Sugerør forbudt!


Her om dagen så jeg en post på nettet fra noe som heter Festutstyr.no. De skrev følgende i sin ingress:

«Forbudet mot salg av engangsplast trer i kraft sommeren 2021, det betyr slutt på plastsugerør. Sikre deg noen pakker nå, begrenset antall».

Kommentarene lot ikke vente på seg, jeg legger herved sitater fra kommentarfeltet:

«Hvorfor reklamerer dere for å kjøpe inn masse plastsugerør før forbudet trer i kraft?! Har dere misforstått fullstendig hva poenget med et slikt forbud er? Hva med å heller heie på forbudet og oppfordre kundene deres til å slutte med å bruke dem så snart man bare kan? Her har dere en gyllen anledning til å gå foran som et godt eksempel. Håper dere tenker dere om en gang til».

«Latterlig forbud som kommer! Mange med ulike diagnoser er helt avhengige av sugerør for å drikke! Førrbainna miljøhysteri som tar helt av! Hva med all embalasje som er helt unødvendig og ofte i flere lag, kansje heller gjøre noe med det! Sorterer en avfallet er ikke plast noe problem».

«Jeg har sikret meg med plastsugerør fremover. Pappsugerørene som har tatt over er myke før en er ferdig med drikken sin. Ettersmaken av pappsugerørene er grusom.
Akkurat det samme med bestikk av tre. Smaker og lukter trevare».

Der var selvfølgelig fler kommentarer. De fleste kritiske. Moralister og hylekor i skjønn forening. Ikke misforstå, det er viktig å ta vare på miljøet. Kaste søppel der det skal kastes og så videre, men hallo!

Først må jeg si at jeg trodde forbudet hadde tredd i kraft for lenge siden. Her i byen har jeg ikke fått kjøpe sugerør på langt over et år, nærmere to og kanskje mer. Jeg har vært på dagligvarehandler, Kiwi, Rema etc + Nille, Rusta, Europris og så videre. Finner bare sugerør av papir, og de er ubrukelige. Ved et tilfelle fant jeg økologiske sugerør på Nille. De var ok å bruke i kalde drikker, men i min Irish Coffee som er en varm drikke ble sugerøret borte! Blæh.. 🤢

Som vanlig klarte jeg ikke å holde meg og måtte jo selv tilføye en kommentar i nevnte kommentarfelt. Det ble kort og greit slik:

«Ler meg ihjel.. kommer til å kjøpe plastsugerør til livets ende. Vasser i munnbind av mikroplast og miljøverstingen polypropylen her uansett».

Altså hvilken betydning skal forbud mot sugerør av plast i lille Norge ha for betydning her i verden? Hadde det vært slik at folk faktisk bryr seg så hadde det hjulpet sånn bittelitt, altså 0,00000000000000001 prosent, eller noe. Hahaha.. og de som hyler og moraliserer er vel de samme som kaster engangs munnbind overalt.

Det flyter av munnbind her. I hele mitt liv har jeg aldri sett så mye søppel rundt omkring som etter påbud av munnbind ble innført. Ved hvert busstopp ligger det gjerne fem-seks stykker rundt hvert skur. De ligger strødd langs grøftekanter, på fortau og torg. I paraplystativene på kjøpesentre, i tacohyllen på Kiwi. Praktisk talt overalt.

Det verste av alt er at jeg tenker det er de samme munnbindfanatikerne som hyler høyest om forbud mot sugerør av plast og Q-tips ørepinner. Disse samme svinete folka som bruker munnbind under nesa, under haka, oppå hodet, hengende på øret. De samme som tafser og klår på munnbindene etter å ha klådd på alt mulig annet. De samme som gjenbruker engangsmunnbind og tar de ned og opp av lomma. De samme som kaster dette overalt.

Om jeg har rett i min påstand eller ei får så være. Jeg ser ikke at folk bryr seg så mye om hverken folkehelse, smitte, miljø, livet i havet eller noe av dette. Greia er kun ene og alene symbolpolitikk og godhetstyranni!!

Hva mener dere?

Selv har jeg for ikke så alt for lenge siden bestilt 1000 sugerør fra Wish for en billig penge. I kveld er det både Irish Coffee og drinker på balkongen her (vi har ikke mottatt invitasjoner noen steder denne helga så). Vi koser oss med musikk, levende lys og snacks. Og i drinkene har vi ekte gode gamle originale sugerør!

Takk for titten og riktig god lørdagskveld til dere alle sammen. Kast munnbindene deres i søpla om dere absolutt må bruke disse. Start der!! Og nyyyyyt livet 😘


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#plast #mikroplast #sugerør #engangsplast #polypropylen #miljø #munnbind #helse #folkehelse #miljøvern #naturvern

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg