Tankevirus.

Nå sitter jeg på bussen og er på vei til et kurs jeg har meldt meg på. Kurset heter Tankevirus, som overskriften her forteller, og dere lurer kanskje på hva dette handler om?

Dette er det et relativt nytt mestringskurs som vant Helseprisen 2016. Kurset er utviklet av norske psykologer og forskere, og presenterer negative automatiske tanker, som ulike tankevirus som kan behandles med psykologiske vitaminer.

Tankevirus er basert på normal psykologi og grunnprinsipper i metakognitiv og kognitiv atferdsterapi.

Tidligere trodde man at personer med psykiske plager skilte seg fra «normale» folk, men nyere forskning har vist at de samme tankeprosessene går igjen hos oss alle, bare i ulik grad.

Dette kurset jeg er på vei til er derfor for alle, fra den som sliter med angst eller depresjon til den som ønsker å lære mer om hvordan psykologi (tankene) påvirker oss i hverdagen.

For meg er dette interessant tema. Jeg har sittet ved begge endene av bordet. Jeg befant meg i yngre dager i en periode hvor jeg slet med angst og rus. Det var mange grunner til det. En spesiell oppvekst preget av alkohol, vold, foreldres skilsmisse, utenforskap og overgrep. Da jeg kom meg ut av det påbegynte jeg en utdannelse innen helse, studerte barnepsykologi, reiste rundt i nordnorge sammen med pedagoger og miljøterapeuter og holdt foredrag for barnevern, sosionomer og personer i forskjellige sektorer som styrte og stelte i kommunene.

Senere har jeg jobbet med barn, barn med diverse utfordringer, jobbet på sykehjem og sykehus. Jeg omskolerte meg til kokk, men jeg endte med å jobbe noen år som pedagogisk medarbeider i barnehager her i Drammen hvor jeg rulerte mellom fem barnehager siste årene som yrkesaktiv.

Som voksen fikk jeg «tilbakefall» av angst og tidvis depresjon trigget av nye hendelser som relatertes til fortiden. Da fikk jeg enda større forståelse for viktigheten med å ivareta egen psykiske helse. Jeg hadde samtaler ukentlig med psykiatrisk sykepleier, og uregelmessige samtaler med psykologer og psykiatere. Jeg deltok på diverse kurs, som angstmestringskurs, og siden har jeg deltatt på diverse aktiviteter ift psykisk helse, og hopper på kurs som dette jeg skal på i dag for økt forståelse, input og oppfriskning i kunnskaper.

Dette kurset, Tankevirus, handler nettopp om kunnskap og normalfungering, og hvor vanlig det er å ha negative tanker. Kursdeltakerne lærer om at tanker i seg selv er harmløse, og det er hvordan vi reagerer på tanker som potensielt kan gjøre syke.

Kursdeltakerne kan innhente mer kunnskap om det psykologiske imunforsvaret, og om hvordan det påvirker psykisk helse. En lærer også om hvordan en skal ta vare på de psykologiske immunforsvaret ved å lage gode rammer for seg selv. «Verktøy» som jeg kaller det, altså innhente kunnskap om tankevirus, og trening i å identifisere dem hos seg selv.

Ved hjelp av psykologiske vitaminer lærer en hensiktsmessige måter å forholde seg til tankene sine slik at en i større grad kan fungere, også i perioder med mye negative tanker.

Håper og tror jeg kan hente noe nevenyttig av dette, som kan være til hjelp for meg og andre. Det hjelper å snakke om ting, tanker, følelser og erfaringer. Dette bringer økt forståelse rundt tema, skape en åpenhet som en kan bringe til bordet og at folk som sliter med psykisk helse faktisk får med seg at de ikke er alene, og med det at flere faktisk får ut det de sliter med inni seg.

Så slik starter altså dagen min i dag. Hvordan er det med dere? Går det bra? Planer for helga? Del gjerne.

Takk for titten 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#psykiskhelse #mentalhelse #tankevirus #kurs #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. God Morgen Bunny!
      Det hørtes ut som et kurs egentlig de fleste burde vært på, nettopp for å få en forståelse over noe som alle er innom på godt og vondt gjennom livet. Sånn ellers har eg det greit, men som sagt: Eg føler meg utladet og passe sliten om dagen, men eg vet det går over så da er det bare å la det gå seg litt til….Planen er Strikkefestival i morgen, tidligere har dette vært ÅRETS Happening for meg, i år? Vel, eg skal innom å se om eg klarer kjenne på “viben” om du skjønner. Nå om dagen er det kun på tur eg kjenner at eg virkelig slapper av, men sånn er det blitt 😀 De nesten 2 ukene skal eg laaade opp til messa eg skal på og så er det jo jul etter det 🙂

      Lag deg en god dag <3
      Klem Vibbe

      1. Bra dette kurset, en del ting å reflektere over. Det jeg liker veldig godt å høre er at du er veldig i kontakt med hodet ditt og kroppen din. Du er bevisst på deg selv, veldig godt verktøy for livets ferd videre. Kos deg med messe, tur og alt du har på gang! Klem 😘

    2. Høres ut som et veldig bra kurs.. gleder meg til å høre om det svarte til forventningene dine ☺️
      Jeg for min del har det faktisk utrulig bra om dagene, og skal bruke helga til å komme mest mulig i orden i nyleiligheta 🥰

      1. Veldig fornøyd med første dag på kurs ihvertfall, så bra du har det bra, en god start på mørketiden, blir lettere å holde ut, haha.. 😜🐰

    3. Et viktig kurs for mange av oss, det der! Det hadde vært godt å kunnet noen sånne verktøy for å få på plass tanker på vidvanke! Jeg er litt nede for tida, men håper å komme susende tilbake! Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg