Verdens beste snekker!

Denne korte historien overrasket meg litt, og jeg tenker det er greit å være bevisst sine handlinger. Historien handler om en meget dyktig snekker som snart skulle gå av med pensjon, dette etter en lang og dedikert karriere med å bygge hus. Han var mester i sitt arbeid og var beryktet for sitt ekstraordinære arbeid.

Helt i begynnelsen av karrieren, da han begynte hos en fremtredende entreprenør, hadde han blitt pålagt å avgi et helt spesielt løfte. Snekkeren måtte love entreprenøren at hvert hus han bygde, skulle bygges som om det var det viktigste prosjektet han noen gang hadde fått. Han måtte også love at hvert hus ville bli bygget med hans ytterste av kreativitet, engasjement, kjærlighet og omsorg.

Snekkeren gjorde seg klar til å pensjonere seg og gikk inn på sjefens kontor for å informere ham om sine planer. Han sa til sjefen at det siste huset han har drevet med er nå ferdigstilt og at det ville være hans siste. Han sa at han mer enn gjerne ønsket å trekke seg tilbake og pensjonere seg.

Sjefen svarte at han var trist og lei seg at hans flinkeste og dyktigste snekker skulle forlate. Deretter spurte han snekkeren om han kunne være snill nok til å gjøre en siste tjeneste for han.

Snekkeren svarte sjefen sin at det kunne han og spurte sjefen sin om hva den tjenesten gikk ut på. Sjefen så «bare vær snill og bygg meg et eneste siste hus til, så er du fri til å gå».

Snekkeren, som respekterte sjefen sin i stor grad tok oppdraget og begynte umiddelbart å jobbe med det nye huset slik sjefen ønsket. Men i motsetning til alle andre hus han hadde bygget de siste årene, brukte han ikke hele omfanget av ekspertisen sin med dette siste huset. Han tok hver snarvei han kjente, for å fullføre prosjektet på rekordtid. Den eneste grunnen bak det var at han ønsket å begynne sin pensjonisttilværelse raskest mulig. Han kuttet hjørner, brukte dårligere materialer og skyndet seg å få ferdigstilt huset.

I løpet av noen få uker hadde snekkeren bygd ferdig huset. Og da det var gjort ringte han til sjefen sin som da kom for å se huset ferdig bygd. Snekkeren tok imot sjefen og viste fram, og sjefen var veldig glad og takknemlig overfor ham. Han sa til snekkeren i en mild tone: «tusen hjertelig takk for at du gjorde denne personlige tjenesten for meg», så tok han fram noen dokumenter og nøkler til inngangsdøren og sa: «disse er til deg. Huset du nettopp har bygget er min avskjedsgave for alle dine år med hardt arbeid og dedikasjon, igjen tusen takk min venn».

Med den historien fortalt takker jeg for i dag, ønsker dere en god kveld videre, med spørsmål om hva dere tenker etter å ha lest dette? Takk på forhånd!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#moral #budskap #inspirasjon #bunny #bunnytrash

6 kommentarer
    1. At det er viktig å alltid gjøre det beste man kan, også når en skal gå av med pensjon, eller slutte i en jobb for å begynne et annet sted.
      Når jeg tenker jobb. Uansett hvilken jobb jeg har hatt, så har jeg prøvd å avslutte slik jeg begynte, og at alt skal være tipp topp når jeg er ferdig. Hadde vært lurt av denne pensjonisten å gjøre det, for nå må han jo bruke pensjonisttilværelsen på å rette opp sine egne snarveier 😉☺️
      Altfor ofte har jeg sett og hørt folk si: Jeg skal slutte likevel, så sa bryr jeg meg ikke lenger..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg