Tronen har hjul: for der sitter Mamma på hjul!


(bildet er stjålet uten tillatelse fra Mamma på hjul)

Denne bloggerverdenen er altså utrolig egentlig med sitt mangfold, så forskjellige mennesker, farger og forskjellige fortellerstiler. I går kveld klikket jeg meg inn på en blogg som for meg var helt ukjent. Ukjent i så måte at jeg faktisk aldri, tror jeg, noen gang har klikket meg inn og lest et eneste innlegg før fra vedkommende. Det har seg slik at blogger som omtaler seg selv som mamma og/eller pappablogger styrer jeg kraftig unna. Jeg bare griper tak i rattet og tar en u-sving som kunne gjort Schanche målløs.

Jeg har vært deltaker i bloggerverdenen i mange år. En tid var det mange blogger som hadde navn som uttrykket at de var foreldre, en stor andel var tenåringer med flere barn. Jeg opplevde disse som om mulig enda verre enn rosabloggere. Høyeksponering av små barn for klikk og likes. Gjennom disse bloggene fant man ut hvor disse bodde, lokalmiljøet og hvor de ferdes, hvilke skoler og barnehager de tilhørte, lekeparker og masse bilder av barna. Jeg fant det skremmende, og potensielt ekstremt farlig. I noen tilfeller fikk jeg nesten inntrykk av at dette trendet så jævlig at noen faktisk ble gravide for bloggingens skyld. Hahaha..

Det til side, jeg liker det bare ikke, og derfor styrer jeg unna. Men i går klikket jeg innom denne «mammabloggen» som er en relativt populær blogg. Forfatter av bloggen er mamma, hun har flere barn, jeg har ikke fått helt klart for meg hvor mange (3?) da disse er unge voksne og har på en måte forlatt redet. Hun har en liten gutt som er det noen av oss kaller «attpåklatt». Og joda, han er avbildet, gjerne på avstand, og ikke på en måte som vekket den ubehagelige følelsen i meg. Men noen bilder er der, det er minuset her. Men uansett, bloggen handler ikke om barna, den handler om mammaen, hennes liv, hva hun går gjennom. Bloggen er Mamma på hjul.

Jeg leste innlegg etter innlegg. Jeg ble liggende på sofaen her og lese bloggen hennes i hele natt. Vi snakker flere timer. Dette har aldri skjedd meg før. Jeg har aldri lest en blogg så bra skrevet før. En må ha lupe for å finne skrivefeil. Hun skriver så bra på alle måter. Her er punktum og komma akkurat hvor de skal være. Lett og godt språk. Skildringene, fortellerstilen, virkemidlene. Fantastisk humor, utrolig ekte, trist, rørende. Gubben hennes som banner og styrer og finner lettvindte løsninger, som ikke alltid slår helt an. Hennes kamp mot systemet, for verdighet, hennes rettigheter som menneske til å kunne leve og ha det så bra som mulig. Livet er ikke rettferdig, det vet Mamma på hjul.

Jeg tok meg i å tenke at denne dama må jo ha blitt kontaktet av et bokforlag. Hvis ikke så er jo det et mysterium hvorfor ikke. Hvert innlegg er som et lite kapittel. Hun har et enormt talent som skribent og formidler. Hun er et forbilde av dimensjoner, en influencer viktigere enn noen annen. Jeg er så full av beundring og respekt at ordene blir vanskelig å finne. Jeg lover, hadde bloggen hennes blitt omgjort på blekk og kommet på papir. Den boka hadde solgt, jeg hadde kjøpt den på dagen. Tvert! Jeg hadde sikkert vært den første til å forhåndsbestille.

All min respekt for Kokkejævel, Kristingjelsvik, Martinehalvs og Gryende som skinner bak sine tastatur med sine forskjellige stiler og bruk av ord, men Mamma på hjul overgår dere alle (dere skjønner hva jeg mener).

Dette skriver jeg, for i en periode nå har spesielt  Gryende jobbet for å hevde dyktige tastere og skjermrotter, og jeg har sett Kokkejævel glimte til med hyggelige omtaler av noen av de som fortjener oppmerksomheten. Så jeg oppfordrer dere, og alle dere andre, til mer fokus på Mamma på hjul, hun er esset, eneren, la henne skinne på tronen, hun fortjener suksessen så inderlig og mest! Hun er virkelig best!!

Rett fra Levra

Bunny Trash

Ruller for mamma på hjul


Bunny Trash Facebook-gruppe: Link!!

#nestenikkesovetinatt

Bunny Trash på MeWe: Link!!

14 kommentarer
    1. Word! Lest henne en stund nå, og er så bra! Så titter jeg innom deg da, et nyere bekjentskap 🤗

      1. Kommer nok ikke til å gå glipp av et eneste innlegg derfra fremover, også må jeg jo lese de gamle innleggene også. Veldig god biografi, hun kan det 👍🏾

    2. Jeg er ofte innom denne bloggeren. Ja, hun skriver godt. Imponerende er det, ikke minst med tanke på at hun må “skrive med blikket”. Til tross for den svært alvorlige situasjonen hun er i, evner hun å formidle hverdagsglede og humor! 🙂

    3. Så fantastisk fine ord! Dette kom virkelig fra hjertet ditt. Jeg leser henne av og til, men jeg skal innrømme at hun har den aller, aller verste sykdommen jeg vet om, så havner ofte i tårer når jeg leser. Men kanskje jeg skal følge oppfordringen din. <3

      1. Jeg sitter her og leser bloggen hennes akkurat nå. Må sies at jeg har alltid likt biografier, og denne dama her er en superb forfatter. Ender vel opp med at jeg leser alle innleggene hun har lagt ut.

    4. Vivian er en så sterk og flott dame, jeg beundrer henne og hennes styrke. Siden jeg begynte å lese henne så er hun med meg i tankene titt og ofte når jeg sutrer over min egen helse og vondter. Det får meg til å ta meg selv litt ekstra i nakken.
      Virkelig en hjertelig god og fine omtale du har gitt henne. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg