Bloggere på oppdrag!!

Det er noe unikt og vakkert over det å bli kjent med bloggere og følge med hva de en følger har å komme med i sine innlegg. Så er det plutselig noe som skjer. En man følger ligger ikke i området for sin respektive plass på Topplisten, har kanskje til og med ramlet ut av denne berømte listen. Det er litt sånn at de fleste av oss må jobbe for å vises på denne listen, og da holder det ikke med et innlegg i uka, eller et i måneden slik enkelte kan gjøre. Eller redigere et gammelt innlegg og lage ny overskrift for å poste link til i en temagruppe på Facebook eller Instagram. Eventuelt bare gjøre en appearance innimellom for å kunne tjene på reklame.

Det har vært en interessant læringskurve å finne ut at enkelte som ligger på toppen av Topplisten egentlig ikke er så interessert i bloggen sin, eller det å blogge. De gir flatt faen i sine lesere og sine medbloggere og kollegaer, de har utelukkende bloggen for å annonsere og reklamere for produkter, og bruker betenkelige metoder for å få dette til. De har funnet smutthull innenfor regelverket, og spretter opp på listen uten å ha lagt ut innlegg.

Da jeg hadde julekalender på egen blogg så oppdaget jeg at det faktisk er en del som opererer i sådanne gråsoner. Og både jeg og «Gryende» stilte oss undrende til hvordan det kunne ha seg at disse kan ligge høyt uten å blogge. Dette bemerket vi, og da var det flere som fant dette betenkelig. Blant annet «Vibbedille» som da gjorde litt detektivarbeide og litt research på en av disse toppbloggerne.

Les: Hvordan være en toppblogger uten å blogge??!! (Vibbedille)

De redigerer altså gamle innlegg som de linker til på andre plattformer. Så legger de ut et kort tøyse- eller reklame innlegg før «tidsfristen» går ut før bloggen deaktiveres. Det er ganske shady synes jeg. Samme med de som poster samme innlegg med samme innhold under en ny krisemaksimerende overskrift i relaterte grupper på Facebook. «Jeg holdt på å dø», «Jeg får aldri de dem igjen» eller «Livredd!» er velfungerende overskrifter å poste i støttegrupper for folk som sliter, da blir det klikk.

Så var det «Kokkejævel». Litt for seg selv han. Han trenger ikke poste mye, bare et spesielt bilde er nok. Dette har han med erfaring funnet effektivt, og da deler folk. Han er den tredje mest delte skribenten på nettet i 2021, han ligger over toppjournalister fra landets største aviser med over 1 halv million delinger. Samtidig er det jo greit å ligge på toppen av lister som ikke oppdaterer seg inne på de respektive sider.

Les: Forklaring til Kjerringtanker!

Her har dere en del tips til hvordan klatre opp på listen (og holde seg der). Må sies at jeg en av de som ikke klikker på disse bloggene etter oppdagelsene, men slik kan det altså gjøres. Men de fleste av oss «må» være aktive, bidra og jobbe litt for å være med på denne Topplisten. Det beste er jo å gjøre dette på ærlig vis, og da føle at en fortjener plasseringen hvis en stiger litt på lista. Men hvis en ser på sine medbloggere som konkurrenter, hvis en ikke bryr seg med å svare på kommentarer og ha dialog med leserne, og kun er interessert i å tjene på reklame og annonser, så.. men det er ikke blogging, det som faktisk er det unike med konseptet blogging og hva det handler om er kommunikasjon i kommentarfelter og det å linke til hverandre i sine innlegg.

Derfor er det moro å se at de som faktisk jobber og virkelig bidrar til plattformen og felleskapet blir savnet når de uteblir. Jeg har flere ganger savnet «Frodith», som også er borte fra lista i dag, men hun vet å stikke innom med en kommentar hist og her når hun ikke er aktiv å skrive på egen blogg, så jeg blir ikke sånn veldig bekymret lengre når hun er borte.

I dag har jeg sett minst to blogginnlegg som etterlyser «Gryende». Og det er morsomt, for Gry fortjener å bli savnet, hun har stått på her inne, ikke bare for seg selv, men alle andre i tillegg. Jeg har selv savnet henne når hun blir borte, hun er jo min «partner in crime», men nå vet jeg at det er slik det er med Gry. Plutselig blir det veldig mye jobb på restauranten «hennes» og da uteblir hun. Og hun har nok en del andre ting også som skjer, da blir hun fullstendig borte, nytter ikke sende henne meldinger på andre plattformer heller. Hun ser bare ikke annet enn det hun holder på med. Hun går «all in» der hun styrer, tro meg. Men hun kommer sterkt tilbake, det er det heller ikke noen tvil om. Men igjen, jeg synes det er kult å se at andre merker fraværet, reagerer og bryr seg når slike situasjoner oppstår.

Lurer på om Bunnyen ville blitt savnet om han plutselig forsvant for en tid. Ikke greit for en selv å si, men det er et kompliment å bli savnet, det betyr jo på en måte at en er litt verdsatt 🥰

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#blogg #bunny #bunnytrash

21 kommentarer
    1. Folk blir savnet – det er helt klart..
      Jeg er på jobb og har pause nå! Så stikker litt innom og leser…
      Men det tar tid å blogge og noen dager rekker man ikke overalt! Alle er jo ikke trygdet her på blogg heller… 🙂
      Ikke noe galt det altså, men vi som jobber har litt mindre tid til bloggen! I perioder…

      1. Helt klart! I flere år la jeg bare ut et innlegg om dagen, og noen dager ikke noen. De to siste årene ha det blitt en del mer fra meg, andre oppdrag og jobber har uteblitt for min del grunnet en utsatt bransje, men ser frem til at det begynner å løse seg. Kanskje jeg også blir litt savnet da, *hehe*

    2. Man merker det med en gang når de man følger forsvinner noen dager og jeg er innom å sjekker på oppdateringer om de er på eller av lista. Og så klart du hadde blitt savnet om du forsvant, da hadde det nok blitt sendt ut savnet melding! Så ikke gjør det da.🥰

      Heldigvis så vet jeg at både Gry og Frodith er borte innimellom når jobben kaller, men vet også at de kommer tilbake❤

      1. Forskjellen på de to er at Gry er faktisk ikke til å oppdrive noen steder når hun blir borte, før jeg skjønte det ble jeg også oppriktig bekymra, da var hun borte en uke husker du.. hun derre ass 😂

    3. Nå leser eg ikkje så monge bloggar, men går inn på nokon av dei du linker til. Ikkje ser eg på listene heller, men hadde der slutta å koma varsel frå MeWe, om nye innlegg på Bunny Trash, då ville der definitivt vore noko som mangla.
      Det hender eg ikkje får lese innlegga før til kvelden, men det ville vore stusseleg, om dei ikkje kom.
      Stå på, me er fleire som treng deg 😊.

    4. Så bra at flere av dere tar bryet med å finne ut hvorfor enkelte kan ligge på topplisten uten å ha nye innlegg. Jeg har lurt på dette, men nå vet jeg jo litt mer 🙂
      Selv så har jeg brukt en del tid på bloggen etter at jeg kom tilbake til blogg.no, og det er fordi det har blitt artig å blogge igjen. Det er så mange som gir kommentarer, og koselige tilbakemeldinger, og da er det hyggelig. Og det gir nye idèer til innlegg, når lysten til å skrive, og dele er der.
      Hadde en lang pause da jeg blogget aktivt på nouw, og jeg skal ikke si at det ikke blir pause på meg her også, men akkurat nå er det moro. 🙂 Og ja, jeg ville absolutt lagt merke til om du ble borte 😉 Som jeg gjør med flere andre når det er borte en stund. 🙂

      1. Hvis denne topplisten bare hadde bestått av aktive blogger, i det minste to-tre innlegg i uka, så hadde den sett veldig annerledes ut. Og takk for det 🥰

    5. Oh ja – klart æ ville savna dæ.. du har liksom “bestandig” vært her sida jeg begynte å få øya opp for blogg..og er den bloggern jeg har fulgt og lest lengst. Så blir du borte, går jeg nok i sjokk, før jeg sender ut leitemannskap,hehe 😉 <3

    6. Så det er sånn det foregår, altså!!
      Det forklarer jo hvordan f.eks Stina kan bounce tilbake til topp 20 med et innlegg som knapt kan kalles et innlegg, som ble skrevet i høst en gang!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg