Uønsket migrant!

I fjor sommer var jeg i Bacheparken her i Drammen hvor jeg var og hilste på den meget omtalte Mandarinanda som stadig flere (inkludert meg) syntes var så morsomt at den trives her i Drammen. Årene i forveien hørte jeg mye om denne tassen, så endelig i fjor tok jeg turen for å hilse på den selv, og det må jeg si, den var både vakker, morsom og kul der den badet og koste seg på dammen i Bacheparken.

Link: «Mitt møte med mandarinanden Donald».

Denne fuglen har flere år vært et sentrum for oppmerksomhet, og jeg har aldri hørt noen har kritisert at den kommer hit, tvert imot synes folk det har vært morsomt, og «Donald» som mange kaller han har vært et yndet motiv for mange hobbyfotografer.

For to år siden ble «Donald» ringmerket og han kom tilbake til Drammen i fjor, deretter ble han observert i England. Nå i år er det igjen observert en mandarinand i Bacheparken, men denne er ikke merket, det er ikke «Donald». Stålringer som disse fuglene blir merket med sitter på hele livet. I tillegg er det dukket opp en umerket mandarinand på Krokstadelva også.

Det heter seg at det er rundt 4000 mandarinender i Europa og at disse forflytter seg hit fra Kina, Japan, Macao, Taiwan, Mongolia eller England eller hvor de kommer fra kan komme av næringstilgangen. Ifølge artsobservasjoner ble det i 2021 registret rundt 200 mandarinender i Norge. Et par har overvintret i Fredrikstad vet jeg.

Så til saken, selv om mine venner, folk jeg kjenner og jeg selv synes det er kult at anda vil komme hit og bo her på sommerene (++) så viser det seg at disse morsomme små tassene er ikke så velkommen som en skulle tro. Den er faktisk svartelistet, og Drammen Kommune har selv uttalt at Mandarinanda er ikke velkommen hit, den er ikke ønsket i Drammen.

Norsk Ornitologisk Forening (NOF) har også uttalt seg: «man ønsker ikke å legge til rette for arter som ikke har kommet hit på naturlig vis. Altså at de har reist fra der de kommer fra, ikke der de er satt ut som i England eller tilsvarende, og har spredd seg. Introduserte arter får en eller annen innvirkning på økosystemet til de artene vi har her. Den er jo egentlig pen, men det den tilfører kommer til å være negativt for andre arter. Man vil ha norske fugler i norsk natur, og man må ta vare på det som er typisk for norsk natur».

Jeg måtte le litt da jeg leste dette, for jeg tenker, her har vi 200 mandarinender som migrerer til Norge på sommeren, hvilken skade gjør de? Jeg tenker på alle disse andre migrantene i Norge, islams følgerne. Ser dere hvor jeg vil? Jeg bare ser absurditeten i det hele derfor ler jeg. Det er én Mandarinand i Drammen, og DEN er ikke velkommen!! Djizes..

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#migrant #mandarinand #and #drammen #norge #bunny #bunnytrash

22 kommentarer
    1. Klarer ikke le, jeg. Her gnåles om de få mandarinendene som finner veien hit selv, mens verstingene er som det pleier være: mennesker……
      Hvem synes det var smart å hive ut lupinfrø langs norske veier (Vegvesenet), hente skvallerkål ( munker – til klosterhagene sine), sette ut kongekrabbe (russiske forskere). Lista er jo lang som fy !

    2. Hihi… mandarinender, kanadagjess, lupiner… så uønska… sistnevnte har vi planta sjøl – de to andre må vel da stoppes i tolla???? Hahaha….! Ellers – jeg er enig med deg 🙂

    3. Smellvakker er den uansett.🥰
      Spørsmålet er jo egentlig hvor godt dokumentert det er hvilken skade de utgjør i Norge.

    4. vi hadde en i Volda flere år kom den om sommeren og jeg knipset mine bilder ,så ble den borte ,skulle tatt imot en med åpne armero om den kom inn i fjorden til oss :=) hadde ikke blitt lei meg nei

    5. Hadde det ikkje vore for det tragiske bakteppet, skulle eg ledd av ironien.
      Ikkje funnet vegen hit på naturleg vis? Korleis har dei då kome hit, med båt eller tog, eller har dei haika med eitt fly?
      Alle deisse islamfølgerane dei har dratt til lands, har då iallefall ikkje kome gåande hit, som er den naturlege måten for eitt menneske å forflytte seg på. Og dei gjer mykje meir skade enn nokre stakars ender.
      Dessutan, kven veit kor lenge der har vore mandarinand i Noreg? Mor fortalte at der var mandarinand på Fløysvik, utafor Sandnes, i hennar barndom. Altså mellom 1932 og 1946, då dei flytta derifrå. Hu forstod ikkje kvifor Stavanger Aftenblad gjekk heilt av skaftet, då der dukka opp mandarinand i Breiavatnet for 20+ år sidan.
      Flotte er dei 😊, og sikkert god mat 😜. Og så har dei mykje flotte fjær til flogebitting.
      Jo, dei skal absolutt vera velkomne 😊.

    6. Jeg skjønner veldig godt hva du mener 😉 dessverre så er det sånn her at de tar i mot hva som helst av pakk 🙄 er sååå lei.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg