om det og lurte på hvorfor slike ting bare skjedde meg. Volden, overgrepene, voldtektene. Alt som førte til utenforskap, rusmisbruk, sprøyter, dårlige miljøer og så videre. Men det er jo ikke bare meg, det er oss, det er mange. Tror det er bra at de som tror de er alene med alt dette ser at vi er flere, og kan snakke om det.

    6. Heftig! <3 Sterk kost!
      En slik oppvekst setter spor ja, uten tvil.
      Da er det enda bedre å se at du er på en fin plass i dag sammen med dine <3

      Noen ganger er det nødvendig for sin egen overlevelse å bare kutte noe bånd tvert av,
      da eg gjorde det forsvant klumpen i magen over natta!

      Nokasranet ja…det havnet Amira (8 år) og eg midt opp i mandag morgen…Det var et villt kaos!

      Go`klem Vibbe

    7. Sterk kost å lese, og da kan jeg jo bare ane en brøkdel av hva du har vært igjennom. Ingen, absolutt ingen skulle måtte oppleve slikt, og allikevel er det så mange som opplever at bl.a. alkoholen forandrer de en er glad i. Veldig vondt å lese, og du er tøff som deler dette med oss. ❤️
      Blir ekstra takknemlig for barndommen,og oppveksten min når jeg leser dette..
      Gode klemmer til deg ❤️
      Glad for at du har gode mennesker rundt deg nå 🥰

      1. I enkelte tilfeller er det kanskje slik at alkoholen forandrer mennesket, men i bunn og grunn tror jeg bare alkoholen gjør at en slipper fri hvem en egentlig er. Hemningene blir borte. Godt å høre at du vokste opp under gode forhold. Jeg har det veldig bra i dag hva menneskelige relasjoner angår. Tusen takk Heidi 🥰

    8. Gullegode Roger. Kjenner jo til mye av historia di, men langt fra alt ❤️
      Ordene “En må kutte bånd skal en ha et godt liv selv” traff meg midt i trynet…og du har så innmari rett.
      Ha en riktig flottersfin dag, sterke du 🥰

      1. Ingen kjenner hele min historie. Det er ikke alt som gagner noen å vite. Men overgrep og vold i nære relasjoner (og ellers) mener og det blir være mer åpenhet om. Og det å kutte bånd, for eget velbefinnende og eget liv. En kan ikke gjøre mye for andre om en er ødelagt selv. Klem til deg 🥰

    9. Takk for at du tørr dele. Dette var sterk lesning og kan ikke ane hvor vanskelig dette har vært å vokse opp i. Du er en viktig stemme! Jeg har måtte bryte kontakt. Levde i psykisk terror. Ønsket meg innimellom en klessing istedenfor total og iskald taushet. vet ikke om det er forståelig når du nettopp har hatt dette.? misforstå meg rett her.
      Det er så viktig dette kommer frem. Du lever. Du nyte og har ett godt liv, men du bærer det med deg. En velger selv hvordan en lever og overlever. Alt godt til deg 🥰

      1. Klessing? Det var veldig vanskelig lenge, og jeg kan ikke si at det ikke kommer vanskelige tider igjen. Som under korona, dette presset til å la seg injisere av denne guffa de kaller vaksiner. Hvis jeg hadde latt meg presse til dét ville det bli veldig traumatisk, det å ta inn i kroppen, la noen tvinge meg til å gjøre noe med kroppen min som jeg ikke ønsker. For meg er det overgrep, og når politikere nå har tvangsvaksinering på agendaen, så skremmer det veldig. Jeg har skrevet en del om dette her i bloggen, og blitt anklaget for å være feig, redd sprøyter osv. Det er så langt unna sannheten som det kan være. Jeg har tatt mange vaksiner, og jeg har vært/er sprøytenarkoman. Frivillig vaksinering, såvel som frivillig sex er noe helt annet enn å bli påført dette ufrivillig. At så mange nordmenn ikke ser dette, at så mange ikke skjønner problemet, det er skremmende. At så mange mennesker faktisk er FOR overgrep. Glad du kom deg unna den relasjonen med psykisk terror, det er mange psykoer der ute, ser det hver dag, også her på blogg. Men det positive er jo at disse påminner en jo at vi er bedre enn dem. En blir påminnet om at en selv er egentlig ikke så verst! Alt godt til deg også 🥰

        1. klessing=få deg en over kjeften.
          Jeg er vaksinert og føler ikke det som overgrep. Det var et valg jeg tok. Hva andre mener om det er ikke mitt problem. Alle får mene det de vil og gjøre som de vil. Jeg også. Overgrep kan føles i mange sammenhenger. Det er din egen følelse av en hendelse.
          Har aldri tatt stoff.men blitt dopet. Livsfarlige greier.
          Kan på ingen måte sammenligne psykisk terror på et barn med det som skjer her på blogg. At det som skjer her er voldsomt og belastende skjønner jeg. Det burde vært slutt for lenge siden. Blir mørkredd når noen roper STOPP og får latter tilbake. Det er ille! Du er god, jeg er god. Vi skal stå i speilet eller på terrassen og rope det og smile.JEG ER GOD😊

          1. Da lærte jeg et nytt begrep. Hva andre mener er dems mening, men å presse noen er likevel for meg overgrep. Man kan ikke sammenligne psykisk terror mot et barn med hva som skjer her på blogg, likevel er det noe som sier meg at den adferden enkelte viser på blogg bare viser litt av hvordan disse er i virkeligheten. Skjønner du? Å stalke og terrorisere her inne, hvordan er da disse menneskene der ute i «virkeligheten»? Noe a tenke på mener jeg.. Du er god!! Heier på deg 🥰❤️🐰

            1. nå er vi på linje 😊
              Du tar an utfra det jeg skriver. Er det ikke litt herlig og ikke være helt enig, men kunne si, se og respektere?
              Du er du og du duger “Max Mekker”

    10. Vi med en broket barndom, vil enten bukke under eller bli sterkere psykisk enn gjennomsnittet. Tenker på meg selv som et ‘løvetann-barn’, og det er nok du også. Man kan nok slå oss ned, – men vi reiser oss igjen! Alt godt ønskes deg på ferden videre. Hjerteklem <3

    11. Sterk lesning hos deg…. <3 Forferdelig for et barn å oppleve disse tingene <3 Alkohol er noe fordømt dritt!! Det vet jeg mye om…
      Man blir sterk av slikt… unødvendig sterk på en måte… Voksne skulle vite bedre enn å utsette barn for slikt.
      Stå deg vel <3
      klem

    12. Dette var sterkt å lese🥰 Det er så viktig at slike historier blir fortalt. Jeg har selv opplevd overgrep og en forelder som var alvorlig psykisk syke. Når jeg forteller min historie ender det av og til med at jeg må trøste den som lytter. Det er gjerne mennesker som har surfet gjennom livet uten at det ” lugger”. Takk for at du forteller, det er så utrolig viktig. Klem fra meg 🥰

    13. Heftig kost å lese så hvordan var det da ikke for deg å oppleve? <3 Ingen barn skal måtte oppleve dette, likevel vet vi jo at mange gjør det.

      Stor klem til deg fra Vibeke <3

    14. Fy fan for en historie! Det var helt forferdelig å lese, en historie som gjør inntrykk for å si det mildt, og jeg blir egentlig ganske så målløs og fattig på ord. Jeg får veldig vondt i meg av den gutten som har en slik oppvekst, og får egentlig bare lyst til å gi han en klem.

      1. Vel, nå er den gutten voksen. Men med det sagt så er det greit med åpenhet rundt dette, slik at de barna som blir utsatt i dag kanskje tør snakke om det, og får de klemmene og hjelpen de trenger når de trenger det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg