Vedtatt å henge opp flagg overalt!

Nå begynner vi snart perioden hvor kommentarfelt kommer til å koke om pride-bevegelsen, homopropaganda og i det hele tatt alt rundt ikke-heteroseksuell legning og regnbueflagg. Folk kommer til å slenge ut stygge kommentarer og servere hatet sitt mot dette under alle oppslag som kommer i media om dette, og i politiske temagrupper i sosiale media også. Dette er hvert år, og tidvis greier jeg ikke holde meg unna selv når folk begynner å skrive at homofile er satans avkom og den slags. Det er ingen måneder i året hvor hatet er så stort som på sommeren.

For en del år tilbake, la oss si da jeg flyttet fra nordnorge og hit til Drammen for 15 år siden. Da var det siste uken i juni at der var en feiring i Oslo. Selv var jeg ikke med på sådanne arrangementer den uka, men snuppen min og jeg brukte dra inn til Oslo den lørdagen og enten delta i homoparaden, eller se på den. Jeg liker best å se på. Der er mange morsomme, fargerike og kreative innslag. Bamseklubben har alltid vært mine favoritter. De er både morsomme, fargerike og kreative.

Anyways, feiringen i Oslo fikk etter hvert navnet Homodagene, deretter Skeive dager og til slutt Pride. Og det som var en uke den gang har gradvis utviklet seg til å bli en hel homo måned. Samtidig er det startet parader i hele landet, på vilt forskjellige tidspunkter. Til eksempel så blir det parade her i Drammen lørdag 13 august. Og mange jeg kjenner gleder seg, mens noen er lumske.

Så ja, oh yes, jeg skjønner at folk synes det blir for mye. Jeg som homofil selv synes selv det blir for mye. Ro ned litt da!! Men samtidig tenker jeg at det er bare å kjøre på, for med alle disse haterne vi faktisk har iblant oss, så føler jeg nødvendigheten. Disse som sier alle disse stygge tingene som gjør livet vanskelig for sårbare ungdommer og ellers andre som har opplevd traumer med det å være homofil, så synes jeg det er greit at disse folka med sine islamistiske holdninger får regnbueflagget «in their face». Rett og slett fordi at å være homofil er ikke et valg, man har ikke valgt dette, og homofile mennesker verden over har samme rett til kjærlighet, og det er homofobi og homohat som må bekjempes i dag. Da spesielt i land hvor islam regjerer, og noen til. I Norge er man kommet et stykke på vei, men vi kommer aldri i mål.

Derfor må man alltid være synlig. For hverandre!

Det skal aldri være greit at fordommer og hat skal styre, kjærlighet skal nektes, og at man skal bli tvunget til taushet om hvem man er fordi noen bare elsker å hate. Samtidig har vi en pågående islamisering av Norge, og da er det viktig å få frem at i Norge er det greit med likekjønnet ekteskap, og man skal ikke skades eller drepes av den grunn. I Norge er det ikke islam og sharia som styrer, i Norge er det frihet, menneskerettigheter, pride og kjærlighet.

Så kampen er enda viktigere enn noen gang på mange måter, det er islam i samfunnet vårt nå, islamistiske holdninger, fanatisk kristne og religiøse, og homofile blir utsatt for psykisk og fysisk vold. Man blir kalt for pedofile, noen krefter bedriver konspirasjonsteorier om at man homofile organisasjoner prøver indoktrinere barnehagebarn og gjøre dem homofile. På Facebook er det en gruppe som heter Homolobbyen, og siden noen politikere og andre kjente ansikter er med der så mener enkelte at Homolobbyen er en slags kult som skal bederve unge mennesker, gjøre alle homofile og overta samfunnet. Noe sånt. Jeg henger ikke med lengre fordi det er så mye rare påstander og vås at jeg blir matt.

Jeg satt som nestleder i LLH Buskerud i to år og hørte aldri noe om hverken det ene eller det andre. Så det er jo rart at folk kan påstå alt dette om både organisasjoner og bevegelser, og så har ingen av de som er med i disse hørt noe om eller har kjennskap til det whatsoever.

Så ja, jeg synes det blir veldig mye homopropaganda på sommeren. Helt unødvendig med en hel måned. Det er også unødvendig med alle arrangementene og parader til helt forskjellige tidspunkt over hele landet. Men samtidig synes jeg det er høyst nødvendig. Jeg er splittet!! Men selv forholder jeg meg kun til paraden i Oslo den lørdagen, og flagger den helga. Og siden vi bor i Drammen, så blir det nok til at vi deltar i paraden når det er Drammen pride selv om jeg er splittet i min mening om dette. Det som veier tyngst her er kjærligheten og alles rett til den!

Nå sist tirsdag som var vedtok politikerene i Drammen kommune at de skal gå til innkjøp av regnbueflagg, slik at alle skoler og barnehager i kommunen kan heise prideflagget. Til tross for kommunesammenslåing, har Drammen, Svelvik og Nedre Eiker beholdt sine flaggreglement. Men under tirsdagens møte i kommunestyret, vedtok politikerne et felles reglement for storkommunen.

Ordfører Monica Myrvold Berg (Arbeiderpartiet) la fram et forslag om at Drammen kommune skal gå til innkjøp av regnbueflagg for distribusjon til skoler og barnehager. Ordførerens forslag ble vedtatt med stort flertall, kun FrP og NTB stemte imot.

Så da er det i gang igjen. Bråket har allerede begynt. I Oslo har de satt ut benker med regnbuefargene. De er allerede utsatt for hærværk. I Drammen her vil vi i år som i fjor få høre om at noen har fjernet, stjålet eller ødelagt flagg fra de steder de er satt opp. På samme måte som kjærligheten lever videre i beste velgående, så gjør også hatet det.

Hva mener dere om alt dette? 🌍

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#pride #helg #drammen #søndag #homo #skeiv #loveislove #kjærlighet #godhelg #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Jeg mener det er viktig å være synlig, men for alle som har fordommer. Her opplever vi aller mest fordommer og hets fra den “vanlige norske mann og kvinne i gata”, i sin beste alder. Jeg tror det er viktig å markere mangfold for alle som enten har fordommer eller er mangler kunnskap, for de som skylder på religiøse grunner til å hate andre, og for de som er redde. Jeg skulle ønske det ikke var nødvendig, men tror det er en veldig lang vei dit.
      Jeg er glad det flagges, to av kirkene her flagger- resten av de sier foreløpig nei. Det er menn- prester- i sin beste alder, som ikke ønsker noe å ha med mangfold og gjøre. Men to stk er ett skritt videre:D

      1. Det var Fredrikstad? Jeg så Solliv la ut bilder derfra for ikke så lenge siden, det var flott, selv om jeg er noe usikker på om jeg synes det er riktig å flagge kirken med pride.

    2. Ja det var Fredrikstad. Domprost og en kirke ønsker å flagge. De har også regnbue frokost og sminking til parade i kirken, og det gjør at de eldre har lettere for å komme:)

    3. Det er viktig at det er synlig, for kjærlighet skal være for alle! Det er altfor mange fordommer…….. det hadde vært et håp at flere forsto og at det ikke ble så mye opptøyer rundt det i form av ødeleggelser osv.

      1. Synlig er jeg enig i, men mas er jeg litt i tvil om, for jeg opplever det selv som masete. Jeg er veldig splitta i denne saken. Men ja til mer forståelse, det burde ikke være så vanskelig, det er jo bare snakk om noe vi alle ønsker, likeverd, aksept og kjærlighet.

    4. Har dere rom for å ta med en liten hetrofjert på sin første parade, el??
      ❤🤎🧡💜💛💙💚
      I mine øyne, er faktisk Pride per i dag for alle, som en markering av enhvers rett til å leve etter eget forgodtbefinnende. 🌈
      Ideelt, syntes jeg det skulle vart typ ei uke til 10 dgr. Med en hel måned, føler jeg det liksom blir litt utvannet, i tillegg til at det er et svare styr m.h.t hvilken av helgene som det feires hvor

      1. Siste uka i juni som det startet med holder fint, og parader hvor det måtte være den lørdagen synes jeg var grei ordning. Har du aldri sett pride-paraden i Oslo før? WOW! Vi drar innover vi den lørdagen, sjekker vel inn på hotell også og blir i Oslo den kvelden for å feste litt 😜👍🏾

        1. Nei, jeg har liksom aldri fått rotet meg til å komme meg på det der.. Men det ser jo bare űber-kult ut, så det hadde vært innmari moro å fått dratt.. 👯‍♂️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg