Topplisten og tanker om blogg.

Da jeg logget meg inn på blogg i dag var det første innlegget jeg leste fra «Strikkekjerring» der hun takker sine lesere for å bragt henne til 5.plass på topplisten. Jeg ville heller bemerket hvor mange som besøker bloggen, fremfor plasseringen. Som jeg bruker si, jeg kan heller ligge på 20. plass med 2000 visninger, enn på 10. plass med 1000 visninger. Det er leserne, det er dere som er viktige. Uansett, det er vel fortjent. Da denne dama kom inn på blogg.no som fersk blogger her, da skrev jeg at nettopp dette ville skje, hun ville klatre raskt til topp 5. Hun vil nok også snart nå høyere enn dét, sann mine ord folkens.

Hva er oppskriften? Vel, dama har konseptet klart, hun skriver om strikking og hobby. Dét er den røde tråden, så sper hun litt på med å dele litt fra hverdagslivet sitt, noen samfunnsbetraktninger, og historiske tilbakeblikk. Slik har vi blitt kjent med henne, alltid hyggelig, besøker medbloggere, legger igjen kommentarer, og kommer ikke med nedsettende kommentarer. Ei heller eller daglige innlegg med negative karakteristikker, som om en er besatt om hva andre kollegaer skriver mener, og gjør. Litt kritikk mot hva folk publiserer offentlig er lov, det må man tåle innimellom, men denne dama har kun hatt fokus på sitt eget, veldig bra kjerring dette!

Videre skulle jeg skrolle på forsiden og finne en annen blogg jeg leser, og kom da til å klikke feil. Plutselig var jeg innom bloggen «Strikkepiken», og dette er virkelig en forundrerlig greie. Den bloggen har ligget høyt og urokkelig over lang tid, men siste innlegg består kun av teksten «Hei. Legger ut nytt innlegg for å holde bloggen levende. Tenker å skrive litt mer etterhvert, men må sette meg inn i ny plattform og alle disse greiene, før jeg kan gå løs på ny». Dette var jo i januar, hele greia er jo en bløff!! Innlegget før det er fra mai 2022. Og bare litt scroll så er vi plutselig i 2017. Altså en blogg uten innlegg som ligger ustanselig på listen uten oppdateringer, dette stemmer ikke, ugler i mosen, og jeg synes heller ikke det er greit.

Noen bloggere jobber med bloggene sine, har som mål å komme inn på topp 20, der man vises, med bilde og fremheving av bloggens tittel. Se for dere at for eksempel en haug av tidligere toppbloggere gjorde det samme, postet et innlegg der det står «legger ut et innlegg for å holde bloggen levende», thats it. Så havner disse på på toppen av listen alle sammen. Det hadde vært noe det. Om Sophie Elise, René Kleveland, Mammaen til Michelle, Pappahjerte, TCMN, Kokkejævel, Mette Ask, Anne Brith Davidsen, Bloggomtoppbloggere og Isabel Raad mfl hadde gjort det samme. Hadde det vært noe igjen av gulroten til oss andre? Jeg synes ikke den greia er fair. «Stina» er også en blogg som bare «holdes levende». Vel vel, det er hva det er, det må være lov å si at jeg synes det er ugreit.

Når jeg først havnet inne på kritikk, så vil jeg igjen henvise tilbake til «Strikkekjerring» sin oppskrift for å bygge opp bloggen. Måten hun har klart dette på fortjener gulroten. Men jeg må si at andre oppskrifter der det brukes overskrifter som antyder at man skal skilles, det er drøyt. Jeg har ikke lest innleggene, men kjenner lusa på gangen, det handlet sikkert om at den ene skulle på butikken og handle mat, og den andre på trening eller noe. Garantert ingen skilsmisse, ikke enda ihvertfall. Overskrifter om selvskading, noe som sikkert handler om en sjokolade som ligger i kjøkkenskuffen og frister. For meg blir det så dumt. En overskrift om en kropp som ikke fungerer, som sikkert handler om vondt i en tå. Det føles som latterliggjøringer av alvorlige livshendelser, psykisk helse og sykdommer som mange av oss har slitt eller sliter med. Sånt noe synes jeg er ugreit, men bevares, fullt lovlig. Clickbaits er skrik etter oppmerksomhet, jeg har gjort det mange ganger selv. Har jo blogget i 12 år eller mer.

Ellers er jeg veldig glad for å kunne lese innlegg der bloggeren faktisk legger litt sjel i arbeidet sitt. Disse med elendig norsk burde gå over tekstene sine en ekstra gang før de poster innleggene sine, særlig om de har en blogg som skal utgi seg som nyhetsmedia, det være media eller alternative media. Jeg snakker ikke om skriveleifer, men grove feil. Når man bytter om på ord, skriver komma på helt feil sted eller sådan, så kan budskapet en formidler plutselig få en helt annen mening. Jeg glemmer aldri den dagen jeg logget meg inn her på blogg og møtte overskriften «Ble voldtatt av BARE fire stykker». Seriøst!!

Nå har jeg ikke sett på en stund at disse grove feilene har blitt så graverende som eksemplet, men det kan lett skje når en faktisk fortsatt enda ikke ser ut til å bry seg med korrektur. Men enda mer kvalmende synes jeg det med bloggere som skriver at de kunne tenkt seg å sparke ihjel medbloggere og trampe på dem til de slutter å sprelle, skriver om reelle drapstanker, og at andre bloggere da igjen hiver seg på og sier de nyter selskapet. Jeg må si at jeg så absolutt liker og foretrekker «Strikkekjerring» sin oppskrift best av alle disse, og mange er enig ned meg om det, nettopp derfor vokser akkurat den bloggen!

Til slutt må jeg si at jeg har lekt med noen tanker om endringer her på blogg.no. Jeg kunne faktisk tenkt meg at man fjernet tallene på topplisten, altså listeplasseringen 1-100. Og eventuelt antall sidevisninger også. At listen bare ganske enkelt har den mest leste øverst og slik fortsetter det nedover, uten tall. Det tror jeg hadde blitt alright.

En annen ting, jeg savner en blokkeringsfunksjon. Altså som på Facebook, hvor man blokkerer så slipper man se de (lesere/bloggere) man ikke ønsker. Man kan jo blokkere insekter i eget kommentarfelt, men hva med en funksjon som gjør dem usynlig overalt? Når en blokkerer Ole Hansen på FB så ser man ikke vedkommende noe mer, ikke kan de sende deg meldinger eller kommentarer, og ikke ser du dem på veggene til noen andre, eller i diskusjonsgrupper og så videre. Tror det hadde vært forebyggende for stalking, hets, mobbing, konflikter og dårlig klima på plattformen.

Hva mener dere?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blogg #bunnytrash #bunny

19 kommentarer
    1. Hm, interessante tanker, og du er jo en blogger med masse erfaring på blogg.no. Strikkekjerring er ei dame som fortjener mange lesere. Hun skriver godt, reflektert, deler om sitt og det er alltid hyggelig å stikke innom henne. Synes det er merkelig at bloggere som ikke har skrevet noe på flere uker, blir liggende høyt oppe. Hvordan kan det skje? Jeg tror mange blir motivert i bloggingen av topplista, så synes den skal bestå. Konkurranseprinsippet ved dette er nok en motivasjon for mange. Blogg.no har vel sin egen måte å regne ut antall “treff”, også avhengig av kommentarer til og fra. Tror jeg.

      1. Listen i seg selv kan stå der, jeg tenker på å fjerne tallene. Egne tall får en jo opp i sin egen statistikk. Må jo være bedre å jobbe for egne lesertall enn å konkurrere med andres.

        1. Skjønner hva du tenker, men noen ganger er det greit å se hvor stor forskjell det er i antall treff mellom de ulike plasseringene også 🙂

                  1. Joda, hehe.. derfor tror jeg det er bedre å svare ut fra seg selv. Det er det jeg spør om i innlegget, hva dere som leser mener, ikke hva dere tror andre mener.

    2. Takk for fin omtale Bunny.🤗
      Jeg tenker også at plasseringa ikke er like viktig som hvor mange som leser. Det er jo det som er mest hyggelig.🤩👌🏻
      Jeg føler meg fersk på blogginga og har ikke så god oversikt over det som har skjedd «før min tid», men at ting har forandret seg er det nok ikke tvil om.
      Jeg tror leserne er litt smartere enn som så, så de går nok ikke så lett på overskrifter som ikke henger på greip med innholdet.
      Det som har vært veldig hyggelig med blogginga er alle jeg har blitt kjent med som også blogger i tillegg til de som leser og kommenterer.
      Ikke minst lærer jeg mye av å lese hos dere andre bloggere.🤗🤩

      1. Joda, leserne er smartere enn som så, samtidig er jo mennesker veldig nysgjerrige. Det blir som sukker, raske karbohydrater, full fart opp, men faller like fort, så må man ha mer sukker, og slik fortsetter det. Det funker, men er ikke sunt. Da er det bedre med gulrot, langsomme karbohydrater, holder mye lengre. Ellers er jeg veldig enig med deg om det å blogge, det er rart, men jeg har vært på «andre siden» av jorden og møtt folk via bloggen 😜

    3. Hei og tusen takk for gode refleksjoner. Er helt klart enig i og kjenner meg igjen i det du skriver. Liste eller ei, jeg tenker at livet går opp og ned, så gjør plassering på lista. Om plassering på liste er indikator på «livet» tenker jeg det er lurt å finne på noe annet å gjøre. Skrive for de som «trives» med min rare måte å se livet «mitt» på, så håper jeg skriveriene kan være morsomme, inspirerende og a noen ganger også utfordrende. Det opplever jeg med din blogg, og det liker jeg.
      Ha en riktig fin dag 🕊️

      1. Plassering er så som så, men blogging mister en hel del av hensikten om ingen leser. Men det viktigste må jo være å like å skrive. Tusen takk for fin tilbakemelding. Fin fin dag til deg også 🥰

    4. Jeg liker at folk leser bloggen min, og jeg liker at det ikke bare er 2-3 stykker. Ellers så vet jeg egentlig litt lite om hvor mange FOLK som leser bloggen min pga jeg ikke har egen statistikk. Jeg ser bare hver morgen hvor mange sidevisninger jeg har og hvor på listen jeg ligger. Jeg synes det er hyggelig at de som har lest bloggen min opp gjennom har kommentert og blitt godt kjent med meg. Det har skjedd også fordi JEG selv har vært mye og besøkt andre og villet bli kjent med dem. Noen leser bloggen min fordi de liker det de leser, og blir glade av det. Noen leser bloggen min fordi de kjenner meg, og synes det er hyggelig å “besøke meg”. Sånn er det med meg andre veien i alle fall. Jeg besøker ikke blogger kun fordi jeg nødvendigvis er gira på det det skriver alltid, noen ganger er det fordi jeg synes det er hyggelig å “snakke med dem” litt 🙂 Jeg er ikke så opptatt av at det er mange, eller at jeg er HØYT på lista. Men liker meg sånn midt på treet, og liker at NOEN leser bloggen. Å si noe annet er bare tull 😀

      1. Alt hva du skriver stemmer bra med hvorfor jeg leser bloggen din. Og det er jo utrolig artig med deg, fordi du har jo truffet målgruppen din, og har det gøy. Holdningen din er jo upåklagelig, om din målgruppe hadde blitt 10 000 så tror jeg ikke du hadde greid å holde styr på å bli kjent med alle, hehe.. selv har jeg som mål om å nå frem utenfor plattformen også, jeg bråker» jo litt om samfunnsutviklingen, og ikke bare internt bli kjent med en gruppe på blogg. Ikke noe galt i det, men jeg kom ikke inn her for koseprat, selv om jeg liker den delen godt også. Hadde dét vært mitt mål å bli kjent med og få venner, så kan man jo bare bruke FB. Føler at jeg har greid det litt også, å nå frem utenfor plattformen, for det er mye mer engasjement rundt innleggene mine i sosiale media enn det er i kommentarfeltet i bloggen. Heldigvis. Jeg tror noen folk «her inne» styrer litt unna, plattformen er jo så liten og det er jo noen sjeler som liker å henge meg ut som en fæl person, og da skygger noen banen litt tror jeg, men tross alt har jeg også har blitt kjent med noen flotte fargerike sjeler. Likevel føler jeg at dette med tall og statistikker kunne vært mer privat slik at folk ikke blir helt opphengt og besatt. At du kunne få dine tall opp på din blogg og jeg få mine tall på min blogg, og forsiden på blogg.no bare kunne vært en forside der man ser hvilke blogger som er aktive 😜🐰

    5. Nei, jeg tror også jeg hadde strevd med å kjenne alle hvis jeg plutselig hadde hatt 4000 sidevisninger, og like mange kommentarer hver dag 😂

    6. Hei, tenker at bloggen som strikkepiken er en blogg folk har fulgt før. Som folk har likt og som har gjort en god jobb. Når det plutselig blir stille, og den da dukker opp igjen, så blir jo en del tidligere følgere opptatt av hva som kan ha skjedd osv.

      Da stikker man gjerne innom for å se om noe nytt har kommet, dag etter dag. Det holder vel side visningene oppe for deres del.

      Jeg er ikke en av dem.
      Men forstår frustrasjonen av å prøve å være aktiv og ikke få det samme resultatet.

      1. Jeg skjønner nysgjerrigheten i starten, men et innlegg i år, et par i begynnelsen av fjoråret, og så plutselig er man i 2017. Da er det noe som ikke stemmer.. har vært borti før at noen redigerer gamle innlegg som de linker til via Instagram og andre plattformer, for å selge reklame/produkter.. kanskje det er greia? Ikke vet jeg, bare synes det er veeeeldig rart.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg