Will Smith tydde til vold – er det greit?

Dagens første kontroversielle nyhet. Will Smith går opp på scenen under Oscar-utdelingen og slår, han dro til Chris Rock i raseri, etter at Rock dro en spøk om Smiths kone Jada Pinkett Smith. Rock refererte til henne ved å si at han så frem til å se en oppfølger til «G.I. Jane» – en film fra 1997 hvor Demi Moore spiller en snauklipt soldat. Altså Demi More var skallet i den filmen, barberte hodet for å være badass soldat.

Det er vel ikke helt greit å bedrive vitsing om andres sykdom og helsetilstand, det er slik at Jada Pinkett Smith har snakket åpent om sitt betydelige hårtap og fortalt at hun har hårsykdommen Alopecia. Det er tre varianter av sykdommen. Areata er mildest og man mister flekkvis hår, Totalis mister man alt hår på kroppen og Universalis mister man håret på kroppen også. Så er det mellomvarianter av disse.

Alle media praktisk talt har skrevet om hendelsen under Oscar-utdelingen, og i bildet som brukes flest steder så ser det ut som om Will Smith slår med flat hånd. Damn, han kan slå hvis det var flat hånd! Anyways.. Will Smith går tilbake til plassen sin og roper opp til scenen to ganger: «Hold min kones navn utenfor den jævla kjeften din».

I kommentarfeltene er det veldig delte meninger om denne hendelsen. Mange mener dette var greit, at Will Smith burde slått hardere. Hos meg falt ikke dette i god jord, det at Smith tydde til vold. En slik form for aggresjon viser for meg hvem denne typen er, jeg ser en voldelig person, hvis en skal slå alle som sier noe en selv ikke liker, selv om det er ufint, hvor ender vi da? Hvis vold skal være greit å besvare elendig humor, flåsete eller sårende kommentarer..

Jeg tenker på alt hva folk opplever i hverdagen, hva jeg selv har opplevd. Jeg har fått sårende kommentarer om familiære ting, utseendet mitt, jeg har blitt kalt jævla homo, soper, rasist, nordlenning, støgging, narkis, hårsår og i det hele tatt, listen er lang. Jeg som tusenvis av andre. Slik jeg ser det hadde det jo blitt kaos hvis det da er legitimt å slå, hvis det skal være svaret, løsningen – og i Will Smiths tilfelle, være et bra forbilde for sine barn, som han har noen av. Jeg synes Chris Rock tok det veldig bra da..

Forøvrig så har jeg også Alopecia.

Link: «Slår Chris Rock på scenen».

Hva mener dere?

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#willsmith #vold #jadapinkettsmith #chrisrock #oscar #academyawards #prisutdeling #hårsykdom #alopecia #bunny #bunnytrash

15 kommentarer
    1. Nei, det er ikke greit å slå noen, hverken på den ene eller andre måten mener jeg. Men må du gjøre det for å berge noen andre, ja, da..kanskje 😉 Så dette klippet jeg også. Trodde det var en spøk først, så jeg måtte se det.

      1. Ingen spøk nei, men jeg synes det var patetisk latterlig.. hvem oppfører seg slik på et sådan arrangement? Chris Rock er komiker, og kanskje ikke vitsen var helt god, men alle skjønner at dette var ment med humor. Tenk hvordan det skulle gått hvis det ikke var ment med humor, hadde det blitt blodbad da? Er så dumt atte.. mener nå jeg.

    2. Nå skal ikkje eg forsvare vold, for det er ikkje greit, men tenker det ligg litt meir bakom her. Eg kan syna forståing for at det renn over for nokon, og dei treng ikkje vera valdelege personar, sånn generelt, av den grunn.
      Eg har og tydd til vald ved eitt par høve, grunna mobbing, men eg vil på ingen måte karakterisera meg sjølv som valdeleg. Tvert imot, vil eg påstå at eg har ein engels tolmod, men sjølv ein engel kan det renna over for.
      Cris Rock komiker?
      Det eg har sett av han, er han ei uforskamma bølle, ein mobbar, som trakkar på sjuke og svake, for å hevde seg sjølv.
      For meg er det heilt ubegripeleg at slike personar får lov til å stå på scena i slike høve. Han åleine var nok til at eg valgte å ikkje sjå den utdelinga.
      Eg hadde ikkje så mykje til overs for OJ og medisinskåpet til Bondevik heller, men det var jo rimeleg uskyldeg, samanlikna med det Cris Rock har for seg.

      1. Ironien her er jo at Will Smith satt og lo selv av GI Jane-spøken, helt til han så at kona himla med augo. Personlig, hvis jeg var Smith ville jeg nok brukt scenen til å holde en fin tale om hva jeg mener om at man bruker noens sykdommer og helsetilstand på sådan måte. Det hadde han nok vunnet mer på, og Chris Rock hadde fått noe til ettertanke. Chris Rock tenker nok mest på nå at han synes Will Smith er en idiot som reagerte som han gjorde, og helt ærlig synes jeg også det. Når en ikke greier beherske seg engang når hele verden ser på, så tyder det på i mine øyne at her ligger latent aggresjon, eller kanskje han ville tøffe seg mens hele verden så på? Det også blir for dumt for meg. Så pinlig var det heller ikke for Jada Smith, hun har forsont seg med sykdommen der hun satt skallet. Da jeg mistet håret gikk jeg helt i dørken, og ingen så meg uten kule hodeplagg. Jeg klarte bare ikke. Så mitt poeng, ingen grunn til å slå, hvis man mener det så legitimerer man unødig bruk av vold, og et enda farligere samfunn enn vi allerede har.

        1. Nå har som sagt ikkje eg sett episoden, men sat han fyrst å lo av ein slik meinsleg vits, hadde han iallefall ikkje grunn til å slå etterpå. Det forteller jo at det ikkje var nokon spontan reaksjon, eller at det rann over for han. Då var han jo faktisk med på mobbinga av kona.
          Nå er jo ikkje WS akkurat kjent for å vera av dei skarpaste knivane i skuffa, men har ein tid til å telja til ti, før reaksjonen kjem, så er det forsett, og då slår ein ikkje. Sjølv ikkje eg med grisesinne mitt, gjer det.
          Då spørst det om der kan vera noko i det som Synskepeggi skriv, om avtalt spel for galleriet. Der er jo mykje rart som foregår i dei kretsane der, og dei har jo vore mest utan oppmerksomheit i to år nå, så dei byrgjar vel å verta ein smule desperate. Folk gjer mykje dumt i desperasjon.

          1. Det ligger en link i innlegget som kan følges til videoklippet. Han hadde også god tid fra sin sitteplass og runden for å komme opp på scenen og slå. Så det å slå var i hans vilje, ikke noe «in the heat of the moment». Jeg finner ingen unnskyldning for Smith. Hadde Jada Smith selv gått opp, for hun virker som ei med bein i nesa og kan si fra selv, DA skulle jeg faktisk applaudert 😜👍🏾

    3. Hei igjen 😊🌹👍🇳🇴
      Leste et sted at hele episoden er avtalt spill for å skaffe oppmerksomhet på WS ( og CR) ryktet vil ha det til at WS (og CR) er både krenket og såret over lite oppmerksomhet i det siste – hva er vel bedre enn å få rykte på seg for å ha steppet opp for kona som blei så umotivert og grovt «mobba», – er det spill for galleriet,eller er det ikke ? Man kan holde oppmerksomhet på seg selv ganske lenge med å få fortgang i diverse spekulasjoner etter dette.
      Tipper også at både utøver og «offer» kommer til å håve inn om planen om å bli invitert til de 100-vis av talkshows i etterkant,muligens verden over,for å gi sin versjon av opptrinnet.
      Og,med tanke på hvor kjappe man er til å saksøke hverandre «over there» så virker det unektelig litt rart at CR velger å ikke anmelde episoden,her er det jo virkelig grunn god nok for anmeldelse og krav om oppreisning og med beviser på tape osv….
      Ja,eg skal ikke spekulere mer i dette,men rart er det 😳🧐
      Hilsen synskepeggy.

      1. Ikke fått med meg om dette du skriver, men på videoen så må jeg si at Smith traff godt, og jeg mener at man tydelig kan se at Chris Rock ble satt ut.. han rota litt med rekkefølgen på sine neste ord, men alt i alt håndterte han det bra. At han velger å ikke anmelde skjønner jeg, for dét er unødvendig å peke ut noen og vitse om deres helse, jeg tenker at denne sykdommen kan nok oppleves verre for Jada Smith enn for meg, da hun både lever av utseendet sitt og er kvinne, mens jeg er ingen synlig. Selv om hun ser ut til å ha forsonet seg med dette da hun satt der skallet. Med å ikke anmelde så hever Rock seg også over idiotien til Smith også, slik jeg ser det.

      1. Jeg personlig ikke dette var skuespill, tror Smith mister prisen sin også, ikke at det betyr noe da hele verden vet han vant beste skuespiller og er den rettmessige vinneren, men uansett bra skuespiller, ikke bra oppførsel..

    4. På papiret, er jo vold kun et alternativ der det er snakk om selvforsvar eller for å forsvare andre som utsettes for dette. Men i virkelighetens verden, er vi imidlertid kun mennesker, alle som en..
      Jeg aner ikke hvorvidt dette her var avtalt spill, da noen sier ditt, andre sier datt, og jeg selv ikke har brydd meg nevneverdig utover det som er fremkommet av overskriftene. Men om vi går ut i fra at det faktisk tippet over for W.S i dette tilfellet, så går jeg også ut i fra at det er betydelig ‘more to the story than what’s meets the eye’, for å si det sånn..
      Non the less, så er vi, som sagt, bare mennesker, alle som en, hvilket innebærer muligheten for at en kan miste besinnelsen der noen ‘trykker på den rette knappen’, slik at vi dermed handler mot bedre vitende. Jeg har selv opplevd dette, hvorav den siste gangen var et kvinnemenneske i nabolaget som kom og opptrådte truende ovenfor Ferrari (hunden jeg hadde) og kattene. I utgangspunktet bare tok ‘kællen’ og bar henne ut. Men da hun fortsetter enda mer krakilsk i det hun atter igjen begynner å rive og sparke i døren, så er det ett eller annet hun sier som får det til å rable for meg, slik at jeg river opp døren, for så å dytte henne hardt et par ganger, før jeg trår til med en rett venstre midt i ‘trynesnylta’ så hun deiser i bakken med et brak.. Ideelt sett, skulle jeg selvsagt holdt meg for god for dette her, og ventet til politiet kom og tok seg av henne, men innimellom, så tipper det faktisk over selv for den beste..
      Her skal det også sies at den generelle forskjell på kvinner og menn ble ganske så tydelig i kjølvannet av dette her, for mens jeg ser klart at jeg kunne valgt en annen løsning på issuet, så har ‘kællen’ aldri vært så stolt av meg noensinne, og en tilsvarende reaksjon var greia fra de mannlige vennene mine *hehe* 😛

      1. Fy for en historie.. men i tilfellet med Smith ser vi han blant publikum som sitter og ler av hva som blir sagt på scenen, inntil han snur seg og ser at kons ikke ler, da går han runden for å komme seg opp på scenen, hvor han har tid til å tenke seg om tyve ganger. Likevel velger han å slå, ikke i forsvar, ikke «in the heat of the moment», men fulle intensjoner om vold, pga en fornærmelse som er en bagatell å regne iht hva mennesker i den bransjen blir utsatte for. Nå har jo du og jeg nettopp hatt en diskusjon om å stikke hodet fram i denne lille andedammen som kalles blogg, og de utsagn som har kommet her er da langt verre enn å si «jeg er glad i deg, jeg ser fram til å se deg i GI Jane 2». Hvis hva Smith gjorde kan unnskyldes, så.. 😜

        1. Enig i det. Er denne hendelsen reell, har fyren, -iallefall ut i fra de opplysningene vi sitter inne med, driti seg skikkelig ut! For slik det ser ut, så er dette så pinlig oppførsel at det rett og slett er fysisk smertefullt å bevitne..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg